המניות האירופאיות שמרוויחות בענק מהיחלשות האירו

הזינוק של מניות הרכב באירופה מספר את הסיפור של היצואניות הגדולות בגוש האירו, שהן המרוויחות הגדולות מהיחלשות המטבע ומירידת הנפט ■ כיצד קשורה לכך קרן הסל המגייסת ביותר בעולם בשבועות האחרונים?

פרארי החדשה / צילום: בלומברג
פרארי החדשה / צילום: בלומברג

כשכל הגורואים כבר קונים לא מעט זמן מניות באירופה, אין פלא שגם המשקיעים הקטנים נוהרים לשם. האבטלה הגבוהה, האינפלציה השלילית והחובות הממשלתיים העצומים לא מרתיעים את המשקיעים, המאמינים כי בניגוד ל-2014, השנה המגמה הזו לא צפויה להיעלם בתוך זמן קצר; וכששוק המניות האמריקאי דורך במקום בשלושת החודשים האחרונים, העליות באירופה קורצות עוד יותר למשקיעים.

ג'ורג' סורוס, שנודע כמי שהצליח להכניע את הבנק המרכזי של אנגליה כשהימר נגד הפאונד בתחילת שנות ה-90, החל באחרונה לצמצם חשיפה לארה"ב ולהגדיל מניות באירופה. לפי כמה דיווחים, הוא כבר רכש מניות ביותר מ-2 מיליארד דולר באירופה ובאסיה. ישנם גם דיווחים כי וורן באפט בוחן רכישות פוטנציאליות באירופה.

הקטליזטור הרשמי לגל העליות היה ההודעה על תוכנית ההרחבה הכמותית באירופה. הבנק המרכזי האירופי מתכנן להזרים לכלכלה 1.1 טריליון אירו במצטבר בשנה וחצי הקרובות, על מנת להעלות את האינפלציה, לתמרץ את הבנקים ומוסדות הפיננסים להגדיל אשראי, לשכנע צרכנים לצרוך, ובסופו של דבר - לאושש את הפעילות הכלכלית בגוש האירו כולו. עד היום, כל מדינה שיישמה תוכנית הרחבה כמותית שאפתנית הצליחה תוך כדי כך להחליש את המטבע באופן דרמטי, ולהזניק את שוקי המניות.

למרות המצב הכלכלי העגום בגוש האירו כיום, רוב המשקיעים מאמינים כי אירופה היא המקום להיות בו. מסקר שערכה חברת המחקר ISI עולה, כי 57% מהמשקיעים מדרגים את אירופה כשוק המניות החשוב ביותר להיות בו היום - לראשונה זה שלוש שנים. אין פלא גם שבינתיים התחזיות של המשקיעים אופטימיות יותר: אם בסקר מינואר העריכו 36% מהנשאלים, כי הצמיחה בגוש האירו השנה תהיה אפסית, רק 12% מהמשקיעים מעריכים כך כעת.

רוב המשקיעים מעריכים שחולשת האירו תימשך, אך נראה כי קצב ההיחלשות הפתיע לא מעט. האירו נחלש ביותר מ-10% בתוך 3 חודשים, וכעת הרוב צופים כי הוא יישאר ברמה של כמעט שוויון (1:1) מול הדולר בשנה הקרובה. כשנוספה להיחלשות הזו גם ירידת מחירי הנפט בעולם, אין פלא כי תת-המגזר, שרשם את הביצועים החזקים ביותר באירופה מתחילת השנה, הוא יצרניות המכוניות והחלפים, שעלה בכ-33%.

התייעלות דרמטית

המניות של יצרניות מכוניות כמו ב.מ.וו, דיימלר, פורשה, פג'ו ורנו עלו מתחילת השנה ב-30%-40%, ומניית פיאט קרייזלר זינקה בכמעט 60%. במשך תקופה ארוכה מאוד נסחרו יצרניות הרכב האירופיות במכפילים נמוכים בהשוואה למתחרות בעולם, בעיקר על רקע חולשת השווקים באירופה, אך גם בשל היעילות הנמוכה יותר של חלק מהחברות. כך למשל, המכפיל הממוצע של ב.מ.וו בחמש השנים האחרונות היה 10, לעומת 13 לפורד האמריקאית או 15 לטויוטה היפנית.

אך מה שהיה נכון לעבר, כבר פחות נכון היום. רוב חברות הרכב האירופיות ביצעו בשנים האחרונות מהלך דרמטי של התייעלות, אשר לצד חולשת האירו והנפט טומן בחובו פוטנציאל לשיפור משמעותי. אגב, גם אחרי העליות רוב החברות עדיין זולות בפרספקטיבה עולמית: ב.מ.וו נסחרת כיום לפי מכפיל של 13 ל-12 החודשים הקרובים, וכך גם דיימלר.

הדהירה של מניות הרכב מספרת את הסיפור של היצואניות הגדולות בגוש האירו, שהן המרוויחות הגדולות מהיחלשות המטבע וירידת הנפט. עדות חזקה אף יותר לכך מספק שוק המניות של גרמניה, היצואנית השלישית בגודלה בעולם, אחרי ארה"ב וסין. הדאקס, מדד המניות המרכזי של הבורסה בגרמניה, מוביל את הביצועים בכל הבורסות בעולם המפותח, עם תשואה של 23% מתחילת 2015.

תשואה של 20% מתחילת השנה

על רקע זה, אין פלא שקרן הסל (ETF) המגייסת ביותר בעולם בשבועות האחרונים היא HEDJ. קרן הסל הזו עוקבת אחר מדד מיוחד של החברה שהקימה אותו (WisdomTree Europe Hedged Equity), אשר כולל מניות של חברות אירופיות שחלק ניכר מהכנסותיהן מגיע מיצוא. היתרון המרכזי של HEDJ כיום, הוא העובדה שהיא מנטרלת את החשיפה לאירו, כלומר היא מציעה חשיפה לדולר בלבד; למשקיעים בעולם זה מתאים, במיוחד לאור התחזקות הדולר השנה. מתחילת 2015 הניבה קרן הסל תשואה של כ-20% (בדולר) וגייסה כ-10 מיליארד דולר.

המגזרים הבולטים ביותר במדד הם הצריכה הבסיסית (23%), הצריכה המחזורית (18.5%), התעשייה (18.4%) והבריאות (11%). בקרב חברות הצריכה הבסיסית, מדובר בעיקר ביצואניות מזון ומשקאות כמו מבשלת הבירה אנהייזר בוש (שעלתה ביותר מ-21%), או דנונה ויוניליוור (שעלו בכ-26% כל אחת). מגזר הצריכה הבסיסית עלה מתחילת השנה ב-22%, אך המגזר שהניב את הביצועים הטובים ביותר מתחילת השנה, הוא דווקא הצריכה המחזורית, שבו נכללות חברות הרכב. המגזר עלה ב-27%, ובלטו בו במיוחד חברות האופנה כמו אדידס וכריסטיאן דיור, שמניותיהן עלו ביותר מ-25%, וכן חברות המדיה שעלו בשיעור דומה.

הצריכה המחזורית מתפקדת היטב לא רק בגלל היצואניות הרבות, אלא מעצם העובדה שהתאוששות בכלכלה אמורה להשפיע על כל החברות בתחום זה. לא בכדי, זהו המגזר הבולט בכל מדדים האירופיים, ובהם למשל סטוקס 600, ובמדדים מדינתיים ספציפיים.

חשוב להביא בחשבון, שלצד הסיכוי שוכן גם הסיכון. חובת ההוכחה היא על החברות האירופיות, שדי אכזבו עד השנה. אסור גם לשכוח את הקרבה של החברות האלה למדינות המתאפיינות בסיכון, שעלול להתברר כמדבק, כמו רוסיה או יוון.

כמו שהדברים נראים כעת, כל עוד תימשכנה ההרחבה הכמותית, הריבית השלילית וחולשת האירו, כסף ימשיך לחפש מקום ועשוי לתמוך בהמשך העליות במניות באירופה. לפי שעה, נראה כי גם הנפט עדיין לא שינה כיוון, מה שתומך בעיקר במגזרי הייצור והתעשייה. פלא שיותר ויותר משקיעים מבקשים להגדיל חשיפה לאירופה?

* הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

ההשוואה שמחמיאה למגזר
 ההשוואה שמחמיאה למגזר