בזק: לא נעמוד בדרישה לפתוח הטלפוניה למתחרים

מבהירה כי היא אינה יכולה לעמוד בדרישות משרד התקשורת, והטלפוניה שלה לא תהיה נגישה למתחרות ב-17 במאי כפי שקבע המשרד ברפורמה בשוק הקווי

שאול אלוביץ / צלם: איל יצהר
שאול אלוביץ / צלם: איל יצהר

נכנסים לבעיה: חברת בזק לא תעמוד בחובה שהוטלה עליה על ידי משרד התקשורת לאפשר למתחרים להשתמש ברשת הטלפוניה שלה כחלק מהרפורמה בשוק הקווי (השוק הסיטונאי).

העמדת רשת הטלפוניה של בזק לטובת המתחרים הוא נושא שנמצא במחלוקת חריפה בין המשרד לבינה, ובזק אף הגישה בג"ץ שבו הטיעון המרכזי שלה היה הדרישה להסיר את העמדת הטלפוניה שלה לטובת המתחרים כחלק מהרפורמה, אך דרישתה זו נדחתה אתמול בדיון שנערך בבג"ץ.

מבדיקה שערכנו מבהירה היום בזק שהיא לא מסוגלת לעמוד בדרישת המשרד בשלב זה, ולכן לא תוכל לעמוד בדרישת משרד התקשורת שנכנסת לתוקף ב-17 במאי להקצות את הטלפוניה שלה למתחרותיה. המשמעות היא שבזק תימצא בהפרה חמורה של הוראות משרד התקשורת.

בהחלטה אתמול לא התעלם משרד התקשורת מהמצוקה של בזק ומטיעוניה. החברה הסבירה כי היא אינה מסוגלת לעמוד בדרישות המשרד, מכמה וכמה סיבות שעיקרן הוא שמדובר בעלות שנאמדת במאות מיליוני שקלים ושמחייבת אותה בעצם להחליף את רשת הטלפוניה שלה - פעולה שיכולה להימשך כשנתיים.

הטיעונים של בזק מתייחסים גם לעובדה שהטלפוניה היא מוצר שנמצא בתחרות, ושכל מתחרותיה מציעות אותו במחיר סמלי או אפילו חינם. לכן לא מדובר בשירות שאין בלתו במסגרת התחרות ועובדה היא שמשרד התקשורת וחלק גדול ממתחרותיה, אפילו לא בקשו להכלילו ברפורמה מלכתחילה. מבחינת בזק, הטלפוניה היא שירות שהוכנס לרפורמה שלא בתום לב ועל מנת לגרום לה נזק, מבלי שעומדים מאחורי המהלך שיקולים רציונליים.

לפיכך, הורה בג"ץ למשרד התקשורת להעלות את נושא ישימות הטלפוניה מחדש וביקש לשמוע את עמדת החברה. יחד עם זאת הוא לא הסכים להוציא את הטלפוניה מהרפורמה, מה שאומר שהבעיה של בזק נשארה בעינה, ומתחרותיה שלטשו עין על השירות כחלק מהנדוניה שיביאו ללקוחותיהם, יצטרכו להמשיך ולספק להם את הטלפוניה שהציעו עד עכשיו.

כך או כך, העובדה שלא יהיה לבזק את השירות זמין, אומרת שהמחלוקת שלה מול משרד התקשורת לגבי תפקוד השוק הסיטונאי תישאר בעינה ויהיו לכך השלכות.

במשרד שורר כעס על בזק על הקשיים שהערימה ביישום הרפורמה בתחילת הדרך, ולמרות השיפור המסוים בתפקוד של הרפורמה, הרי שבזק צריכה את משרד התקשורת על מנת שיאשר לה את העסקה למיזוג עם yes. המשרד כבר הבהיר באופן לא פורמלי שעד שהרפורמה לא תעבוד היטב הוא לא מתכוון לאשר את עסקת yes.