ארה"ב שוקלת "כבר כמה חודשים": הסרת הווטו באו"ם

בעקבות אמירותיו של נתניהו נגד מדינה פלסטינית נשקלת כעת האפשרות שארה"ב לא תתנגד להחלטות נגד ישראל ובגנות השהייה בהתנחלויות ■ בארה"ב מבהירים: "המהלך נשקל כבר כמה חודשים"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

למרות השיחה בין אובמה לנתניהו, המשבר המדיני נמשך: פחות מיממה לאחר ששוחחו שני המנהיגים, בשיחה שהוגדרה "קשה וקרירה", ושבה בירך אובמה את נתניהו על ניצחונו בבחירות, מתכננים האמריקאים מהלך דרמטי במועצת הביטחון, שעשוי לפגוע בישראל ובשהייתה בהתנחלויות.

בעקבות השיחה הנוקבת עם נתניהו והצהרותיו הסותרות בנוגע לפתרון שתי המדינות, ארה"ב שוקלת כעת לשנות את המדיניות כלפי ישראל בעניין הווטו האוטומטי באו"ם וההכרה במדינה פלסטינית. גורמים אמריקאים טענו כי המהלך תוכנן מראש זה כארבעה חודשים, והאמירות של נתניהו מקרבות את ארצות הברית להחלטה זו.

זוהי למעשה הפעם הראשונה שבה תעמוד ממשלת ימין שמתנגדת למדינה פלסטינית מול הנשיא אובמה: העימות בין השניים נמשך כבר שש שנים, אך במערכת הבחירות הייתה הפוגה בעימות בין השניים. הציבור העניק לנתניהו רוב מוחץ לעמדותיו, ובעקבות כך האמריקאים מתכננים מהלך של הסרת ההגנה האוטומטית.

יש להחלטה זו, שלא התקבלה סופית, שני תרחישים משמעותיים: אחד מהם הוא שארצות הברית לא תתנגד להצהרה בלתי מחייבת (כמו זו שהגישו הצרפתים) על מדינה פלסטינית, כדי לאותת על תמיכתה בפתרון שתי המדינות. בתרחיש השני תועבר החלטה, ללא התנגדות אמריקאית, שבה ייקבעו תנאים לחלוקת ירושלים וגבולות 67'. זו תהיה החלטה שגוררת סנקציות לפי חוקת האו"ם, אך לא סביר שזו תצא לפועל.

הבית הלבן: לאיזו הצהרה להאמין?

במקביל, השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ ייצא בראשית השבוע לביקור במספר בירות באירופה בשליחותו של ראש הממשלה. שטייניץ יפגש עם מספר שרי חוץ אירופים, בעקבות מה שבכירים מכנים "התפתחויות מדאיגות במו"מ מול אירן". לשר שטייניץ יתלווה בנסיעתו גם ראש המל"ל יוסי כהן.‎

דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט הדגיש היום את הקרע המדיני בין המדינות: כאשר נשאל על דברי נתניהו רמז כי ראש הממשלה מזגזג ושאל בחזרה את העיתונאית: "לאיזו הצהרה את מתכוונת?". הדובר הוסיף כי "עמדתה של ארצות הברית היא דווקא כן להאמין לדברי נתניהו, שלפיה הוא אינו רואה תרחיש לשתי מדינות".

בתדריך לעיתונאים אמר אתמול ארנסט כי דבריו של נתניהו יומיים לפני הבחירות - שלפיהם לא תקום מדינה פלסטינית במהלך כהונתו - מחייבים את ארצות הברית לבחון מחדש את מדיניותה במזרח התיכון. היום ניסה ארנסט להסביר את דבריו: "נצטרך להעריך מחדש את המדיניות שלנו באזור, מפני שבת הברית הקרובה ביותר שלנו חזרה בה מעקרון שתי המדינות שהיווה את הבסיס למדיניות שלנו באזור".

על פי הודעת הבית הלבן, הנשיא אובמה הדגיש אתמול בפני נתניהו את המחויבות של ארצו להמשך שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני בין שתי הידידות. השניים סיכמו ביניהם כי ימשיכו לדון על על הדרכים שבהן יש לצעוד על מנת להביא לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. במהלך השיחה הנשיא אובמה אמר לרה"מ כי ארצו תבצע "הערכה מחודשת" בכל הנוגע למדיניותה של ארה"ב והאופציות שברשותה לצורך קידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.