נעילה שלילית בוול סטריט; מחיר הנפט זינק 4.5%

הנפט זינק היום על רקע תקיפת סעודיה את המורדים הח'ותים בתימן; החשש: סגירה אפשרית של מיצרי באב אל-מנדב ■ בורסות אירופה ננעלו בירידות שערים ■ תביעות האבטלה השבועיות ירדו מעבר לצפי

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בירידות שערים, על רקע מתיחות גיאופוליטית - תקיפת סעודיה בתימן, שגורמת לטלטלה בכל שוקי העולם, בנפט ובמסחר במטבעות. הלילה עוברים בישראל לשעון קיץ והחל ממחר המסחר בוול סטריט יחזור להתקיים בשעות 16:30-23:00 שעוננו.

מטוסי קרב סעודים ביצעו הלילה ובצהריים תקיפות בתימן נגד המורדים הח'ותים, שיעים נתמכי איראן, אשר השתלטו על ערי מפתח בתימן, כולל הבירה צנעא. לדברי שגריר סעודיה בארה"ב, המתקפה נועדה להגן על הממשלה "הלגיטימית" של הנשיא המודח עבד ראבו מנסור.

בתגובה, מחיר הנפט מסוג WTI זינק בכ-4.5% ל-51.43 דולר לחבית, הדולר נחלש כ-0.6% מול המטבעות המרכזיים, ובורסות אירופה ננעלו בירידות.

החשש בשווקים הוא מסגירה אפשרית של מיצרי באב אל-מנדב, ציר סחר ימי מרכזי המוביל גם לאילת. מדובר בציר הסחר הימי הרביעי בגודלו בעולם והוא מחבר בין הים האדום והים הערבי. בשנת 2013 לבדה עברו במיצרי באב אל-מנדב 3.8 מיליון חביות נפט מדי יום, קרי יותר מ-4% מסך חביות הנפט שנמכרות מדי יום בעולם. יצוין, כי תימן אינה מפיקת נפט גדולה והיא אחראית רק לפחות מ-0.2% מתפוקת הנפט העולמית, אך החשש הוא כאמור מסגירת אחד מנתיבי הסחר החשובים בעולם.

בזירת המאקרו פורסמו היום תביעות האבטלה השבועיות, שירדו ב-8,000 ל-282 אלף תביעות חדשות, לעומת הצפי לירידה קלה יותר ל-290 אלף, מ-291 אלף תביעות ראשוניות לדמי אבטלה בשבוע הקודם.

ברקע עדיין הספקולציות לגבי מועד העלאת ריבית לראשונה מאז 2008. ג'יימס בולארד, נשיא הפד בסנט לואיס, דיבר מוקדם יותר ואמר כי השארת הריבית אפסית יותר מדי זמן יכולה לגרום לסיכון "משמעותי". לדבריו, "עכשיו זה הזמן להתחיל בהחזרת המדיניות המוניטרית לנורליזציה".

מניות במוקד

בין המניות שריכזו עניין על רקע דוחות כספיים: GameStop , מניית Lululemon Athletica , ו-ConAgra Foods . חברת Red Hat פירסמה אמש דוחות טובים.

מניית קראפט המשיכה לבלוט לאחר שזינקה אתמול בשיעור חד לאחר שהחברה וחברת היינץ (Heinz) הכריזו על מיזוג ביניהן.

טאואר הודיעה הבוקר כי השלימה את עסקת ההמרה המואצת של כ-80 מיליון דולר אג"ח ו'. נוכח עודפי ביקוש של 109% אותם קיבלה החברה להצעתה, בוצעה הקצאה חלקית למבקשים.