אובמה על נתניהו: מאמין לו שאינו רוצה מדינה פלסטינית

בהתבטאויות קשות ביותר על ראש הממשלה, אמר אובמה, שדברי נתניהו על "המוני ערבים שמוסעים לקלפיות" מספקים תחמושת לאלה שאינם מאמינים במדינה יהודית ■ מכריז: לנצחון נתניהו בבחירות לא תהיה כל השפעה על הסכם עם איראן

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בהתקפה קשה ביותר על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר אתמול (שבת) נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי הוא מאמין לאמירת נתניהו, שהוא אינו מעוניין במדינה פלסטינית, וכי דברי רה"מ על ערביי ישראל, בסוף מסע הבחירות, יסייעו לאלה שמתנגדים לקיום המדינה.

זו היתה, ללא ספק, התקפה אישית מפי אדם שבעליל אינו מחבב את נשוא התקפתו. ביקורת בוטה כזו על מנהיג מדינה ידידותית, למעשה בעלת-ברית של ארה"ב, אינם זכורה בוושינגטון ומעידה על עומק התהום שאליו הידרדרו יחסי ארה"ב - ישראל, או לפחות היחסים בין ממשל אובמה לממשלת נתניהו. דוברי הממשל הכשירו את הקרקע להתקפת אובמה במשך כל השבוע בהצהרות דומות.

ראש ארגון יהודי גדול אמר אמש, כי הזדעזע מדברי אובמה. "כך לא מדברים על מנהיג של מדינה ידידותית, גם אם יש לך חילוקי דעות אתו; רק על אסד שמעתי דברים גרועים יותר", אמר ראש הארגון היהודי, שביקש לא לנקוב בשמו מפני שאינו רוצה להכניס "ראש בריא למיטה החולה הזו".

בהתבטאות פומבית ראשונה מאז נצחון נתניהו בבחירות, בראיון לאתר האינטנרט הפופולרי "האפינגטון פוסט", הותיר אובמה רושם ברור, כי הנחת העבודה שלו היא, שנתניהו אינו תומך בהקמת מדינה פלסטינית, למרות מאמציו של ראש הממשלה, אחרי הבחירות, להציג עצמו כמי שתומך במדינה פלסטינית, בתנאים מסוימים. למעשה, אובמה בחר להתעלם כליל מראיונות שנתן רה"מ ל-NBC ול-FOX NEWS, אחרי הבחירות, ובהם הוא טען שלמעשה הוא תומך בפתרון של שתי מדינות. נשיא ארה"ב העדיף לדבוק בהצהרת ראש הממשלה בסוף הקמפיין, שלפיה לא תוקם מדינה פלסטינית בתקופת כהונתו.

"אנו מאמינים לאמירתו (של נתניהו), שהדבר (הקמת מדינה פלסטינית) לא יקרה בתקופת כהונתו, ולפיכך אנו צריכים לבחון מחדש את האופציות שזמינות לנו ולוודא שלא ייווצר מצב של כאוס באזור", אמר אובמה בראיון.

נשיא ארה"ב התחייב להוסיף ולעבוד עם ממשלת ישראל בענייני צבא ומודיעין, אך הוא נמנע מלומר האם ארה"ב תוסיף לסכל את מאמצי הפלסטינים ליזום החלטה של מועצת הביטחון שתיתן גושפנקה בינלאומית למדינה פלסטינית. לדברי אובמה, הוא אמר לנתניהו, בשיחתם הטלפונית ביום ה', שעל רקע התבטאויותיו "יהיה קשה למצוא דרך שבה אנשים יאמינו ברצינות שמו"מ (בין ישראל לפלסטינים) אפשרי".

"אנו נביא בחשבון, בכל מאת האחוזים, את בטחון ישראל, אך איננו יכולים להנציח עד אין קץ את הסטטוס-קוו, את הרחבת ההתנחלויות - זה אינו מתכון ליציבות באזור", אמר נשיא ארה"ב.

אובמה דיבר במרירות מודגשת על דברי נתניהו בקמפיין, שלפיהם "המוני ערבים מוסעים לקלפיות": "ציינתי שדיבורים כאלה מנוגדים למיטב המסורות של ישראל. ישראל נוסדה אמנם כבית לאומי היסטורי של היהודים, בהתבסס על הצורך בבית לאומי יהודי, אך הדמוקרטיה הישראלית מבוססת על כך שכל אחד במדינה זוכה ליחס שיוויוני והוגן ".

"אני חושב שזה הדבר הטוב ביותר בדמוקרטיה הישראלית", הוסיף נשיא ארה"ב. "אם הדבר הזה יאבד, אני חושב שזה לא רק יספק תחמושת לאלה שאינם מאמינים במדינה יהודית, אלא שזה גם ישחוק את משמעות הדמוקרטיה במדינה".

אובמה הביע אמנם חשש מפני הלחץ שמטיל רה"מ על המרקם הדמוקרטי בישראל, אך, לדבריו, לנצחונו של נתניהו בבחירות לא תהיה שום השפעה מוחשית על המו"מ הגרעיני עם איראן. כמה ימים בלבד לפני מועד היעד להשגת הסכם מסגרת בין איראן לבין שש המעצמות, השמיע הנשיא הערכה מפוכחת לגבי הסיכויים להשגת עסקה: "למען האמת, האיראנים טרם עשו את הוויתורים שהם צריכים לעשות כדי לגבש עסקה. אך הם נעו (בכיוון ויתורים) ולכן יש אפשרות (שיושג הסכם)".

הוא אמר, כי מטרתו היא לסגור עסקה בתוך "שבועות, לא חודשים", אך, לדבריו, עדיין "מוקדם מדי" לומר שגובשה טיוטת הסכם.