המדינה: בזק עיכבה את הרפורמה רק כדי לשמור על הרווחים

משרד התקשורת הגיב לעתירת בזק נגד רפורמת השוק הסיטונאי: לא הובטחו הקלות בתמורה לרפורמה; כל ההליכים בוצעו אחרי שימוע בו ניתנה לבזק הזדמנות להגיב; לא הובטח לבטל את ההפרדה המבנית

משרד התקשורת, באמצעות מחלקת הבג"צים של משרד המשפטים, הגיש היום (ה') לבג"ץ את תגובתו לעתירה שהגישה בזק בעקבות הרפורמה שהנהיג המשרד להגברת התחרות בשוק התקשורת הקווית (השוק הסיטונאי).

בשבוע הבא אמור להתקיים הדיון בבג"ץ, כאשר הסוגייה המרכזית שתידון מבחינת בזק היא האם צריך להפקיע גם את שירותי הטלפוניה שלה ולאפשר למתחרים להשתמש בה.

העתירה של בזק היא עתירה שמתפרסת על הרבה נושאים במסגרת הרחבת התחרות, ונוגעת למחירים שקבעו לגבי שימוש בתשתיות החברה, לגבי האפליה שננקטה כלפיה, נגד האופן שבו נוהל התהליך ועוד שלל נושאים.

למרות כל זאת, הדבר שהכי מכעיס את בזק ושבעצם בגינו היא הגישה את העתירה, נסוב סביב הטלפוניה. בזק יכלה למעשה לחיות בשלום עם העובדה שהמשרד כפה עליה להחכיר קווי אינטרנט לטובת המתחרים במחיר שלטעמה הוא נמוך מדי, אך בזק לא יכלה לקבל את העובדה שהיא חייבת להחכיר את הטלפוניה שלה גם כן במסגרת הרפורמה, וזו הסיבה שעתרה.

מבחינת בזק, הטלפוניה היא שירות שלא ניתן להחכיר אותו. בזק גם טענה כי הטלפוניה שלה נמצאת בתחרות קשה, היות וישנם שחקנים לא מעטים בשוק שמציעים טלפוניה, כך שלא מדובר במוצר שנמצא במחסור או שאין לו תחליף. לכן, מבחינת בזק, הכללת הטלפוניה בסל השירותים של השוק הסיטונאי נועדה לאו דווקא לקידום התחרות אלא יותר כדי להזיק לחברה.

המדינה התייחסה בבג"ץ לטענות בזק וכתבה בתגובה כי כל ההליכים נעשו לאחר תהליך ארוך של שימוע ציבורי, שבו ניתנה לבזק ההזדמנות להגיד את דברה.

כמו כן, המדינה דחתה את טענות בזק שלא ניתן ליישם את הרפורמה מבלי שהיא תקבל הקלות כגון ביטול ההפרדה שקיימת בינה לבין חברות-הבת שלה yes. המדינה טענה כי אין כל התחייבות כזו, וביטול ההפרדה יכול לבוא רק לאחר שהחברה בעצם מקיימת את הרפורמה, ולא פועלת לסיכולה כפי שפועלת בזק.

משרד התקשורת סבור כי חברת בזק, "הנהנית לאורך שנים ממעמדה המונופוליסטי בשוק התקשורת הנייחת, השקיעה מאמצים רבים בניסיון למנוע את הוצאת הרפורמה מהכוח אל הפועל, וניסתה לכל אורך התהליך להקשות ולעכב ככל הניתן את יישומה, בין היתר תוך ניסיון לפנות לערכאות משפטיות שונות. כל זאת על מנת לטרפד ולעכב את התפתחות התחרות בשוק, בכדי לשמר את מעמדה הדומיננטי והרווחים הגבוהים אותם היא גורפת על חשבון הציבור".

לדברי המשרד, "נמשיך לפעול ללא ליאות להסרת חסמים ולפתיחת התחרות בשוק הנייח למען ציבור הצרכנים בישראל. אנו מאמינים כי בית המשפט יגיע להחלטה נכונה".