הבורסה בת"א דהרה לשיא חדש בנעילה בהובלת מניות הבנקים

ציפיות גבוהות מאוד בשוק ההון לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל מחר ■ אנליסטים בשוק מנסים לצנן את ההתלהבות ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל ■ "גם אם ב"י לא יפעל מחר, השוק ימשיך לצפות לפעולה"

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בעליות שערים, כאשר מדד המעו"ף טיפס בכ-1.3% לשיא חדש בעוד מניות הבנקים זינקו עד 2.6%. זאת בציפייה דרוכה לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל מחר. הסקירה הנועזת שפרסם HSBC ביום חמישי המשיכה לדחוף את מדדי המניות מעלה בעוד אנליסטים בשוק מתחבטים בשאלה האם בנק ישראל אכן יהיה אגרסיבי וישיק תוכנית הקלה כמותית. בשוק האג"ח נמשכו העליות במחירים והירידות בתשואות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

"האירוע המרכזי השבוע בשוק יתרחש מחר כאשר תפורסם החלטת הריבית על ידי בנק ישראל. שוק האג"ח המקומי ממשיך להגיב להערכת HSBC לכך שבנק ישראל יוריד את הריבית מתחת ל-0% וישיק תכנית להרחבה כמותית ע"ס 72 מיליארד שקל", מסר ליאור קידר, סמנכ"ל ההשקעות בברק בית השקעות. "לדעתי, זה לא יקרה החודש, משום שבבנק ישראל ירצו לראות את השפעת הורדת הריבית האחרונה, ולכן צעד זה יושק, במידת הצורך, רק החל מהחודש הבא, וגם אז לא בהכרח יושקו בו זמנית שתי הפעולות הללו ובנק ישראל יסתפק בתוכנית אחת בהתחלה. אנחנו ממליצים להוריד מח"מ השבוע משום שלהערכתנו התשואות בארה"ב צפויות לעלות".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון, הוסיף: "בין אם בנק ישראל יפחית את הריבית ובמקביל ישיק תוכנית הקלה כמותית ובין אם לא, ההשפעה של הצעד הזה תמשיך להשפיע על השוק. זאת מאחר וגם אם בנק ישראל לא יפעל מחר, השוק ימשיך לצפות שהצעדים הללו ייושמו בעתיד הקרוב לאור מלחמת הריביות והמטבעות העולמית שלא מותירה לו ברירה רבה בשלב זה".

כלכלני לאומי ממשיכים להדגיש בסקירתם השבועית כי הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון, למרות שרמת התמחור הכוללת באפיק אינה נמוכה. באירופה נראים ניצנים של שיפור כלכלי, וצפויה סביבת ריבית נמוכה מאוד (והרחבה כמותית מאסיבית) בטווח הזמן הנראה לעין. בנוסף, רמת תמחור נוחה, מהווה משקל נגד לסיכון גבוה יחסית.

על רקע התשואות הנמוכות בשוק האג"ח אומרים בלאומי כי מומלצת חשיפה לאג"ח ממשלת ישראל במח"מ בינוני, גם לנוכח הציפיות שסביבת הריבית תשאר נמוכה מאוד בחודשים הקרובים. התשואות האפסיות במח"מ הקצר, אינן כדאיות להשקעה.

לפי לאומי, "המשך ירידת תשואות בעקום הממשלתי בישראל אפשרית בזמן הקרוב. לנוכח זאת, ניתן לגוון את האחזקות באפיק האג"ח הממשלתי באמצעות אגרות חוב במח"מ ארוך. יש להתייחס להשקעה זו כהשקעה קצרת טווח (טקטית), כיוון שרמת המחירים בחלק הארוך של העקומים הינה גבוהה מאוד. לאור זאת ולאור התנודתיות הגבוהה הצפויה במסחר באגרות החוב הארוכות, השקעה זו הינה ברמת סיכון גבוהה".

בנק ישראל יוריד ריבית?

מחר, כאמור, תתפרסם הודעת הריבית של בנק ישראל. "על רקע סביבת האינפלציה הנמוכה ומתוך ניסיון להחליש את השקל צפוי בנק ישראל להמשיך ולהוריד את הריבית, אך לא בהכרח כבר בהחלטה הקרובה", כתב דודי רזניק, אנליסט המאקרו של לאומי שוקי הון, בסקירה השבועית שלו. "קיימת סבירות גבוהה יחסית להגעה לרמת ריבית שלילית בתוך מספר חודשים. לא ניתן לפסול גם את האפשרות של הורדת ריבית בהחלטה הקרובה השבוע לרמה של אפס אחוזים, כשלב מעבר והכנה לריבית שלילית בהמשך".

ב-HSBC מעריכים כי הבנק המרכזי יוריד את הריבית אל מתחת ל-0% וישיק תוכנית הקלה כמותית לרכישת אג"ח בהיקף של עד 70 מיליארד שקל. מסקירה ששלח HSBC ללקוחות ביום חמישי עולה כי האנליסטים מעריכים שריבית בנק ישראל תרד ב-0.2% לרמה שלילית של (0.1%-) כבר בישיבה המוניטרית הקרובה בשבוע הבא ולהשיק במקביל תוכנית הקלה כמותית לרכישת אג"ח בהיקף 24-72 מיליארד שקל. אופציה נוספת, לפי HSBC, היא הורדת ריבית בשבוע הבא והשקת תוכנית הקלה כמותית ברבעון השני של השנה.

מבין המניות שבלטו היום בשוק, מניות טבע , פריגו , אורמת טכנ' וטאואר רשמו עליות על רקע פערים חיוביים מול וול סטריט.

חברת פז נפט דיווחה הבוקר על עלייה ברווח הנקי לכ-173 מיליון שקל בשנת 2014 לעומת רווח של כ-113 מיליון שקל ב-2013. ברבעון הרביעי דיווחה החברה על הפסד של 6 מיליון שקל לעומת רווח של 10 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2013.

אלביט מערכות הודיעה היום כי חיל הנחתים האמריקני (המארינס), העניק לאלביט מערכות אמריקה, חברה בת בבעלותה המלאה, חוזה מסגרת בהיקף כספי של 73.4 מיליון דולר, לאספקת מערכות מדידת טווח לייזר. חוזה המסגרת הינו לתקופה שעד חודש מרץ 2020. נכון למועד זה, אלביט מערכות אמריקה קבלה הזמנה ראשונית בהיקף של 7.5 מיליון דולר תחת חוזה המסגרת.

ביום שישי דיווחה כיל על תוצאות החברה המבוקרות לשנת 2014, כולל דיווח לפי תקנה 21 המתייחסת לעלות שכר הבכירים. מהנתונים עולה כי התגמול של מנכ"ל החברה, סטפן בורגס, הגיע אשתקד ליותר מ-3.7 מיליון דולר. עם זאת, מדובר בירידה של 30% לעומת תגמולים בהיקף של 5.5 מיליון דולר שלהם זכה בורגס ב-2013.

חברת הביומד אליום מדיקל הודיעה היום כי ה-FDA אישר כי החברה הבת גרדיה עמדה בהצלחה בכל יעדי הניסוי הקליני, זאת כבר בשלב המוקדם של גיוס מחצית מהחולים (120 חולים מתוך 240), על בסיס תוצאות הביניים.