מניית מכשור רפואי בבורסה שכדאי לכם להכניס לתיק

למרות הצלחות העבר שלה, למשל עם גיוון אימג'ינג, השוק אינו מעניק ערך להחזקות הפורטפוליו של אלרון בתחום המכשור הרפואי ■ אולי כדאי לכם לשקול החזקה שלה לצורך חשיפה מגוונת לתחום

החדשנות הישראלית בתחומי הטכנולוגיה היא שם דבר בעולם. עבור משקיע, המעוניין להיחשף לטכנולוגיות חדשות בחברות ציבוריות, קיים מגוון אפשריות; אך עליו לשאול את עצמו באיזה שלב של חיי החברה הוא אמור להשקיע, מקדמי או בוגר, לצד שאלות לגבי הסביבה העסקית ומצב החברה, התפעולי והפיננסי.

אחת האפשריות להשקעה היא דרך קרן או חברת החזקות. אפשרות זאת נותנת למשקיע חשיפה למספר חברות בתחומים שונים - טכנולוגיה, ביוטכנולוגיה ועוד.

בהסתכלות על הפארמה, הביומד והמכשור רפואי, הרי לא ניתן להתעלם מהשגשוג של השנים האחרונות. החדשנות, פריצות הדרך והמיזוגים ממצבים את התחום בנקודת רתיחה ממשית. אחת הדוגמאות המעניינות היא חברת ההחזקות אלרון, אשר נסחרת בבורסה בתל-אביב ונמצאת בשליטתה של דיסקונט השקעות (עם כ-50% מהון המניות). החברה נוקטת אסטרטגיית השקעה בחברות בתחום המכשור הרפואי (Medical Device) הנמצאות בשלבי פיתוח התחלתיים.

במבחן התוצאה, אחת ההצלחות המשמעותיות של אלרון הייתה בחברת גיוון אימג'ינג שהיא פרי שיתוף-פעולה של אלרון ורפאל. גיוון עסקה בפיתוח מערכות ויזואליות של מערכת העיכול האנושית, ונמכרה בשלהי 2013 לפי שווי של כמיליארד דולר לקובידיאן הבינלאומית. לאלרון היו מימושים נוספים על ציר הזמן, בחברות דוגמת Medingo ו-Wavion, שהציפו ערך עבור המשקיעים.

כיום בפורטפוליו החברה קיימות מספר חברות, אשר עשויות לעבור משוכה משמעותית ולרכז עניין:

נוטל ויז'ן - החזקה של 21% בחברה, העוסקת בניטור מרחוק של חולי ניוון הרשתית, ואשר לגביה מתקבל כיסוי ביטוחי מה-Medicare האמריקאי.

בריינסגייט - החזקה של 30% בחברה אשר עוסקת במכשיר רפואי לטיפול בשבץ מוחי חסימתי, בציפייה לתוצאות ניסוי והחלטת ה-FDA.

פוקרד - החזקה של 50% בחברה, העוסקת בתחום אבחון דלקות בדרכי שתן. למעשה, זוהי מעבדה/מערכת אוטומטית עבור שוק מיקרוביולוגיה. בין יתרונותיה, קיצור משמעותי של משך האנליזה וביצועה באופן מדויק, וכן הוזלת עלויות. לצורך ביצוע הבדיקה החברה עושה בשימוש בטכנולוגיה אופטית.

קרטהיל - החזקה של 32% בחברה, העוסקת בשתלים לפגיעות בסחוס ועצם במפרקים.

קופת המזומנים נושקת לשווי השוק

אלרון בולטת בהיבט הפרופיל הפיננסי. לרוב, חברות בתחום נזקקות לגיוסי הון לעתים קרובות, מה שפוגע בתמחור שלהן. אך על פי דוחותיה הכספיים של אלרון לשנת 2014, לחברה כ-114 מיליון דולר בקופה, אשר מיועדים להשקעות ודמי ניהול. כאשר שווי השוק של אלרון הוא כ-131 מיליון דולר, להערכתנו המשמעות היא שהחברה נסחרת כמעט בשווי קופת המזומנים, ללא מתן ערך לשווי הפורטפוליו העסקי שלה, כלומר לחברות התפעוליות המוחזקות על ידה. בנוסף, נראה כי השוק הסחיר אינו מקנה ערך, למרות היסטוריית מימושים ענפה ועשירה מצד אלרון.

זווית נוספת ומשמעותית, אשר צריכה להיבחן על ידי המשקיע בחברות העוסקות בתחומים הללו, היא קיומם של סיכונים משמעותיים. כלומר, אירועים בחיי החברות עשויים להשפיע באופן מהותי על שוויין. כך, משוואת הסיכוי-סיכון תבוא לידי ביטוי בשויין - פריצת דרך לעומת כישלון, דחייה באבני דרך של החברה בשל נסיבות חיצוניות או פנימיות, צורך בגיוס מקורות הון, הצלחה או כשלון של מתחרים, ואלואציות, וכדומה.

לסיכום, אנו מוצאים, כי אלרון מהווה אופציה למשקיע להיחשף לעולם הטכנולוגיה והביוטק באמצעות מודל החזקות מגוון. נציין, כי מאז 2009 הוזרמו לאלרון תקבולים בסך של 570 מיליון דולר, בשל מימושים, אשר שימשו גם לצורך הצפת ערך לבעלי מניותיה של אלרון באמצעות חלוקת רווחים.

* הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

היתרונות של אלרון

■ פורטפוליו השקעות מגוון

■ יכולת הצפת ערך

■ פרופיל פיננסי איתן

החסרונות של אלרון

■ השקעות עתירות סיכון

■ צורך בהקצאת מזומנים לחברות מוחזקות

■ מבנה בעלות ריכוזי