התביעה בצרפת: "טייס המשנה ריסק בכוונה את המטוס; נראה שזו לא הייתה פעולת טרור"

(עדכון) - לדברי התביעה במרסיי, טייס המשנה אנדראס לוביץ בן ה-28 נשאר לבדו בתא הטייס, והיה בהכרה עד להתרסקות בהרי האלפים ■ ההקלטות חשפו: הנוסעים החלו לצעוק ברגעים האחרונים לפני ההתרסקות

אנדראס לוביץ, צילום מסך
אנדראס לוביץ, צילום מסך

התביעה בצרפת מעריכה כי טייס המשנה של המטוס הגרמני שהתרסק בהרי האלפים גרם למטוס להתרסק בכוונה תחילה. נציג התביעה, שדיבר בצהריים (ה') במסיבת עיתונאים במרסיי, אמר כי טייס המשנה, אנדראס לוביץ בן ה-28, היה בחיים ונותר לבדו בתא הטייס עד להתרסקות. "הוא נשם כרגיל והיה מודע למה שמתרחש", אמר התובע, ברייס רובין. לדברי התביעה, "נראה שלא מדובר בפעולת טרור".

לדברי התובע, מפענוח נתוני הקופסה השחורה עולה כי טייס המשנה "לא אמר מילה" כאשר הקברניט עזב את תא הטייס. "הייתה דממה מוחלטת בקוקפיט". לדבריו, טייס המשנה לא היה מוכר כחשוד בעבירות טרור. כנשאל על מוצאו האתני של הטייס, השיב ברייס כי "מדובר בגרמני".

החקירה לבירור נסיבות התרסקות טיסת "ג'רמנווינגס" קיבלה מוקדם יותר הבוקר מפנה דרמטי, אחרי שדווח כי אחד הטייסים ננעל מחוץ לתא הטייס של מטוס האיירבאס לפני ההתרסקות. מקור צבאי צרפתי, המעורב בחקירת ההתרסקות, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הקלטות הקופסה השחורה חשפו שהטייס שננעל מחוץ לתא חבט בחוזקה על הדלת, בניסיון להיכנס בחזרה. הטייס שנותר בפנים לא פתח את הדלת.

"אפשר לשמוע אותו מנסה לפרוץ את הדלת", אמר המקור. לפי התביעה בצרפת, ניתן לשמוע בהקלטות כי הנוסעים החלו לצעוק בשניות שלפני ההתרסקות.

אנדראס לוביץ, צילום מסך
 אנדראס לוביץ, צילום מסך

טייס המשנה אנדראס לוביץ

לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הקברניט יצא מהקוקפיט בשעה שהמטוס כבר החל לאבד גובה - מרום טיסה של 38 אלף רגל, ועד להתרסקותו להרי האלפים, פרק זמן שארך 10-8 דקות. דובר חברת לופטהנזה, חברת האם של ג'רמנווינגס, אמר מוקדם יותר הבוקר כי הוא מודע לדיווח בניו יורק טיימס, והוסיף: "אין לנו מידע שיכול לאשר את הדיווח". לדבריו, "לא נצטרף להשערות על סיבות ההתרסקות". שר התחבורה של צרפת, מישל סאפין, אמר מנגד כי "נכון לעכשיו, אי אפשר לשלול שום תאוריה".

איך ננעלים מחוץ לקוקפיט? הנה סרטון שמסביר:

לפני שנתיים, מטוס של חברת "מוזמביק אירליינס" התרסק בנמיביה, ו-33 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו. מהחקירה התברר כי הקברניט נעל את הקצין הראשון מחוץ לתא הטייס, וריסק את המטוס בכוונה להתאבד. הקופסה השחורה תיעדה את קולות החבטה על דלת תא הטייס, בשעה שהקצין הראשון ניסה להיכנס בחזרה.

בשנים האחרונות אירעו כמה תקריות אוויריות חמורות הקשורות לדלתות הטייס במטוסים אזרחיים, גם אם חלקן לא היה קטלני. ב-2011, מטוס בואינג 737 של חברת התעופה היפנית ANA איבד גובה בפתאומיות במהלך טיסה באוקיינוס השקט. בחקירה נחשף כי הקברניט יצא לשירותים, וביקש להיכנס בחזרה לקוקפיט. טייס המשנה הושיט את ידו ללחיצה על כפתור פתיחת הדלת, אך בטעות לחץ על כפתור השולט בהגאי המטוס. במהלך הצלילה הפתאומית, שבה צנח המטוס כמעט שני קילומטרים ב-30 שניות, נפצעו שני אנשי צוות.

מאז מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001, שבה נחטפו ארבע מטוסים אזרחיים, שונו נהלים רבים הקשורים לנעילת דלתות תא הטייס ולאבטחתן, כדי למנוע מזרים להיכנס לתא השליטה של המטוס. חברות התעופה באירופה, ובהן "ג'רמווינגס", אמורות לציית לתקנות שאישר הקונגרס אחרי מתקפת הטרור, ושהחמירו את נהלי הפתיחה והנעילה של הדלתות.

גלן ווין, טייס ומומחה לתעופה מאוניברסיטת דרום קליפורניה, התייחס הבוקר לדיווח על נעילת הדלת במטוס הגרמני שהתרסק בהרי האלפים, ואמר כי "ברור שקרה משהו מאוד לא-בסדר". בשיחה עם ה"לוס אנג'לס טיימס", אמר ווין כי "כל טייס יגיד לך דבר זהה: לא משאירים אדם לבד בקוקפיט. אף אחד לא עושה את זה".

אנטוני בריקהאוס, מומחה לבטיחות טיסה מאוניברסיטת אמברי רידל למדעי התעופה, אמר כי "בארה"ב, אחרי 11 בספטמבר, דלת הקוקפיט הפכה למקום הכי מאובטח במטוס". לפי ההנחיות הנהוגות במטוסים אמריקנים, כאשר אחד הטייסים פותח את דלת הקוקפיט, אחד הדיילים אמור לחסום את האזור בעזרת עגלת המזון, וליצור בעזרתה מחיצה המונעת מנוסעים להתקרב לתא הפתוח. לפי ספר הטיסה של מטוס האיירבאס A320, דלת תא הטייס ננעלת בעזרת שלושה מנעולים. ניתן לפתוח אותה מבפנים, אך במקרה חירום, ניתן לפתוח אותה מבחוץ, באמצעות קוד דיגיטלי.

ב-1999, טייס "איג'יפט-אייר" ריסק בכוונה מטוס בואינג 767 באוקיינוס האטלנטי: הוא ניצל את הרגע שבו יצא הטייס השני לשירותים, והכניס את המטוס לצלילה. יותר מ-200 בני אדם נהרגו. עם זאת, מסתמן כי המטוס הגרמני לא צלל בפתאומיות, אלא איבד גובה בהדרגה, והצוות לא שידר אותות מצוקה. יתר על כן, אתמול דיווח ה"גרדיאן" כי בעשר הדקות האחרונות של הטיסה, שמרו הטייסים על דממת אלחוט, ולא תיקשרו עם מגדלי הפיקוח.

אתמול אותרה הקופסה השחורה השנייה של המטוס, המקליטה את נתוני הטיסה. עם זאת, כרטיס הזיכרון, המכיל נתונים לגבי גובה הטיסה, מהירותה ומיקומה, עדיין לא אותר, וייתכן שניזוק בהתרסקות.