איש הביומד אדריאן הראל הקים חברה שממומנת על ידי מכירת יצירות אמנות

ד"ר אדריאן הראל, שמוכר לתעשיית הביומד הישראלית כמנכ"ל לשעבר של חברת בריינסטום סל וכבכיר בחברות ספאל פארמה, פרונוירון, הי-עור ואחרות, הקים חברה חדשה בשם מדיקורטקס (Medicortex) בפינלנד, לטיפול בפציעות ראש.

הייחוד הבולט של החבר הוא כנראה צורת המימון שלה: באמצעות תרומות אומנות. החברה פנתה דרך רשתות חברתיות לאמנים שונים, בארץ ובחו"ל, וביקשה מהם ליצור יצירה המושפעת מפציעות ראש. האמנים עברו הדרכה בנושא פציעות ראש ולאחר מכן יצרו את יצירתם. היצירות יימכרו במכירה פומבית, והסכום שיתקבל תמורת כל יצירה, יושקע בחברה בשמו של האומן. בין המשתתפים נמצאת למשל הציירת אנני קונפורטי הישראלית-אמריקנית. היצירות טרם נמכרו, כך שלא ניתן לדעת עדיין כמה כסף יניבו, אולם לפחות מצד האמנים מדובר בהצלחה והחברה כבר קיבלה יצירות משבעה אמנים, ומנהלת כעת קשר עם נוספים.

מדיקורטקס עוסקת בתחום של טיפול בפגיעות מוח כתוצאה מפציעה.

הראל מסביר כי הקים את החברה דווקא בפארק המדע הייעודי למדעי המוח בטורקו, פינלנד, בשל ההטבות שנותנת המדינה, והתמיכה של חממת טורקו בסטארט-אפים צעירים.

"הגעתי אליהם במקרה באירוע נטוורקינג והבנתי שמדובר בפארק ברמה גבוהה, קרוב מאוד להלסינקי", אומר הראל, שהינו יליד רומניה כך שהקור אולי פחות מפריע לו. "ביקרתי שם לראשונה באפריל, ובאוגוסט הוקמה החברה". לטענתו יוכל לקבל השקעה של מיליון דולר מן המדינה, אם יביא חצי מיליון בעצמו.

תחום הפעילות של מדיקורטקס מזכיר את פעילותה של חברת פארמוס, שלא הצליחה להביא תרופה לשוק. מדיקורטס פועלת בשלושה מנגנונים בו זמנית (קשירת יוני מתכת חופשיים, אנטי אוקסידציה ואנטי-דלקת) וכך מקווה לנצח את הסטטיסטיקה העגומה של התחום עתיר הכשלונות. החברה מפתחת גם סמן ביולוגי לאבחון פגיעות ראש.

"התחום הזה נמצא היום במוקד המחקר הרפואי בארה"ב לאחר שחיילים רבים חזרו מן המלחמות בעיראק ואפגניסטן עם פציעות כאלה. ממשלת ארה"ב נכנסה למאמץ נרחב של הקמת בתי חולים ומחקר ומכינה את העתודות לבעיה שעדיין לא מוכנים לדבר עליה".