גול עצמי: הדולר החזק פוגע ברווחי החברות האמריקאיות

הדולר התחזק בעשרות אחוזים בשנה האחרונה על רקע ההתאוששות בכלכלת ארה"ב והיחלשותם של מטבעות אחרים ■ אלא שעוצמתו פוגעת בחברות המקומיות ונוגסת ברווחיהן, ויש אומרים שזוהי רק התחלתה של מגמה שעלולה להימשך גם שנים

IBM / צילום: בלומברג
IBM / צילום: בלומברג

ערכו העולה של הדולר האמריקאי עלול להיות האיום הגדול ביותר על רווחי החברות בארה"ב מאז המשבר הפיננסי של 2008, ולפגוע במיוחד בחברות הרב-לאומיות. יש בוול סטריטשמדברים אפילו על "מיתון של רווחים".

התחזקות הדולר ב-22% מול סל של מטבעות עיקריים ב-12 החודשים האחרונים מנחיתה מכה כפולה על חברות אמריקאיות שיש להן מכירות גדולות בחו"ל. ההכנסות והרווחים מהשווקים הזרים שווים פחות בתרגום לדולרים, והעלויות הופכות לפחות תחרותיות ביחס ליריבות במדינות שהמטבעות שלהן נחלשים.

תנודה בסדר גודל כזה בדולר בעבר הניבה את מה שהאסטרטגים של בנק אוף אמריקה מריל לינץ' מגדירים כ"מיתון של רווחים", כלומר לפחות שני רבעונים רצופים של ירידה ברווחים ביחס לרבעונים המקבילים שנה לפני כן. לפי חברת הברוקרים הזו, עליית הדולר ב-25% בשנה אחת תורגמה במבט היסטורי לירידה של 10% ברווח למניה בשוק המניות.

זה עדיין לא קרה - אך מגמת השחיקה ברווחיות ברורה. האנליסטים בוול סטריט צופים כעת עלייה של 1.3% ברווחי החברות בשנת 2015, ירידה מתחזית לעלייה של 8.1% ברווחים מתחילת השנה, לפי נתוני תומסון-רויטרס. הרווח למניה של מדד 500 S&P צפוי לרדת ב-3.1% ברבעון הראשון וב-0.7% ברבעון השני לפני שיתאושש מעט במחצית השנייה של השנה.

כמעט חמישית מ-500 חברות המדד הזה פרסמו אזהרות רווח לרבעון הראשון, ולפחות 49 חברות הזכירו את אפקט התחזקות הדולר על התוצאות שלהן.

"זו רק ההתחלה", אומר ריצ'רד ברנסטין, אסטרטג לשעבר בוול סטריט וכיום מנכ"ל חברת ייעוץ הקרויה על שמו בניו יורק. "ההשלכה הזו של הדולר על רווחי החברות בארה"ב יכולה להימשך שלוש עד שבע שנים. היא אולי לא תורגש בכל רבעון, אבל יש סיכון כולל לרווחיות בארה"ב, בייחוד לחברות רב-לאומיות, כאשר הדולר עולה".

התחזיות לרווחי חברות מדד 500 S&P צפויות להמשיך לרדת כאשר החברות ידווחו על השפעת הדולר על תוצאותיהן בשבועות הבאים.

חברת הכימיקלים דופונט, למשל, צפתה ב-27 בינואר רווח שנתי של 4 עד 4.20 דולר למניה בעקבות הפסד של 60 סנט למניה מן הדולר, בהתבסס על שער החליפין שלו ב-23 בינואר. מאז, עלה מדד הדולר DXY (הסל שכולל את האירו, הין, הליש"ט, הפרנק השווייצי, הקרונה השבדית והדולר הקנדי) ב-3.5%. לורנס אלכסנדר, אנליסט של ג'פריס, העריך ב-11 במארס שפגיעת הדולר ברווחי דופונט השנה תעלה בעוד 5-10 סנט למניה. החברה, שאמורה לפרסם את דוחות הרבעון הראשון ב-21 באפריל, לא הגיבה על הדברים.

הפדרל ריזרב הוריד ביום ד' שעבר את תחזיותיו לצמיחה הכלכלית ולאינפלציה בארה"ב בשנתיים הבאות, במה שנתפס בחוגים רחבים כהכרה בכך שהדולר החזק מעכב את תוכניתו להתחיל להעלות את הריבית בארה"ב.

ההתפתחות הזו עצרה זמנית את עלייתו התלולה של הדולר, אך אסטרטגים רבים רואים את המטבע הירקרק ממשיך לטפס. גולדמן זאקס, למשל, מעריך שהאירו ייפול ביותר מ-10% ב-12 החודשים הקרובים, לשער של 0.95 דולר מ-1.082 דולר בנעילת המסחר ביום שישי האחרון.

ההכנסות הבינלאומיות מהוות כשליש ממכירות חברות מדד S&P, לפי נתוני גולדמן זאקס. במגזרי הטכנולוגיה, החומרים, האנרגיה והתעשייה, הן מהוות יותר מ-40% מההכנסות.

עליית הדולר היא מתנה משמיים לחברות יריבות באירופה ובמקומות אחרים, שרוב העלויות שלהן הן במטבעות מוחלשים כמו האירו, והן יקבלו רווחים גבוהים יותר בתרגום למטבעות המקומיים שלהן.

לדוגמה, יצרנית המטוסים האירופית איירבוס תוכל ליהנות משיפור בשולי הרווח שלה כאשר היא תתרגם את ההכנסות הדולריות לאירו. עם זאת, הגידור שהיא ביצעה לאירו בשער חליפין גבוה בהרבה מול הדולר יעכב את האפקט המלא של חולשת האירו בכמה שנים. לאיירבוס יהיה אולי גם מרחב תמרון לתמחר את התוצרת שלה באופן תחרותי יותר כאשר היא מתמודדת עם יריבתה בואינג על הזמנות גדולות של חברות תעופה, אם כי יתכן שהיא תעדיף להתמקד בהגדלת הרווחים ולא בהגדלת נתח השוק שלה.

25 מיליארד ד' הפסד

חברות בורסאיות בצפון אמריקה עלולות להפסיד יותר מ-25 מיליארד דולר בהכנסות ברבעון הראשון לבדו בגלל התנודות בשוק המט"ח, אומר וולפגנג קוסטר, מנכ"ל FiREapps, חברת ניתוח מגמות בשוק המט"ח מפיניקס, אריזונה. האפקט של הדולר על ההכנסות ברבעון הרביעי של 2014 היה 18.66 מיליארד דולר, לפי קוסטר.

בין החברות שכבר פרסמו אזהרות רווח או הכנסות מצויות ענקית הטכנולוגיה יבמ, יצרנית המוליכים-למחצה אינטל, קמעונאית ההלבשה מייקל קורס, חברת אביזרי האופנה פוסיל גרופ ותשלובת התעשיות האניוול. כולן דיווחו שתוצאותיהן ייפגעו משערי החליפין.

חברות ממהרות להגדיל את ההגנה שלהן מפני התחזקות נוספת של הדולר באמצעות גידור נוסף, שמוסיף לעלויות שלהן ואם הוא לא מנוהל נכון הוא עלול ליצור סיכונים בעצמו.

"אנחנו רואים גידול אדיר במספר הלקוחות שלנו שמגדרים - המספר הוכפל או שולש. ראינו גם עלייה גדולה בשיעור החשיפה שהם מגדרים", אמר דיוויד פירס, מנהל פיתוח עסקי ב-GPS קפיטל מרקטס, חברת ברוקרים לשוק המט"ח שמשרתת תאגידים מסולט לייק סיטי.

הגידור מסייע לחברות רב-לאומיות לנווט בשוקי מטבע תנודתיים, אך רובן אינן מגדרות את כל החשיפה שלהן למט"ח. גידור שאינו מתוכנן היטב או שמתבצע בעיתוי גרוע עלול לגרום אסון. ב-2008 הפסידה חברת העץ והנייר הברזילאית ארקרוז יותר מ-2 מיליארד דולר בהימור על כך שהריאל הברזילאי ימשיך להתחזק. במקום זאת, הריאל קרס מול הדולר.

כוחו של הדולר הוא בעיה מיוחדת לחברות עם חשיפה לדרום אמריקה. הפיחות האפקטיבי המאסיבי בערך הבוליבר הוונצואלי מול הדולר פגע בחברות כמו יצרנית הנייר הסופג והטיטולים קימברלי-קלארק ויצרנית הרכב פורד מוטור, שנאלצו למחוק חלק גדול מערך נכסיהן בוונצואלה. חולשת הריאל הברזילאי והפזו המקסיקני תפגע בפעילותן בשתי מדינות הענק הללו.

חברות שמוכרות כמעט את כל מוצריהן ושירותיהן בשוק האמריקאי יהיו חסינות יחסית מפני הדולר העולה. תעודת סל של גולדמן זאקס המכילה חברות שמתמקדות בשוק האמריקאי עלתה בשנה האחרונה בכ-22% בהשוואה לעלייה של 13% במדד S&P.

עומר אגילאר, מנהל ההשקעות הראשי למניות ועוד בצ'רלס שוואב ניהול השקעות בסן פרנסיסקו, אמר שהמשקיעים כבר מגלמים כנראה את השפעת הדולר על הדוחות הכספיים של הרבעון הראשון, אך הם צריכים להיערך לאפקט שלילי גם בהמשך השנה. "יהיה לזה אפקט גדול יותר במבט קדימה. אני צופה שההשלכה על הרווחים ברבעון השלישי תהיה הרבה יותר דרמטית", הוא הוסיף.

כמה הן חשופות מכירות
 כמה הן חשופות מכירות