ביצועים חלשים לפרויקט "תל אופן" בשנת 2014

הכנסות מיזם השכרת האופניים שבשליטת חברת פרידנזון עמדו על פחות מ-16 מיליון שקל ב-2014, ירידה של 11% ■ רווח תפעולי של פחות מ-200 אלף שקל ב-2014 ■ תוצאות פרידנזון דווקא השתפרו

תל אופן / צילום: תמר מצפי
תל אופן / צילום: תמר מצפי

דוחות חברת ההובלה והלוגיסטיקה פרידנזון ל-2014, שפורסמו היום, מלמדים כי מיזם השכרת האופניים "תל אופן", שאותו היא מפעילה בתל אביב, מתקשה להתרומם. ההכנסות מהמיזם בסיכום שנתי נחלשו בכ-11%, ועמדו על פחות מ-16 מיליון שקל. הרווח התפעולי שייצר המיזם בשנה החולפת היה שולי, והסתכם בפחות מ-200 אלף שקל, אחרי שנתיים (2012-2013) שבהן נרשמו ממנו הפסדים תפעוליים של כ-700 אלף שקל במצטבר. בשורה התחתונה רשם הפרויקט איזון ב-2014.

את תל אופן מחזיקה פרידנזון באמצעות חברת FSM (כ-45%) שבה מחזיקים גם איתן שמיר, מבעלי בנק כרמל לשעבר, אשר שמו עלה בימים האחרונים כאחד המתמודדים לרכישת התחנה המרכזית החדשה (תמח"ת) בתל אביב, וכן חברת היועצים מרטנס הופמן. המיזם כולל קרוב ל-60 עובדים, המועסקים בין היתר בשירות לקוחות, מחשוב, תפעול מערך האופניים, תיקון אופניים ואנשי מטה.

ב-2010 חתמה FSM על חוזה להקמה והפעלת מערך השכרת אופניים בתל אביב מול העירייה. בסוף 2011 הסתיים השלב הראשון של הפרויקט, הכולל הקמת מערך השכרת אופניים, ובו 150 תחנות עגינה עם 2,000 זוגות אופניים, מערך מחשוב, אתר אינטרנט ומוקדי שירות, בהשקעה של כ-38 מיליון שקל, לפי אבני דרך.

השלב השני שהחל באותה שנה כולל תפעול מערך השכרת האופניים, ולפי תנאי הסכם הזיכיון משלמת עבורו העירייה 5 מיליון שקל בשנה ל-FSM, צמוד למדד. ההכנסות ממערך האופניים נובעות מדמי המינוי ומהשימוש הנעשה בהם, נוסף על הכנסות מחסויות. תקופת הזיכיון היא ל-10.5 שנים, עם אפשרות להארכה.

דוחות טובים לפרידנזון

תל אופן היא פעילות שולית מסך הפעילות של פרידנזון, שם יכולים להיות מרוצים מהדוחות השנתיים, שהראו שיפור בפעילויות המרכזיות של החברה, העוסקת בהובלה ולוגיסטיקה, אחסנה ושילוח בינלאומי. מניית החברה הגיבה לדוחות בעליות שהגיעו במהלך המסחר לכ-7%.

בסך הכול, הכנסותיה השנתיות של פרידנזון צמחו אשתקד ב-6.5% ל-146 מיליון שקל, ואחרי שיפור ברווח הגולמי וברווח התפעולי, בשורה התחתונה היא הציגה זינוק של 70% ברווח הנקי שלה, שהגיע ליותר מ-9 מיליון שקל.

נוסף על עלייה בהכנסות, את השיפור ברווחיות מייחסת פרידנזון לבקרה קפדנית שנעשתה על תקציב ההוצאות, וכמו כן היא נהנתה מירידה בהוצאות מימון, בזכות שינויי מטבע. הונה העצמי של החברה גדל בכ-11% ל-66.5 מיליון שקל, מול סך התחייבויות של כ-170 מיליון שקל, מהן התחייבויות שוטפות של 118 מיליון שקל, בעיקר לבנקים, ספקים ונותני שירות. בסך הכול מעסיקה פרידנזון קרוב ל-370 עובדים במשרה מלאה.

בפעילות העיקרית - מתן שירותי הובלה ולוגיסטיקה - ההכנסות צמחו אשתקד ב-3.5% והגיעו לכ-100 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהן צמח ב-5.5% ל-9.5 מיליון שקל. חדשות נוספות שסיפקה פרידנזון במסגרת הדוחות היא על סיום הקמתו של מרכז לוגיסטי חדש במתחם באזור נמל אשדוד, בשטח בנוי של כ-6,000 מ"ר, שיסייע לה להרחיב את יכולות האחסון שלה.