מורידים הילוך: מה קרה למניה של טסלה?

אלון מאסק הצהיר בסוף השבוע כי המכוניות של החברה יתקשו לתפקד בשלב זה ללא נהג - והמניות של טסלה איבדו 3% ■ מאסק: "מבחינה טכנית, המכונית מסוגלת לנסוע מחניון עד חניון, אבל לא נפעיל את התכונה הזאת"

אלון מאסק והמכונית של טסלה / צילום: רויטרס
אלון מאסק והמכונית של טסלה / צילום: רויטרס

אלון מאסק, מייסד חברת טסלה מוטורס, שידוע בשאיפותיו הטכנולוגיות מרחיקות הלכת, הבטיח לכאורה קפיצת דרך בתחום כלי הרכב האוטונומיים של החברה - אך לאחר מכן מיתן את ההכרזה והציג חזון צנוע יותר של העתיד לבוא.

בסוף השבוע ציין מאסק כי עדכון תוכנה למכוניות Model S של טסלה, שעתיד לצאת בעוד כשלושה חודשים, יספק להן יכולות "נהיגה עצמית", כך שמבחינה טכנית גרידא תהיה להן היכולת לנסוע מסן פרנסיסקו לסיאטל בלא כל התערבות מצד הנהג האנושי.

מאסק הוסיף כי בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית ניתן יהיה להשתמש רק בדרכים מהירות ומרכזיות, הואיל והחומרה המתוקנת במכוניות Model S אינה ערוכה להתמודדות עם מצבים מורכבים יותר.

"מבחינה טכנית, המכונית מסוגלת לנסוע מחניון עד חניון, אבל לא נפעיל את התכונה הזאת אצל משתמשים עם חבילת החומרה הנוכחית משום שלדעתנו לא יהיה בטוח לעשות זאת בשכונות פרבריות," אמר מאסק.

מאוחר יותר אמר שהחברה עדיין בודקת כיצד ליישם את הטכנולוגיה, אך ציין כי השאיפה היא שתפעל בדומה למערכת הטייס האוטומטי במטוסים.

יש לציין כי באותו שבוע הופיע מנכ"ל טסלה בכנס בעמק הסיליקון, ושם טען כי הנהיגה האוטונומית היא "בעיה שנפתרה".

עם זאת, אנליסטים מיהרו לציין כי לפחות בעתיד הקרוב, השימוש הממשי בטכנולוגיית הנהיגה העצמית במכוניות של טסלה צפוי להיות מוגבל ביותר.

"אלון הוא אשף ביחסי ציבור, אבל נדמה שבמקרה הזה הוא מבטיח הרבה מאוד בזמן שעדיין אין מסגרת חוקית וביטוחית שתאפשר דבר כזה," אומר ג'ק ברגקוויסט, אנליסט ב-IHS Automotive. "אני שואל את עצמי אם מדובר פשוט בהצהרה כללית, כמו 'עד שנת 2020 כבר נמכור X מיליון מכוניות", הוסיף.

מאסק סירב להתייחס למצבם ולהתקדמותם של הדיונים עם גורמי ממשל באשר לשימוש בטכנולוגיה של החברה, אך ציין כי טסלה "עומדת בקשר רציף עם רגולטורים ברחבי העולם".

אנליסטים אחרים ציינו כי אפשרות הנהיגה העצמית במכוניות טסלה תהיה כפי הנראה מוגבלת מאוד, אולי בדומה לזו הקיימת במכוניות S-Class של מרצדס, המסוגלות לנהוג עצמאית לאורך נתיב בכביש מהיר.

"זה יהיה קצת כמו בקרת שיוט, המערכת תשאיר אותך על הנתיב ותבטיח שלא תיכנס באף אחד מאחור," אומר בן קאלו, אנסליט ב-Baird - שציין גם כי חשוב שטסלה תבהיר שהיא שיש לה מה להציע במירוץ הטכנולוגיה שהיתה עלולה להפסיד בו.

המניה איבדה שליש מערכה

מאסק הפגין שוב ושוב את יכולתו לעורר עניין בחברה באמצעות רמיזות על פריצות דרך טכנולוגיות, אך יש סימנים המלמדים על כך שהמשקיעים מתחילים להתייגע מן הטקטיקה הזו. הצהרותיו באשר למכוניות בעלות יכולת לנהיגה עצמאית הוצגו במסיבת עיתונאים שכונסה כביכול כדי להודיע על התפתחויות טכנולוגיות שיוכלו, לטענתו, "לשים קץ לחששות בנוגע לטווח הנסיעה". הציפיות מן האירוע נסקו לנוכח הטוויטים המקדימים שפירסם מאסק בראשית השבוע, אך לאחר האירוע צנחו מניות טסלה ב-3%. המשקיעים, ציין קאלו, התאכזבו לשמוע על עדכוני התוכנה אשר טסלה הציגה בשאיפה להתמודד עם החששות מפני מגבלות טווח הנסיעה במכוניות חשמליות.

מניות טסלה צנחו בשיעור של שליש מאז שהגיעו לשיא ערכן לפני חצי שנה. זאת, בעקבות החששות שהתעוררו בוול סטריט באשר לדרישה למכוניות החשמליות של החברה.

אין זו הפעם הראשונה שמאסק נדרש לחזור בו מהצהרות פומביות מרחיקות לכת. לדוגמה, מוקדם יותר באותו שבוע הכריז כי בעתיד ייתכן שאנשים לא יורשו לנהוג עוד, משום שנהיגה אנושית תיחשב למסוכנת מדי. לאחר מכן פירסם טוויט שתכליתו להרגיע בעלי מכוניות מתוצרת החברה: "רק כדי להבהיר, טסלה תומכת בעוז בכך שאנשים יורשו לנהוג במכוניות שלהם, וכך גם תמשיך לעשות תמיד. אני מקווה שזה מובן מאליו".

ביום חמישי מיתן גם את ההבטחות שפירסם בטוויטר על ה"קץ לחשש בנוגע לטווח הנסיעה", והבהיר שבעלי מכוניות של טסלה אינם חוששים בשום פנים ואופן כי טווח הנסיעה מוגבל. הוא ציין כי למעשה, כוונתו היתה להרגיע אנשים אחרים, אשר טרם רכשו מכוניות מתוצרת החברה.