משרד החקלאות מחמיר את תקנות הדיג

משרד החקלאות מתכוון לאסור לחלוטין דיג באמצעות רובים תת-ימיים ועזרי צלילה בים התיכון. ההחלטה התקבלה באחרונה באגף הדיג של המשרד לאחר שסקרים ומעקבים שנעשו בשנים האחרונות חשפו הצטמצמות מדאיגה באוכלוסיות של מיני דגים, ובמרכזם דגים ממשפחת דגי דקר, המוכרים יותר בשם לוקוס ואינטיאס.

שיטת הדיג באמצעות רובים תת-ימיים, תוך עשיית שימוש בעזרי נשימה המקלים על הדייגים, אסורה מאז שינוי שנעשה בתקנות הדיג בשנת 1998. מאז, משרד החקלאות מתיר את הדיג בשיטה זו רק במקרים חריגים ומתנה אותו בקבלת רישיונות מיוחדים.

בכוונת משרד החקלאות להודיע לדייגים שפועלים מתוקף רישיונות שקיבלו ממנו בשנים האחרונות על הכוונה לאסור לחלוטין דיג בשיטה זו החל משנת 2016. בלי קשר להגבלה הגורפת הצפויה, החל מאמצע חודש אפריל ולמשך חודשיים, שהם תקופת הרביה של דגים, ייאסר הדיג באמצעות רובים ועזרי נשימה.

לדברי מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות, ניר פרוימן, "דגי הלוקוס הפכו להיות מטרה, שכן הם יקרים מאוד ומבוקשים מאוד. בתקופה זו הדגים מרוכזים באזורים שבהם הם חשופים פחות לדיג בשיטות פסיביות, כמו השלכת רשתות דיג או חכות, אך הם רגישים יותר לדיג בצלילה תוך שימוש ברובים, שהיא שיטה אקטיבית המאפשרת גישה ישירה של הדייגים לאתרי ההתרבות. בעונה זו נוצר הדור הבא של הדגיגים, שמהווים את אוכלוסיית הדגים שהיא המקור לשלל הדגים בים התיכון".

ולא רק בים התיכון: מינהלת הכנרת הודיעה אתמול כי החל מעוד כשבוע וחצי ועד לתחילת חודש יוני ייסגרו 5,000 דונם בצפון הכנרת לכל פעולת דיג, במטרה לאפשר את התרבות דגי אמנון הגליל (מושט), שנמצאים בתקופת הטלה. האזור שייאסר לדיג נחשב לאזור הרביה העיקרי של דגי המושט.

במינהלת הכנרת הבהירו כי איסור הדיג באזור זה ייאכף לאורך כל שעות היממה בידי פקחי איגוד ערים כנרת, אנשי היחידה לפיקוח על החי והצומח (פיצו"ח) של משרד החקלאות, רשות הטבע והגנים והמשטרה. מנהל מינהלת הכנרת, פנחס גרין, אמר כי "איסור הדיג נועד לשמור על המערכת האקולוגית באגם ובאמצעותה גם על איכות המים בכנרת".