משפחת ויל במו"מ לרכישת מפעל מלט של נשר

מפעל המלט השני בגודלו בארץ יימכר עפ"י סיכום מאשתקד עם הממונה על ההגבלים העסקיים ■ מונופול נשר מחזיק עדיין במפעל המרכזי ברמלה

התחרות בשוק המלט בישראל עומדת להיפתח. ל"גלובס" נודע כי מונופול המלט נשר מנהל מו"מ מתקדם למכירת המפעל שלו בהר-טוב לידי משפחת יאיר ויל, כאשר סכום העסקה צפוי לנוע סביב שווי של 300-350 מיליון שקל למפעל. נשר נמצאת בשליטת כלל תעשיות של המיליארדר לן בלווטניק.

מפעל הר-טוב שליד בית שמש הוא מפעל המלט השני בגודלו בישראל, אולם קטן משמעותית ממפעל המלט המרכזי של נשר ברמלה. בשנת 2013 ייצר המפעל 700 אלף טון של מלט, וזאת בהשוואה למפעל ברמלה בו קיים כושר לייצור שנתי של 3.9 מיליון טון של קלינקר (חומר המשמש בייצור מלט), וכושר גבוה יותר של 5.8 מיליון טון לטחינת הקלינקר למלט.

בקיץ שעבר סיכמה נשר עם הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיוויד גילה, כי תמכור את המפעל בהר טוב ותפחית את מחיר המחירון של המלט ללקוחות ב-2%. בנוסף, התחייבה נשר כי הנחות הכמות שהיא מעניקה ללקוחות לא יעלו על שיעור של 4%, ובתמורה יוצאו מחירי המלט מפיקוח הממשלה. נשר העריכה כי הצעדים הללו יפחיתו את הרווח התפעולי השנתי שלה, שעמד על 300 מיליון שקל ב-2013, ב-50 מיליון שקל מדי שנה.

משפחת ויל נמנית עם אחת ממשפחות המייסדים של חברת המזון אסם. ב-1998 מכרה המשפחה את יתרת החזקותיה באסם לקונצרן נסטלה תמורת 121 מיליון שקל, ומאז היא עוסקת בהשקעות בתחומים שונים, ובהם נדל"ן, אנרגיה ושירותים מוניציפליים.

בראש המשפחה עומד האב, ד"ר יאיר צדוק ויל, אולם את עסקי המשפחה מובילים כיום שני בניו, שי וגיל. בפברואר 2013 רכשה המשפחה מידי קבוצת קרדן את השליטה בחברת מילגם, שעוסקת בניהול שירותי גבייה עבור עיריות ותאגידי מים אזוריים. במסגרת העסקה נרכשו אז 64% ממניות מילגם ב-110 מיליון שקל, כאשר ביתר המניות מחזיקה קרן ההשקעות תשתיות ישראל (תש"י).

בנוסף, מחזיקה משפחת ויל גם ב-17.5% ממניות חברת האנרגיה אנלייט בשווי של 39 מיליון שקל, ושותפה עם שאול אלוביץ' בגרעין השליטה בחברה. משפחת ויל ואלוביץ' שלטו בעבר גם בחברת הנדל"ן אי.ג'י.אר.אי (כיום אי.אס.אר.אר), עד שמכרו את השליטה בה לפני כשנה לאיש העסקים אלכס ספיר תמורת כ-20 מיליון שקל. חלקה של משפחת ויל בעסקה עמד על 10 מיליון שקל.

ממפעל המלט נשר לא נמסרה תגובה, ותגובת משפחת ויל לא התקבלה עד לירידת העיתון לדפוס.