"ממשלת נתניהו תפתור את התסבוכת סביב 'לוויתן' מהר"

ג'רי קוטישטנו, מנהל ההשקעות הראשי ב-IBI קופות גמל והשתלמות: "נתניהו מבין שמדובר בפרויקט לאומי בעל חשיבות עליונה" ■ יוסי אבו: "אווירה רגולטורית יציבה יותר תוביל להשקעות של מיליארדי דולרים בתעשיית הגז"

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

"ממשלת נתניהו החדשה תפתור את התסבוכת סביב מאגר לוויתן מהר ותוביל לפיתוח מואץ". כך אומר ג'רי קוטישטנו, מנהל ההשקעות הראשי ב-IBI קופות גמל והשתלמות, בראיון לבלומברג.

"נתניהו מבין שמדובר בפרויקט לאומי בעל חשיבות עליונה, שייצר מקומות עבודה וקשרים אזוריים חשובים. לכן, אחד הדברים הראשונים שהוא יעשה זה להסיר את החסמים ולהביא לפיתוח של המאגר החשוב הזה", אומר קוטישטנו.

מדד מניות הגז הטבעי זינק אתמול ב-7.6% לאחר שנודעו תוצאות הבחירות והניצחון הגדול של הליכוד בראשות נתניהו.

אתמול נודע כי נחתם החוזה ליצוא גז טבעי בין שותפות תמר לחברת דולפינוס (Dolphinus Holdings) המצרית. מדובר על הסכם בהיקף של כ-5 מיליארד שקל, ובמסגרתו תסופק למצרים כמות של 5 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) במהלך 3 שנים. אספקת הגז לדולפינוס תתבסס על כמויות הגז העודפות שיעמדו לרשות שותפות תמר, על בסיס מזדמן. כלומר, הסכם הגז בין שותפות תמר לחברות במצרים כולל סעיף המאפשר לספקיות הגז לקטוע את אספקת הגז בהתראה קצרה (interruptible). העובדה שהלקוחות במצרים הסכימו לחתום על סעיף זה מעידה על מצוקת הגז במצרים.

במסגרת ההסכם קיימת גם אפשרות להגדיל את כמות הגז הנמכרת, בהתאם לרמת הביקושים בשוק המצרי. מדובר בהסכם הראשון שנחתם עם מצרים, והסכם יצוא הגז הראשון ממאגר תמר. השותפות חתמה על מכתבי כוונות נוספים למכירת 70 BCM של גז למתקן ההנזלה של חברת יוניון פנוסה במצרים וכך גם לאספקת 1.8 BCM של גז לחברות עראב פוטאש וברומין הירדניות. ואולם, לאור חוסר הוודאות הרגולטורי במשק הגז בישראל, עסקאות אלה מוקפאות לעת עתה.

"אווירה רגולטורית יציבה יותר תוביל להשקעות של מיליארדי דולרים בתעשיית הנפט והגז בישראל על ידי השותפויות ב'תמר' ו'לוויתן'", אומר יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים השותפה בתמר ולוויתן. "זה גם יוביל להעמקת שיתוף הפעולה האסטרטגי עם מצרים וירדן".

פיתוח לוויתן הוקפא לאחר שדיוויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, החליט בדצמבר האחרון לשקול מחדש את עמדתו לגבי השותפות בלוויתן ותמר והעובדה שהן למעשה מהוות מונופול בשוק הגז הישראלי. בעקבות הודעת גילה הודיע נתניהו על הקמת ועדה מיוחדת לבחינת שוק הגז.

עמית רוזנצווייג, מנהל השקעות בכיר בהלמן אלדובי, המחזיקה במניות של השותפויות ב"תמר" ו"לוויתן" אולם לא מגדיל החזקות בינתיים אומר כי "אני מחכה ליותר בהירות ופחות חוסר ודאות. יש עדיין מכשולים רגולטוריים שצריך לפתור אבל אין ספר שניצחום נתניהו מקרב אותנו לפתרון המחלוקות שבין המדינה והחברות".