כישלון הנפקת אדמה הוביל את דסק"ש להפסד של 700 מ' ש'

להפסד השנתי תרמו גם הפחתות שווי גדולות בסלקום ושופרסל ■ הבוררות בין השניים עשויה להוביל לרכישת אחזקותיו של בן משה בידי אלשטיין

אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

הבוררות בין אדוארדו אלשטיין למוטי בן משה, צמד בעלי השליטה בקבוצת אי.די.בי, קרובה להתחיל. ל"גלובס" נודע כי לאחר חלופת מכתבים רוויות יצרים, הצליחו השניים להסכים על מועמד שישמש בתפקיד הבורר במחלוקת שהתגלעה ביניהם - שופט בדימוס ששמו טרם נחשף, מאחר והסכמתו למינוי טרם התקבלה.

הבוררות בין צמד בעלי השליטה ויושבי הראש של אי.די.בי, אמורה לעסוק בדרישת בן משה לרכוש מאלשטיין את מניות הרוב, בשל טענתו להפרה לכאורה של הסכם השליטה ביניהם. אולם במידה וטענות בן משה לא יתקבלו בידי הבורר, הוא עשוי לנסות ולהוביל את הצדדים למסלול היפרדות מוסכם שבמסגרתו ירכוש אלשטיין את אחזקות בן משה בחברה.

בן משה השקיע עד כה יותר מ-700 מיליון שקל באי.די.בי, כאשר שווי המניות והאופציות שברשותו עומד על כ-130 מיליון שקל בלבד. לא מן הנמנע, כי עסקה בין השניים, אם תקרה, תכלול תוספת של פרמיית שליטה מהותית על מחיר השוק למניות שבידי בן משה, וכן מנגנון פיצוי מוגדל במקרה של שיפור עתידי במצב החברה ובמחיר המניה.

ההון העצמי ירד, המינוף עלה

אי.די.בי פתוח טרם פרסמה את דוחותיה הכספיים ל-2014, אך היום עשתה זאת החברה הבת (74%), דיסקונט השקעות (דסק"ש), המציגה הפסד כבד של 692 מיליון שקל. לרוב ההפסד השנתי גרמה מחיקה של 700 מיליון שקל מערך ההשקעה בחברה הבת (40%) אדמה בדרך לשווי של 3.05 מיליארד שקל, עקב כישלון האחרונה להשלים את הנפקתה בבורסת ניו יורק.

יש לציין כי שווי יצרנית חומרי ההדברה אדמה מחושב בדוחות לפי מחיר של 16 דולר למניה - מחיר המינימום אותו ביקשה החברה בהנפקה ושאותו לא קיבלה מהמשקיעים. בנוסף, מחקה דסק"ש בדוחות 248 מיליון שקל מהשקעתה בסלקום (לשווי של 1.84 מיליארד שקל), ו-176 מיליון שקל מההשקעה בשופרסל (ל-1.14 מיליארד שקל). את המחיקות קיזז חלקית רווח גבוה שנרשם ממכירת גיוון אימג'ינג בתחילת 2014.

ההפסד הכבד, לצד דיבידנד של 200 מיליון שקל ששילמה החברה בנובמבר, היו מהגורמים העיקריים שהביאו להתכווצות של 25% בהון העצמי של דסק"ש ל-1.2 מיליארד שקל בסוף 2014, ולעלייה בשיעור המינוף שלה ל-81% מהמאזן, לעומת 78% בסוף 2013.

בדרך למכירת נכסים?

בסוף 2014 היו לדסק"ש התחייבויות פיננסיות של 5.22 מיליארד שקל לעומת 1.6 מיליארד שקל בקופה, כאשר היקף הפירעונות שלה (קרן וריבית) לבנקים ולבעלי האג"ח עד סוף 2016 עומד 1.5 מיליארד שקל. מתחילת 2015 שולמו לנושי דסק"ש 340 מיליון שקל, ונכון להיום כוללת קופת המזומנים 1.26 מיליארד שקל, כשבשנה הקרובה (קרי עד סוף מרץ 2016) היא תידרש לפרוע 891 מיליון שקל (קרן וריבית) לבנקים לבעלי האג"ח שלה. על רקע הירידה הדרמטית הצפויה בהיקף המזומנים, מציינת הנהלת דסק"ש בראשות ממלא מקום המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים, מישל דהן, כי היא בוחנת אפשרויות למיחזור חוב, משיכת דיבידנדים מחברות בנות, וכן מכירת נכסים.

מיחזור חוב אינו נראה אפשרי לפי שעה, מאחר שאג"ח דסק"ש נסחרות בתשואות גבוהות לפדיון של 9%-15%. גם על דיבידנדים היא תתקשה לסמוך. בשנתיים האחרונות קטנו מאוד הדיבידנדים שחילקו החברות הבנות סלקום ושופרסל עקב הרעה בעסקיהן, ומצב זה לא ישתנה מהותית השנה. ב-2014 התקבלו דיבידנדים בהיקף של 271 מיליון שקל (מרביתם מאלרון), לעומת 202 מיליון שקל ב-2013.

כך שדסק"ש עשויה לפנות למימוש נכסים - למשל מכירת נתח מהותי מנכסים ובנין, או לחילופין מימוש האחזקה בחברות בנות קטנות יותר, כמו אלרון ואפסילון (שתרמה אשתקד רק 3 מיליון שקל לרווחי דסק"ש), או בקרן EMCO של קרדיט סוויס, שעוסקת בהלוואות לעסקים במדינות מתפתחות. אפשרות נוספת היא מכירת נכסים מהותיים באלרון ובנכסים ובנין וחלוקת הרווח בגינם כדיבידנד, או אף מכירת הנדל"ן של שופרסל, עליה דובר בעבר.