הדולר צנח בכ-2.3% - האוצר התערב בשוק המט"ח

האירו היציג נחלש בכ-1.4% ל-4.31 שקלים - ומזנק בעולם לאור נתון חזק שפורסם בגרמניה ■ FXCM על החלטת בנק ישראל: "כגודל הספקולציה, כך גודל האכזבה והתפוצצות הבועה; קשה לראות את הדולר חוזר ל-4 שקלים בקרוב"

אפקט הדומינו קריסה נפילה דולרים  / צלם: טינקסטוק
אפקט הדומינו קריסה נפילה דולרים / צלם: טינקסטוק

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום (ג') בהתחזקות השקל מול המטבעות המרכזיים לאחר שבנק ישראל החליט אתמול להותיר את ריבית חודש אפריל על כנה ולא להשיק תוכנית הקלה כמותית. במקביל, הדולר נחלש משמעותית בעולם נוכח נתון חזק שפורסם בגרמניה ומקפיץ את האירו.

הדולר נחלש מול השקל ב-2.3% ושערו היציג נקבע ב-3.926 שקלים, בעוד האירו היציג נפל בכ-1.4% לרמה של 4.314 שקלים. בעולם, האירו מזנק בכ-1% ל-1.1 דולרים. בגרמניה פורסם היום מדד מנהלי הרכש שזינק לשיא של 8 חודשים - 52.4 נקודות בעוד הצפי היה ל-51.6 נק'.

בצהריים התערב משרד האוצר בשוק המט"ח וביצע עסקת גידור בדולר-שקל במסגרתה רכש דולרים באופן עקיף לאחר שבכל שנת 2014 ביצע עסקאות כאלה בהיקף של כמיליארד דולר. "תנאי השוק ובכלל זאת שער החליפין דולר-שקל תומכים בביצוע עסקאות הגידור, כחלק מתכנית העבודה השנתית של האגף החשבת הכללית", נמסר בהודעת האוצר.

אתמול, כאמור, בנק ישראל לא ענה על הציפיות בשוק להפחתת ריבית והשקה של תוכנית להקלה כמותית והחליט להותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0.1%. עם זאת, בהודעת הריבית הבנק רמז כי הוא שומר על האופציה של השקת תוכנית להקלה כמותית.

בבנק ישראל מנמקים את ההחלטה לא להוריד לפי שעה את הריבית בציפיות האינפלציה המעידות על חזרה ליעד הממשלתי בשנה הקרובה: "על-פי הערכת חטיבת המחקר, כמו גם על-פי ממוצע תחזיות החזאים, ב-12 החודשים הבאים צפויה האינפלציה לחזור אל תוך תחום היעד, לסביבת גבולו התחתון; האינפלציה הצפויה על-פי הריביות הפנימיות של הבנקים עודנה מתחת ליעד. הציפיות לטווחים הבינוניים ירדו מעט החודש, והציפיות לטווחים הארוכים מצויות במרכז היעד".

ליאור קידר, סמנכ"ל השקעות בברק בית השקעות, מציין כי "הנפילות שנרשמות בשוק המט"ח המקומי אתמול והיום מושפעות מהחלטת הריבית של בנק ישראל ומעידות על 'אובר שוטינג'. להערכתנו אפשר לנצל את הירידות על מנת לקנות דולרים. בנק ישראל ימתין לנתוני המאקרו בחודש הבא ובעיקר ישים לב לאינפלציה ולנתוני היצוא, וכן ימתין לכינונה של הממשלה ולהבהרות ביחס לתקציב הממשלה, אבל כבר ברמות הנוכחיות אליהן ירד שער החליפין של הדולר/ שקל, יתכן שנראה את בנק ישראל מבצע התערבות בשוק המט"ח ומזרים עוד מאות מיליוני דולרים, על מנת לתמוך בשער הדולר וביצואנים. התיסוף שנרשם בשקל חזק מדי וזה לא מצב תקין".

ההחלטה של בנק ישראל מגיעה ברקע פרסום תחזית שפרסם לפני כשבוע הבנק הבריטי HSBC, בה נטען בתוקף כי בנק ישראל יפחית את הריבית לרמה שלילית וישיק תוכנית להקלה כמותית, במטרה להחליש את השקל ולהתמודד עם הלחצים האינפלציוניים. התחזית כאמור, התבררה ככוזבת וגורמים במערכת הפיננסית אמרו אתמול ל"גלובס" כי בנק ישראל צריך לבדוק האם התחזית הזו הייתה מעורבת במניעים בלתי כשירים.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים היום כי "הדולר-שקל צנח אמש כמעט 11 אגורות עד ל-3.94, וזאת לאחר שבנק ישראל החליט להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%. התנועה הדרמטית הזו היתה תולדה של ספקולציה מופרעת לגמרי שהתבססה על ההערכה של HSBC כי בנק ישראל יוריד את הריבית לטריטוריה שלילית וישיק הרחבה כמותית. השוק נסחף אחרי ההימור הפרוע הזה והצמד העפיל לשיאים חדשים, אבל אמש בנק ישראל שפך דלי של מי קרח על ההערכה הזו, כשלא רק הודיע על הותרת הריבית ללא שינוי אלא גם העלה את תחזית הצמיחה והאינפלציה ל-2016 ובחטיבת המחקר מעריכים כי הריבית תיוותר ללא שינוי עד סוף השנה. כגודל הספקולציה, כך גודל האכזבה והתפוצצות הבועה".

עוד מציינים ב-FXCM: "לאור התיקון של הדולר בעולם - גם כן על רקע אכזבת השוק העולמי מהרטוריקה של הפדרל ריזרב- בהחלט ייתכן שנראה את הדולר-שקל מתקן בתקופה הקרובה כלפי מטה או מתכנס בגבולות שבין 3.90 ל-4. בסנטימנט הנוכחי קשה לראות את השוק מחזיר את הצמד אל מעל רמת 4 שקלים".