נדחה הסכם איחוד הרשתות בין סלקום וגולן טלקום

משרד התקשורת לא מקבל את ההסכם שנחתם בין שתי החברות ודורש שהוא יכלול את ההשקעות שגולן התחייבה לבצע בדור השלישי

מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'
מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'

הסכם איחוד הרשתות של סלקום וגולן טלקום נתקל בקשיים ומשרד התקשורת דורש להכניס בו שינויים. ביום חמישי שעבר שלח המשרד מכתב לשתי החברות ובו הוא הודיע להן על כך שההסכם אינו תואם את מסמך המדיניות של המשרד לעניין איחוד רשתות ולפיכך החברות יצטרכו להכניס בו שינויים.

זוהי הפעם השנייה שהמשרד מתערב בהסכם שאינו תואם את מדיניותו. ההסכם בין שתי החברות ניסה לענות על דרישות המשרד אך ככל הנראה המשרד לא מקבל את העובדה שהמיזם משחרר את גולן טלקום מהחובות שהוטלו עליה במסגרת זכייתה במכרז הדור השלישי כשנכנסה לשוק, ומתמקד יותר מדי ברשת הדור הרביעי. המשרד דורש שהסכם איחוד הרשתות בין החברות יוכיח שגולן נושאת בנטל ההשקעות שנדרשו ממנה עבור רשת הדור השלישי כמו גם רשת הדור הרביעי.

גולן טלקום כמו גם הוט מובייל, התחייבו להקים רשתות דור שלישי במסגרת זכייתן במכרז התדרים ב-2011 כאשר נכנסו לשוק. החברות התקשו מאד לעמוד במחויבות הקמת הרשת מסיבות שונות, אך בגדול גם במשרד התקשורת הבינו שבתקופה הנוכחית, אי אפשר לעמוד במשימה הזאת בגלל הקושי להקים אתרים.

שר התקשורת הקודם גלעד ארדן יזם מהלך לצמצום ואיחוד בין הרשתות, שהמטרה שלו היא לאפשר הקמתן של 3 רשתות בלבד במדינת ישראל, שהבעלות עליהן תתחלק בין המפעילים, כלומר השחקנים גולן והוט מובייל נדרשו בעצם להמיר את ההשקעה שהתחייבו לבצע בדור השלישי בהשקעה בדור הרביעי וזו תיעשה בצורה של רשת משותפת בבעלות שווה עם המפעילים הוותיקים.

בפועל ההסכם ששיחרר את שתי החברות החדשות מהחובה להקים רשת דור שלישי הוא מאד נדיב כלפיהן ומאפשר להן להקטין בצורה משמעותית את ההשקעה שנדרשו לה, ולהמיר אותה בהסכם איחוד רשתות נדיב ורחב עם המפעילים הוותיקים.

ההסכם של הוט מובייל ופרטנר קרוב מאד לאישור, אך מסתבר שההסכם של גולן וסלקום נדרש לשינויים מבחינת המשרד מפני שהוא ראה שההסכם לא ממש ממיר את ההשקעה של גולן בדור השלישי, ברשת משותפת בדור הרביעי, ולכן הוא דורש משתי החברות שההסכם יתוקן באופן שייקח זאת בחשבון.

יש לזכור כי הטענה המרכזית כלפי גולן טלקום היא שהחברה בעצם הופכת להיות מפעיל וירטואלי על גבי רשת סלקום ובכך משחרר אותה המשרד מהחובות שמוטלות עליה כמפעיל סלולרי מלא, שמחזיק רשת ומתפעל אותה. הביקורת המרכזית כלפי המשרד היא שבכך הוא מאפשר לגולן טלקום להילחם בשוק ללא הגיבנת של השקעות והקמת רשת על כל המשמעויות הכרוכות בכך, וזה מה שמאפשר לחברה בעצם למכור שירותי סלולר במחירים כה נמוכים, ולמוטט את החברות הוותיקות.