רווחי חברות הביטוח: כרוניקה של חד-פעמיות ידועה מראש

בימים אלה אנו נמצאים בעיצומה של תקופת דוחות חברות הביטוח ל-2014 ■ הרווחיות של חברות אלה, שמנהלות מאות מיליארדי שקלים ונסמכות על הערכות לטווחים ארוכים, יכולה להשתנות בצורה ניכרת בשל השפעות חד-פעמיות - אפילו כאלה שחוזרות על עצמן

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

רבות מהחברות בענף הביטוח, בטח מקרב הגדולות, מצטדקות ואומרות שלולא הריבית הכה נמוכה, הן היו מציגות רווחים גבוהים יותר ב-2014. למעשה, לאורך השנים, חלק מהחברות החלו לפרסם כמה שורות שונות של רווח - החל מהרווח הנקי והרווח הכולל, שמקובלים על כולם, ועד לרווחים בנטרול או בשקלול השפעות חד-פעמיות (אך לא כולן), שמשנות את התוצאות בצורה ניכרת.

על מה מדובר? חלק מההשפעות החד-פעמיות הן באמת חד-פעמיות באופיין, אבל חלק מהחד-פעמיים אמנם הוא שינוי ייחודי, אבל די קבוע, שנובע מהביזנס עצמו. כך או אחרת, הדבר ממחיש עד כמה דוחות כספיים של חברות ביטוח תלויים בהערכה זו או אחרת. אם הערכה זו משתנה - התוצאה הסופית משתנה מהותית, הרבה יותר מאשר בענפים אחרים, וזאת בשל ההתחייבויות והרזרבות הענקיות שמחושבות נכון להיום בהסתכלות לעתיד הרחוק.

אגב, החד-פעמיות החוזרת תדיר האמורה לא מצביעה רק על יצירתיות מוגזמת, או נובעת אך ורק מיוזמת החברות. היא גם פועל יוצא של רפורמות ושל רגולציות המושתות על ענף הביטוח והחיסכון לטווח ארוך חדשות לבקרים.

דוגמה טובה לכך מתקבלת מהתייחסות החברות להשפעות הריבית חסרת סיכון הנמוכה והיורדת על תוצאותיהן: הן מדגישות כי הפחתות הריבית הובילו להגדלות בעתודות, ומכאן לפגיעה ברווחיותן. אבל נסו, למשל, לגלות כמה תרמו אותן הפחתות לרווחיות דרך רווחי הון שנרשמו על תיקי האג"ח הענקיים שבידי החברות - ולא תצליחו.

כך או אחרת, אספנו כמה אמירות מההודעות לעיתונות של שלוש קבוצות הביטוח הגדולות, שכבר פרסמו את התוצאות ל-2014, וראינו שבכל אחת מהשנים 2012-2014 היו "השפעות חד-פעמיות", שהיו בהיקף ממש לא זניח, ובמקביל, חלק מההשפעות החד-פעמיות הוצנעו אחר כבוד. ניתן להניח כי השפעות חד-פעמיות שנובעות מהביזנס יחזרו בעוצמה זו או אחרת בדוחות יתר הקבוצות הגדולות.

"הניסיון המצטבר שרכשה החברה"

בדוחות לשנת 2012 כתבה מגדל בהודעתה על הדוחות, כי "...מנגד, נרשמה הפרשה מיידית לגמלה, הנובעת מעדכון אומדנים של תוחלת החיים והניסיון המצטבר שרכשה החברה, בסך של כ-257 מיליון שקל לפני מס, בשל הרפורמה במקדמי הקצבה, שבעקבותיה גם הוצא חוזר בחודש מארס 2013, שעל בסיסו חושבו העתודות לתשלום קצבה בפוליסות ביטוח חיים".

בדוחות לשנת 2013 ציינה מגדל בהודעתה לעיתונות, כי "ברבעון הרביעי של שנת 2013 הושפעו התוצאות ממספר רכיבים חד-פעמיים: ברבעון הרביעי של השנה רשמה החברה הפרשה מיידית לגמלה בסך כ-63 מיליון שקל לפני מס, בעקבות הניסיון המצטבר שרכשה בדבר שיעורי מימוש הגמלה, בעקבות עדכון אומדנים של תוחלת החיים... בביטוח חיים נזקף לחברה רווח, לפני מס, בסך כ-52 מיליון שקל בגין רכישת חוזה ביטוח משנה מג'נרלי ומכירתו למבטח משנה אחר. מנגד, הושפעו תוצאות הרבעון מגידול בהוצאות הנהלה וכלליות בשל מענק מיוחד, בעיקר לעובדי החברה... ומקיטון הרווח הכולל בעקבות העלאת שיעור מס החברות".

ומה לגבי 2014? מגדל הודיעה היום, בין היתר, כי "...בביטוח חיים, נרשמה הפרשה בסך כ-123 מיליון שקל לפני מס בעקבות בדיקת נאותות העתודות בביטוח חיים, לרבות העתודה המשלימה לגמלאות...".

ומה בכלל ביטוח ? בהודעה לעיתונות על דוחות 2014 ציינה היום החברה, כי "אירועים חיצוניים מיוחדים והוצאות חד-פעמיות מיוחדות, שהיו במהלך השנה, הסתכמו בסך של כ-261 מיליון שקל לאחר מס (בשל ירידה מתמשכת בריבית שהובילה להגדלת עתודות, הפסד מסגירת כלל פיננסים והתחייבויות על תובענות ייצוגיות, כפי שפירטה היום החברה, ר' ש')".

כמו כן, בכלל ביטוח ציינו כבר בהודעה על דוחות 2013, כי "הרווח בתקופה המקבילה אשתקד כולל סכום חד-פעמי של כ-39 מיליון שקל בגין גארד וברודגייט. כמו כן, הרווח לתקופה כולל הוצאה חד-פעמית בסך של כ-12 מיליוני שקלים בגין עדכון יתרות המס עקב שינוי בשיעור המס".

החברה פירטה נוסף על כך, כי "נרשמה הוצאה חד-פעמית בגין שינוי בשיעור מימוש קצבה בסך של כ-62 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה, שבה הגדילה החברה את ההפרשה לעתודה משלימה לגמלאות בסך של כ-219 מיליון שקל, בעיקר בשל עדכון לוחות תמותה". עוד הוסיפה, כי ברכב חובה נרשם "קיטון של כ-77 מיליון שקל בהערכות התביעות של שנות חיתום ישנות ומהשפעתן על המודל האקטוארי".

ביחס ל-2012 אמרה כלל ביטוח, כי "הושפעו התוצאות הכספיות מההפסדים בגין פעילות מופסקת במגזר הפיננסים, מהפחתות נכסים בלתי-מוחשיים, מחיזוק העתודות בביטוח כללי כתוצאה מהפחתת ריבית ההיוון וכן מחיזוק העתודה לגמלה בענף ביטוח חיים".

גידול בהתחייבויות הביטוחיות

אצל הראל דובר בדוחות 2014 על כך שרווחי הקבוצה קטנו, בין היתר מגידול של כ-283 מיליון שקל לפני מס בהתחייבויות הביטוחיות, כתוצאה מהשפעות הריביות הנמוכות על אופן חישוב העתודות, וזאת למול הוצאה של כ-70 מיליון שקל שנרשמה ב-2013 בגין גידול בעתודות בשל ההתחייבויות לקצבאות עתידיות בביטוחי המנהלים; וגם מכך שרשמה ברבעון הרביעי ב-2014 הוצאה של 42 מיליון שקל לפני מס כתוצאה מעדכון בהנחות התחלואה בפוליסות ביטוח סיעודי לפרט, וזאת בעקבות "עמדת הממונה לעניין הגדרת מקרה הביטוח בביטוח סיעודי".

אגב, בדוחות 2013 כתבה הראל, כי "מגמות אלו (ברווחיות, ר' ש') קוזזו בחלקן בשל הצורך בעדכון ריבית ההיוון בעתודות גימלה בביטוח חיים, בשל סביבת הריבית הנמוכה במשק...".

כאמור, אלו הן רק חלק מההשפעות החד-פעמיות האדירות שנרשמו בשנים 2012-2014 בענף הביטוח. ומה זה אומר? בדוחות של חברות שמנהלות מאות מיליארדי שקלים, תזוזות של פסיק בהערכה זו או אחרת, בין אם ביוזמת החברה ובין אם כפועל יוצא להנחיה, או אפילו "גחמה" רגולטורית, עשויים או עלולים (תלוי בכיוון) להזיז את הרווחיות, אפילו במידה שיכולה להיות ניכרת ואף מהותית.