פרטנר וסלקום ייכנסו כשותפות במיזם הסיבים האופטיים?

ניכר כי בקרב משרדי הממשלה יש הסכמה לאפשר לחברות להיכנס כשותפות במיזם, והם ימליצו על כך בחיוב לשר התקשורת הבא שייכנס

סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ
סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ

שר התקשורת הבא יצטרך להכריע האם לאפשר שינוי מבנה הבעלות במיזם הסיבים האופטיים של ויה אירופה, חברת החשמל וקבוצת בעלי מניות ישראליים, בעקבות ההצעה שהעלתה חברת פרטנר להיכנס כבעלת מניות בו.

ניכר כי בקרב משרדי הממשלה, ישנה הסכמה לאפשר לפרטנר או לסלקום (או שתיהן יחד) להיכנס כשותפות במיזם, והם ימליצו על כך בחיוב לשר הבא שייכנס. כמובן שעסקה כזו תלויה בהסכמתם של בעלי המניות במיזם, אך משיחות שערכה פרטנר נראה שבעלי המניות הישראליים, כולל חברת חשמל, לא יתנגדו למהלך. יו"ר המיזם דורון כהן אף נפגש עם פרטנר בעניין.

סוגיית שינוי מבנה הבעלות במיזם נובעת מכמה סיבות: ראשית, המדינה מבינה שטעתה כאשר לא אפשרה לפרטנר וסלקום להיות חלק ממבנה הבעלות, מכיוון שהוא חסר את הכוח והידע של שתיהן שרוצות להתחרות בבזק וצריכות תשתית פיסית חלופית.

שנית, ברמת השותפות של המיזם עם ספקיות האינטרנט בישראל, נראה שהספקיות פשוט ויתרו על המיזם ולא מעוניינות בו בגלל המודל הבעייתי שלו, ולפיו הספקיות הן לא באמת נותנות השירותים אלא המיזם הוא זה שמעמיד את עצמו מול הלקוח. כך, הוא מתחבר באמצעות פורטל לאיזה ספק שמתאים לו וכך יוצא שהוא יכול להתחבר כל שבוע לספק חדש שיציע לו מחיר יותר נמוך, אבל הוא תמיד יישאר הלקוח של IBC שרק דרכה הוא יכול להתחבר לספק האינטרנט.

המודל הזה הוא בעייתי ביותר עבור ספקיות האינטרנט הגדולות שרוצות להבטיח שהלקוח שייך אליהן ושהן יספקו לו שירותים מקצה לקצה, כך שלא יוכל לעבור ספק בכל עת שאחת מהן מציעה לו מחיר של 2 שקלים פחות בחבילה. המודל הזה הרחיק את כל הספקיות הגדולות מהמיזם והתוצאה היא שקצב ההצטרפות של לקוחות חדשים אליו, מאד נמוך.

שלישית, הוויכוחים בין בעלי המניות יעלו מדרגה על רקע אי שביעות הרצון מקצב ההתקדמות של הפרויקט, וחסר גורם מקצועי מאזן - שיסייע לויה אירופה ולסיסקו, שהן בעלות השליטה במיזם להחליט כיצד יש לפעול בשוק המקומי.

סיבה נוספת היא הרפורמה בשוק הקווי, שמאפשרת לספקיות אינטרנט לרכוש מבזק קווי אינטרנט לבתי הלקוחות. פרטנר וסלקום יודעות שהרפורמה הופכת אותן לתלויות בבזק והן צריכות לשלם לה עבור הנגישות לכל לקוח ולקוח. כך יוצא שהן רוכבות על התשתית שלה מצד אחד, ומצד שני צריכות למעשה להתחרות בה. זו סיטואציה בעייתית עבורן ולכן המיזם החדש שבו נפרסים סיבים אופטיים לבתים והתשתיות הן נייטרליות - מהווה עבורן אופציה להרחבת פעילותן מהסלולר לשוק התקשורת הקווית.