ממשל אובמה "מודאג עמוקות" מדברי נתניהו על ערביי ישראל

בתדרוך לכתבים אומר דובר הבית הלבן: "מפלגת הליכוד ניסתה להמעיט בערכם של ערביי ישראל, והממשל מתכנן להבהיר השקפה זו במישרין לישראלים"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ממשל אובמה "מודאג עמוקות" מדברי רה"מ בנימין נתניהו על ערביי ישראל ביום הבחירות - כך אמר הערב (ד') דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט. זו היתה ההתגובה הרשמית הראשונה של הממשל על הבחירות בישראל.

הדובר הדגיש כי אובמה עדין מאמין בפתרון של שתי מדינות לשני עמים, גם אם נתניהו החליט להתנער מהרעיון.

ארנסט אמר כי "הרטוריקה הפלגנית" של נתניהו נועדה "לדחוק לשוליים את אזרחיה הערבים של ישראל", וכי רטוריקה זו "חותרת תחת הערכים הדמוקרטיים, שיש להם חשיבות לדמוקרטיה שלנו ושמהווים חלק חשוב ממה שמאחד את את ארה"ב וישראל".

התבטאות זו של ארנסט היא אולי האזהרה הבוטה ביותר של הממשל עד שהתנהלות נתניהו עלולה לפגוע בבסיס הקשרים בין ישראל לארה"ב. "הממשל מתכנן להבהיר את השקפותיו בנושא זה במישרין לישראלים", אמר ארנסט.

כזכור, נתניהו אמר ביום הבחירות, במאמץ לזמן את תומכיו לקלפיות, שהמוני ערבים מוסעים באוטובוסים לקלפיות, ביוזמת ארגונים שמאלניים.

הדובר ציין כי בעקבות הכרזת נתניהו, שהוא מסתלק מתמיכה ברעיון שתי המדינות, יעשה עתה ממשל אובמה הערכה מחדש של המצב במטרה למצוא את הדרך הטובה ביותר לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"בהתבסס על דברי נתניהו, ארה"ב תבחן מחדש את עמדתה כיצד להתקדם", אמר ארנסט. "מזה שנים, מדיניותה של ארה"ב היא שפתרון של שתי מדינות הוא הדרך הטובה ביותר להביא לסיום הסכסוך".

הדובר ציין שהוא אינו מצפה שלניצחונו של נתניהו בבחירות תהיה השפעה שלילית על המו"מ הגרעיני עם איראן. הוא אמר שעמדותיו של נתניהו בסוגיה זו ידועות היטב.

ארנסט, ובמקביל גם דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, אמרו כי למרות חילוקי הדעות עם נתניהו, ארה"ב מתכננת להמשיך את שיתוף הפעולה הבטחוני עם ישראל מפני שהוא עולה בקנה אחד עם האינטרסים של ארה"ב, ישראל והאזור כולו. "שיתוף הפעולה חסר התקדים בין המדינות, לרבות היחסים החזקים בתחומי הצבא והמדיעין, יימשך", אמר ארנסט.

אך דוברת הסטייט דיפרטמנט נמנעה מלתת התחייבות כזו לגבי המשך ההגנה שסיפקה וושינגטון לישראל בהצבעות אנטי-ישראליות באו"ם, ובעיקר במועצת הביטחון. היא אמרה שהדברים ייבחנו בהערכה מחדש שעושה הממשל לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

יו"ר הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, ננסי פלוסי, שמתחה ביקורת חריפה מאוד על נאום נתניהו בקונגרס בתחילת החודש, הביעה היום תמיכה בתוצאות הבחירות בישראל. "העם בישראל אמר את דברו", אמרה פלוסי. "אני מכבדת את תוצאות הבחירות האלה".

לדבריה, תוצאות הבחירות יולידו דיונים נמרצים על תהליך השלום".