עליבאבא תשקיע עשרות מיליוני דולר בקרן JVP הישראלית

ענקית האינטרנט הסינית מביעה אמון בהון סיכון הישראלי ■ את הקשר בין הגופים יצר קובי רוזנגרטן מ-JVP, אשר מנהל אותה במשותף עם גדי תירוש ורפי קסטן

ענקית האינטרנט הסינית עליבאבא מביעה אמון בהון סיכון הישראלי. היום נודע כי החברה תשקיע סכום של כמה עשרות מיליוני דולרים בקרן JVP הישראלית. את הקשר בין הגופים יצר קובי רוזנגרטן מ-JVP, אשר מנהל את הקרן במשותף עם גדי תירוש ורפי קסטן. מייסד קרן JVP והיו"ר שלה לשעבר הוא ח"כ אראל מרגלית.

בימים אלה שוהה בישראל משלחת של כ-20 נציגים מעליבאבא. הסינים ביקרו אמש בחממת הסייבר של JVP בבאר שבע והיום הם מבקרים במשרדי הקרן בירושלים ומשתתפים בכנס המשקיעים השנתי של הקרן. נציין כי אנשי עליבאבא אמורים להיפגש עם חברות נוספות, אשר אינן שייכות לפורטפוליו של JVP. נציג של עליבאבא, ג'ייסון לו מחברת עליפאי (Alipay) ישתתף ביום רביעי בוועידת סייברטק 2015.

לפני חודשיים בדיוק הודיעה עליבאבא על השקעתה הראשונה בישראל. החברה הובילה את סבב הגיוס השלישי בחברת ויז'ואליד (Visualead), אשר מפתחת ברקודים צבעוניים. נוסיף כל לפני ההשקעה, אירחה חברת ויז'ואליד משלחת של אנשי עליבאבא אשר ביקרה בישראל ואף נפגשה עם שר הכלכלה נפתלי בנט, מפגש אשר נחשף ב"גלובס".

ההשקעות של עליבאבא בארץ הקודש הן חלק ממגמה חדשה - גופים סיניים בעלי כיסים עמוקים ורעב לחדשנות מגלים עניין הולך וגובר בתעשיית ההיי-טק הישראלית. שתי מתחרות בולטות של עליבאבא - Renren שנחשבת ל"פייסבוק הסינית" ו-Tencent השקיעו כ-100 מיליון דולר בקרן השקעות שמוביל היזם משה חוגג.

החיבור בין עליבאבא לבין JVP מבוסס על שורה של הצלחות שרשמה הקרן הישראלית בשנים האחרונות. הקרן הובילה את ההנפקה המוצלחת של חברת אבטחת המידע סייברארק אשר נסחרת לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר בנאסד"ק. בימים אלה צפויה הקרן לממש חלק נוסף מהאחזקות שלה בחברה, זאת במסגרת הנפקה משנית. הקרן תמכור מניות בהיקף של 115 מיליון דולר ותישאר עם אחזקה של 30.3%. מאז שהונפקה זינקה סייברארק ביותר מ-200%.

סייברארק היא האחזקה הבולטת ביותר של JVP במונחים של שווי שוק, אך ברזומה של הקרן אפשר למצוא הצלחות נוספות. לפני שבועיים נחשפה ב"גלובס" העובדה ש-JVP ביצעה אקזיט מרשים כאשר מכרה את חברת CyActive תמורת כ-60 מיליון דולר. בחברה הושקעו כ-2 מיליון דולר, כך שהעסקה משקפת החזר של פי 30 על ההשקעה, תוך פחות משנתיים. חברת CyActive שהוקמה ב-2013, נמכרה לענקית התשלומים פייפאל. המרוויחים הגדולים מהאקזיט הם שני המייסדים, לירן טנקמן ושלומי בוטנרו, אך רשימת המשקיעים כוללת גם את סימנס הגרמנית, JVP ומשקיע זר שלא נחשף.

קרן JVP נחשבת לאחת מעשר קרנות ההון סיכון הטובות בעולם, במונחים של תשואה וכן לקרן הישראלית המצליחה ביותר. הקרן הציגה ב-2012 אקזיט מרשים כאשר מכרה את XtremIO לענקית האחרון EMC תמורת כ-450 מיליון דולר. בחברה הושקע סכום של כ-25 מיליון דולר, נתון שמשקף החזר מרשים של פי 18 על ההשקעה.

ב-2013 רשמה הקרן הצלחה נוספת כאשר מכרה את חברת סייאופטיקס תמורת 400 מיליון דולר לחברת Avago Technologies. הקרן החזיקה בחברה יותר מאשר 50% במועד העסקה ולכן גרפה את רוב התמורה לכיסה. שורת האקזיטים הזו סייעה לקרן, אשר משרדיה ממוקמים בירושלים, לגייס בסוף אוקטובר אשתקד יותר מ-160 מיליון דולר לשתי קרנות. בשנת 2014 הייתה קרן JVP פעילה במיוחד ורשמה עשר השקעות ראשונות בחברות שונות, נתון אשר מציב אותה במקום הראשון ברשימת הקרנות הישראליות בקטגוריה הזו. הקרן מנהלת הון בהיקף כולל של 1.1 מיליארד דולר.

ההנפקה הגדולה בהיסטוריה

עליבאבא היא אחת מחברות האינטרנט הגדולות בעולם. החברה עשתה היסטוריה כאשר הונפקה בחודש ספטמבר בשנת 2014 וגייסה סכום כולל של 25 מיליארד דולר - נתון שהפך את המהלך להנפקה הציבורית הגדולה ביותר מאז ומעולם.

המייסד של עליבאבא הוא היזם ג'ק מא, מורה לאנגלית לשעבר אשר הפך למיליארדר. מא הוא יו"ר החברה ובעל המניות הפרטי הגדול ביותר. מאז תחילת השנה ביצעה עליבאבא שתי השקעות מהותיות - סכום של 590 מיליון דולר ביצרנית הסמארטפונים הסינית מייזו וכן השקעה בהיקף של כ=200 מיליון דולר באפליקציית Snapchat.

ב-JVP סירבו להגיב לידיעה.