כלל ביטוח: הרווח הכולל ב-2014 עמד על 362 מיליון שקל

הירידה המתמשכת בריבית, לצד הפסד כתוצאה מספיחי סגירת בית ההשקעות כלל פיננסים, הובילו את קבוצת כלל ביטוח, שבניהול איזי כהן, להציג ב-2014 שחיקה של כ-60% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-222 מיליון שקל

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

הירידה המתמשכת בריבית, שגרמה להגדלת עתודות, לצד הפסד כתוצאה מספיחי סגירת בית ההשקעות כלל פיננסים, הובילו את קבוצת כלל ביטוח, שבניהול איזי כהן, להציג ב-2014 שחיקה של כ-60% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-222 מיליון שקל.

הקבוצה, שמניות השליטה בה נמצאות אצל נאמן עד אשר השליטה בה תימכר לצד ג', רשמה בשנה החולפת רווח כולל - שמשקלל את הרווח הנקי עם רווחים שנזקפו להון - בהיקף של כ-362 מיליון שקל. מדובר בירידה של כ-38% ביחס ל-2013, הדומה למגמה שמאפיינת את כל הגדולות בענף שפרסמו עד כה.

דוחות כלל ביטוח כוללים בחובם שורה ארוכה של השפעות "חד-פעמיות". מצד אחד מדובר בהוצאה של כ-192 מיליון שקל לאחר מס בגין ירידה מתמשכת בריבית חסרת סיכון, אשר גרמה להגדלת עתודות החברה. לצדה נרשם גם הפסד כולל של כ-43 מיליון שקל מהפעילות שנסגרה בכלל פיננסים (כ-20 מיליון שקל בגין פידיון האג"ח של בית ההשקעות לשעבר וכ-17 מיליון שקל בגין שערוך אג"ח אלון דלק), וזאת לעומת כ-18 מיליון שקל ב-2013.

מנגד, כלל רשמה כמה רווחים חד-פעמיים ובראשם רווח המוערך בכ-150 מיליון שקל לפני מס (כ-100 מיליון שקל לאחר מס) בגין מימוש מניות חברת מובילאיי, שפיתחה מערכת התרעה לרכב והונפקה בוול סטריט. עוד מדובר בכ-20 מיליון שקל ממכירת בניין המטה, כחלק מהמעבר למגדל עתידים, ובכ-33 מיליון שקל משערוך נדל"ן. נוסף על כך, צמצום הפעילויות בכלל מימון תרמו לקבוצה ב-2014 רווח של 5 מיליון שקל.

ירידה בפרמיות, עליה ברווחיות

בכלל ביטוח מדווחים על עלייה ברווח החיתומי, שמודד את הרווח מהפעילות הביטוחית ללא תלות ברווחי ההשקעות, לצד ירידה של יותר מ-5% בהוצאות המימון והנהלה וכלליות, שקטנו יחדיו בכ-50 מיליון שקל ביחס ל-2013. זאת למול ירידה בהיקפי הפרמיות שגבתה החברה, שהצטמצמו ב-2014 בכ-3%.

לדברי המנכ"ל כהן, "נעשו כמה דברים חשובים בשנה האחרונה, כפועל יוצא למדיניות שקבעתי לחברה, והם מחזקים את החברה וייתנו אותות בהמשך, וזאת על בסיס העבודה שנעשתה בשנתיים האחרונות. מדובר בטיוב מאוד משמעותי של תיקי ביטוח ובהיפרדות בהיקפים גדולים מקולקטיב והתרכזות בביטוחי הפרט, שם אנו משביחים את התיק; בשיפור התוצאות החיתומיות וכן בחיזוק ושיפור מבנה ההון והקטנת החוב של הקבוצה", מסביר כהן, שמציין שהחברה מרוויחה רווח חיתומי יפה, שלא כמו בשנים שקדמו.

כלל ביטוח הציגה ב-2014 ירידה של 3% בפרמיות בביטוח חיים, כשהרווח הכולל לפני מס הצטמק לכ-29.2 מיליון שקל. למול זה, הרווחים בפנסיה ובגמל לא צמחו אבל מדובר במנוע משמעותי עבור הקבוצה: בגמל והשתלמות הרווח הכולל ירד ב-2014 בכ-11% לכ-78 מיליון שקל, כשבפנסיה הרווח צמח בשיעור קל לכ-49 מיליון שקל.

בתחום הביטוח הכללי רשמה החברה ירידה של כ-6% בפרמיות, אך הרווח עלה באותה תקופה בכ-49% לכ-323 מיליון שקל. בתחומי הבריאות והסיעוד, כלל ביטוח הציגה יציבות יחסית בפרמיות שעמדו על 1.6 מיליארד שקל, כשהרווח הכולל לפני מס הצטמק בכ-25% לכ-115 מיליון שקל. זאת, בין היתר משום גידול בהתחייבויות ביטוחיות עקב התפתחות ההערכה האקטוארית של התביעות, ומגידול בהפרשה לפורשי קולקטיב.

תוצאות כלל ביטוח
 תוצאות כלל ביטוח