IBI: זה האיום המשמעותי ביותר על הכלכלה עקב הבחירות

"לחץ הדרגתי מצד הקהילייה האירופאית שעלול להידרדר עד לנקיטת סנקציות, עלול לעבור ביתר קלות" - כך מעריך רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI בית השקעות, לאור תוצאות הבחירות

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

הקואליציה המסתמנת מעלה שאלות בנוגע להתמודדות של הכלכלה הישראלית עם לחץ בינלאומי, כך מעריך רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI בית השקעות.

"הרכב הקואליציה המסתמן מעלה סוגיה כבדת משקל בנוגע לתגובה הבינלאומית בהיבט המדיני", מציין גוזלן. "בניגוד לממשלה הקודמת, הממשלה הנוכחית המסתמנת לא כוללת מרכיב הנתפס מתון ומקדם דיאלוג מדיני (כדוגמת התנועה של ציפי לבני בקודמת), כך שלא מן הנמנע כי לחץ בינלאומי יעמוד על הפרק. העימות החריף בין נתניהו לממשל האמריקני טרום הבחירות יהיה לרועץ לממשלה שכזו, כך שלחץ הדרגתי מצד הקהילייה האירופאית, שעלול להידרדר עד לנקיטת סנקציות, עלול לעבור ביתר קלות.

"זוהי סוגיה שהשוק מתקשה להערכתנו לתמחר כיום, ובמידה ותצבור תאוצה, עלול הדבר להוביל לעלייה רוחבית בפרמיית הסיכון של ישראל, כדוגמת פיחות בשער החוץ של השקל במקביל ללחצים שליליים על הנכסים הפיננסיים המקומיים. זהו האיום העיקרי להערכתנו על קואליציית הימין-חרדים, כך שבתרחיש נגדי שבו הלחץ הבינלאומי מתון למדיי היא תוכל להשלים חלק גדול מהכהונה ואולי אף כהונה מלאה".

לדבריו, לשון המאזניים של הממשלה יהיה משה כחלון, שכוחו כשר אוצר צפוי להיות גבוה יותר מאשר זה של לפיד. לכן, טוען גוזלן, "האפקט המיידי שצפוי ללוות אותנו בשנה הקרובה הוא אפקט כחלון - אפקט מיקרו במהותו, כלומר לחץ משמעותי להישגים בגזרת יוקר המחיה. הענפים שעל הכוונת אינם זניחים כלל וכלל וכוללים את: הדיור, המזון, הפיננסים, התקשורת, והאנרגיה. אין ספק שחלק מהתפתחויות אלו כבר מגולם בשווקים, אך כאשר ההצעות להגברת התחרות יהיו יותר מוחשיות הלחץ השלילי על המניות ואיגרות החוב בענפים אלו עשוי להתחדש.

"מבחינת שוק האג"ח, ההשפעה העיקרית תהיה בגזרת האינפלציה. ההישגים המיידים יכולים להיות בשוק התקשורת ובענף המזון (הסרת מכסים) אם כי סביר יותר שצעדים להגברת התחרות באופן כללי לא יורגשו בשנה הראשונה אלא דווקא בשנה השנייה. בנוסף, הגברת התחרותיות והלחץ להורדת יוקר המחייה דוחה את מועד העלאת הריבית, ואנו מזכירים את הערכתנו לכך שעד שלא יירשם שיפור של ממש בכוח הקנייה של הצרכנים, אנו לא מצפים לשינוי משמעותי בסביבת האינפלציה. לפיכך, כל עוד שע"ח המקומי ממשיך להפגין עוצמה, הלחצים על בנק ישראל לנקיטת צעדים מרחיבים יימשכו. ציפיות האינפלציה משוק האג"ח נעות כיום סביב 1.3%-1.7%, ולהערכתנו האינפלציה בפועל צפויה להיות נמוכה יותר (התחזית שלנו עומדת על 0.6% בשנה הקרובה) כך שגם לאחר הירידה האחרונה בציפיות נמשכת העדפה לאפיק השקלי על פני הצמוד".