בורסות אירופה ננעלו בעליות אך קטעו רצף של עליות שבועיות

מדד Stoxx 600 עלה ב-0.3%, אולם ירד בסיכום שבועי ב-2.1%, וקטע רצף של שבעה שבועות רצופים של עליות ■ הדאקס רשם את הירידה השבועית הראשונה שלו זה חודשיים ■ בורסת יפן צנחה, הונג קונג ירדה קלות ושנגחאי עלתה

עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

בורסות אירופה סיימו את יום המסחר (ו') האחרון של השבוע בעליות, בהמשך לנעילה המעורבת באסיה. מדד Stoxx 600 עלה בכ-0.3%, אולם איבד 2.1% בסיכום שבועי, וקטע רצף עליות של שבעה שבועות. מדד דאקס רשם ירידה שבועית לראשונה זה חודשיים.

המשקיעים באירופה התאוששו מירידות במסחר אתמול, אז נפלו המדדים בתגובה לתקיפת סעודיה בתימן. מטוסי קרב סעודים ביצעו ביומיים האחרונים תקיפות בתימן נגד המורדים הח'ותים, שיעים נתמכי איראן, אשר השתלטו על ערי מפתח בתימן, כולל הבירה צנעא. לדברי שגריר סעודיה בארה"ב, המתקפה נועדה להגן על הממשלה "הלגיטימית" של הנשיא המודח עבד ראבו מנסור.

החשש בשווקים הוא מסגירה אפשרית של מיצרי באב אל-מנדב, ציר סחר ימי מרכזי המוביל גם לאילת. מדובר בציר הסחר הימי הרביעי בגודלו בעולם והוא מחבר בין הים האדום והים הערבי. בשנת 2013 לבדה עברו במיצרי באב אל-מנדב 3.8 מיליון חביות נפט מדי יום, קרי יותר מ-4% מסך חביות הנפט שנמכרות מדי יום בעולם. יצוין, כי תימן אינה מפיקת נפט גדולה והיא אחראית רק לפחות מ-0.2% מתפוקת הנפט העולמית, אך החשש הוא כאמור מסגירת אחד מנתיבי הסחר החשובים בעולם.

סטן שאמו, אסטרטג שווקים ב-IG במלבורן, אמר היום כי "אם הקונפליקט בתימן ייהפך למשבר אזורי כולל - זו בשורה רעה לשווקים".

מחיר הנפט שזינק אתמול בכ-4.5% ל-51.43 דולר לחבית ירד היום, כמו גם הדולר. מחיר חבית נפט מסוג WTI ירד בכ-3% ל-50 דולר, ומחיר חבית נפט מסוג ברנט ירד בכ-2.5% לכ-50 דולר. הדולר מתחזק בכ-0.7% מול האירו ל-1.0814 דולר.

המסחר בוול סטריט מתנהל היום בעליות, לקראת נאומה הצפוי של יו"ר הפד ג'נט יילן שצפויה לדבר היום בארה"ב על המדיניות המוניטרית. המשקיעים יבחנו היטב את דבריה לאחר ההצהרה היונית של הבנק המרכזי בישיבת הריבית האחרונה באשר למועד וקצב העלאת הריבית. מדדי וול סטריט סגרו אמש בירידות של עד 0.3%.

באסיה נרשמה היום מגמה מעורבת: בורסת יפן סיימה בירידה של 0.95%, הונג קונג יורדת קלות ושנגחאי עלתה ב-0.25%. מדד MSCI אסיה ירד היום ב-0.2% לאחר שאתמול צנח ב-1.1% והוא בסיכם תשואה שלילית של כ-0.3% השבוע.

ביפן פורסם היום כי מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר עלה ב-2% במונחים שנתיים, אך בנטרול השפעת העלאות המס בשנה שעברה - הוא נותר יציב לראשונה מזה שנתיים.