שני המנהלים הישראלים שמשכו שכר של 350 מ' ש' מ-2001

למרות המשבר בדורי בנייה: תשעה מנהלים בגזית גלוב זכו ב-2014 לשכר מצרפי של 83 מיליון שקל - יותר מהרווח הנקי השנתי של חברת הנדל"ן ■ כצמן וסגל גרפו בשנה החולפת שכר בעלות של 40 מיליון שקל

דורי סגל וחיים כצמן / צילום: תמר מצפי ואביב חופי
דורי סגל וחיים כצמן / צילום: תמר מצפי ואביב חופי

השנה הקשה בעסקיה של ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב לא באה לידי ביטוי בכל הנוגע לשכר המנהלים בה. להיפך - עלות השכר המצטברת של תשעת בכירי החברה הגיעה ב-2014 לסכום עצום של 83 מיליון שקל - גבוה מהרווח הנקי השנתי שהציגה גזית גלוב. זה צנח ביותר מ-90% ועמד על 73 מיליון שקל.

וכך, בשנה שבה התחוללה מתחת לאפם של קברניטיה אחת השערוריות הפיננסיות-חשבונאיות הגדולות בתולדות שוק ההון המקומי - בור הפסדים של חצי מיליארד שקל שנפער יש מאין בחברה המוחזקת דורי בניה - לקחו לעצמם חיים כצמן ודורי סגל, צמד בעלי השליטה בגזית גלוב, שכר בעלות מצרפית של כ-40 מיליון שקל: 23 מיליון שקל לסגל ו-16 מיליון שקל לכצמן.

התגמולים שצברו חיים כצמן ודורי סגל בגזית גלוב
 התגמולים שצברו חיים כצמן ודורי סגל בגזית גלוב

את הסכום הזה צריך לצרף לשכר שמשכו צמד בעלי השליטה לאורך השנים. מבדיקת "גלובס" עולה כי כצמן וסגל חילקו לעצמם מאז 2001 (כולל) סכום אדיר שמגיע לכ-350 מיליון שקל (195 מיליון שקל לכצמן ו-154 מיליון שקל לסגל). השניים הצליחו לצבור את סכומי העתק הללו למרות שמזה שלוש שנים הם אינם מקבלים שכר מגזית גלוב עצמה, אלא מהחברות הבנות הזרות שלה. זאת, לאחר שלא הצליחו לקבל את אישור בעלי מניות המיעוט לתנאי ההעסקה שלהם בחברה. בעבר אף ויתרו השניים על "מצנח זהב" - תשלום בגין סיום העסקתם בגזית גלוב, בהיקף מצטבר של 145 מיליון שקל (יותר מ-100 מיליון שקל מתוכם לכצמן).

ב-2012 התבטא כצמן בעניין התגמולים שמקבלים בכירי גזית גלוב ואמר כי השכר הזה "הוא הוגן והולם בהתחשב בגודל ההשקעות, בפעילות החברה ובמה שמקובל במדינות בהן אנו פעילים. זאת שאיפה לגיטימית להרוויח יותר ואני צריך לשלם למנהלים שכר תחרותי... כדאי שנתבגר כולנו".

חגיגת שכר בצמרת

עיקר התגמול של דורי סגל אשתקד (15 מיליון שקל) ניתן לו כתשלום חד פעמי בגין סיום העסקתו כמנכ"ל החברה הבת FCR, הפועלת עבור גזית גלוב בקנדה, ובנוסף הוא נהנה מתגמול מנייתי בהיקף של 5 מיליון שקל ומשכר של 2.8 מיליון שקל. עיקר התגמול של כצמן אשתקד היה מנייתי (קרוב ל-11 מיליון שקל), והיתרה, בהיקף של 5 מיליון שקל, ניתנה לו כשכר עבור תפקידיו בחברות הבנות.

מלבד כצמן וסגל, פינקה גזית גלוב עוד שורה ארוכה של מנהלים בכירים ובראשם רחל (רוחה) לוין, שעלות העסקתה בחברה הגיעה ב-2014 ל-11.6 מיליון שקל. לוין נהנתה אשתקד ממענק של יותר מ-5 מיליון שקל, עיקרו בגין סיום כהונתה כמנכ"לית החברה הבת אטריום, הפועלת עבור גזית גלוב במזרח ומרכז אירופה. בנוסף היא נהנתה משכר של 3.6 מיליון שקל, ומתגמול מנייתי של 2.8 מיליון שקל. לוין עמדה בראש אטריום במשך 6 שנים, וכיום היא מכהנת כסגנית יו"ר אטריום וכדירקטורית בגזית גלוב.

עלות העסקתו של מנכ"ל גזית גלוב, רוני סופר, הגיעה אשתקד ל-7.4 מיליון שקל, ועלות העסקת אריה מינטקביץ כמ"מ יו"ר גזית גלוב בהיקף של עד 50% משרה עמדה על 2.9 מיליון שקל. שני שמות בולטים מבין המנהלים הזרים בגזית גלוב הם מארק לאנגר, משנה לנשיא אקוויטי 1, ודיויד לוקס, מנכ"ל אקוויטי 1, שעלות העסקת כל אחד מהם עמדה אשתקד על 7.9-8.2 מיליון שקל.

שמות מעניינים נוספים שנהנו מתגמולים נאים מגזית גלוב הם רוני בר און, שר האוצר לשעבר מטעם קדימה, ונגה קנז, סגן יו"ר חברת החיתום רוסאריו, שכל אחד מהם קיבל אשתקד 350 אלף שקל עד 380 אלף שקל כדח"צ בחברה. הדח"צית לשעבר נדין בודו-טרכטנברג, כיום המשנה לנגידת בנק ישראל, נהנתה אשתקד מתגמולים של 50 אלף שקל מהחברה.

שיאני השכר של גזית גלוב
 שיאני השכר של גזית גלוב

סוד ההצלחה?

במכתב למשקיעים שהוא מצרף מדי שנה לדוחות החברה כתב היום כצמן כי "כחברה בעלת פעילות צומחת ברחבי העולם, ההצלחה שלנו תלויה באיכות ההנהלה וכוח האדם המקצועי שלנו וביכולת שלנו לשלב כוחות, לחלוק ניסיון ומומחיות ולשתף פעולה. אנחנו ממשיכים לתת עדיפות להתפתחות מקצועית עבור כל צוותי ההנהלה שלנו, וכן להשקיע בכישרונות הטובים והמבריקים ביותר הקיימים".

גזית גלוב היא חברת נדל"ן מניב בולטת ברמה עולמית, המתמחה ברכישה וניהול של מרכזים מסחריים מעוגני סופרמרקטים, המחזיקה כיום 524 נכסים על שטחי השכרה של 6.3 מיליון מ"ר, בשווי כולל של כ-80 מיליארד שקל. כאמור, בסיכום שנתי צנחו רווחי גזית גלוב ביותר מ-90%, ל-73 מיליון שקל. הרבעון הרביעי היה רע במיוחד, ובסיכומו רשמה גזית גלוב הפסד של 217 מיליון שקל, זאת לאחר שברבעון המקביל ב-2013 רשמה החברה רווח בהיקף דומה.

את הצניחה הדרמטית בשורה התחתונה ברמה השנתית מייחסים בחברה "בעיקר להפסד חשבונאי משערוך מכשירים פיננסיים נגזרים (בעיקר בגין עסקאות גידור מטבעי) בסך של כ-190 מיליון שקל לעומת רווח חשבונאי משערוך מכשירים פיננסיים נגזרים בסך של כ-431 מיליון שקל ב-2013". עוד מציינים שם הפסד של 154 מיליון שקל כתוצאה מפירעון מוקדם של חוב, והפסד של 146 מיליון שקל (חלק החברה) בגין הפסדיה של החברה הנכדה, דורי בניה.

רוני סופר, מנכ"ל גזית גלוב, מסר כי "ב-2014 פעלה הקבוצה רבות למימוש מוצלח של האסטרטגיה העסקית שלה. פעולות אלה כללו בין היתר המשך השבחה ומיקוד של תיק הנכסים, מכירת נכסים שאינם בליבת הפעילות שלנו והשקעה בנכסי פריים באזורים אורבניים מובילים המאופיינים בסיכון נמוך וסיכויי צמיחה גבוהים".

סך הכנסותיה של גזית גלוב אשתקד נחלשו ב-5% ל-4.9 מיליארד שקל - מגמה המיוחסת בעיקרה לירידה בשערי הדולר האמריקאי, הקנדי והאירו לעומת השקל, וכן למכירת נכסים שנעשתה ב-2014-2013, בהיקף מצטבר של 5.4 מיליארד שקל. גם בפרמטרים התפעוליים נפגעה גזית גלוב משינויי מטבע, עם ירידה של 4% ברווח התפעולי הנקי (NOI) ל-3.3 מיליארד שקל. בניטרול השפעות המט"ח שמר ה-NOI על יציבות.