סכסוכים כספיים בין ספקים לרשתות חונקים את שוק המזון

שוק הקמעונאות בפסח 2015: שופרסל בסכסוך כספי עם תנובה, אסם וסוגת ■ נטו יצאה מ-14 הקצביות ברשת רמי לוי; סוגת וזוגלובק מספקים לרמי לוי רק חלק מהמוצרים ■ טמפו עצרה את האספקה לחצי חינם ■ ומה עם הצרכן?

נחש ברשת שופרסל / צילום: מתוך הפייסבוק
נחש ברשת שופרסל / צילום: מתוך הפייסבוק

לפני ימים אחדים שלחה קבוצת תנובה מכתב לרשת שופרסל החתום על ידי עורך-דין ובו דרשה להשיב לה לאלתר סכום של 3.5 מיליון שקל שבו היא חויבה על-ידי רשת השיווק, לטענתה, שלא בצדק. כך נודע ל"גלובס".

תנובה לא לבד: חודשים ספורים אחרי הסכסוך הגדול שפרץ בין שופרסל לאסם בחגי תשרי, הצדדים נמצאים כעת במחלוקת כספית גדולה. שופרסל, כך נטען, שלחה לאסם חיוב עודף בגובה 4.5 מיליון שקל. גם חברת סוגת קיבלה משופרסל חיוב עודף על מאות אלפי שקלים. שופרסל, תנובה ואסם הן לא היחידות. מערכות היחסים המסחריות בין רשתות השיווק לספקים טעונות יותר מבעבר.

רמי לוי מול סוגת

ל"גלובס" נודע, כי לפני כחודשיים הפסיקה קבוצת נטו להפעיל את הקצביות ב-14 סניפים של רשת רמי לוי שיווק השקמה, כפי הנראה על רקע מחלוקת כספית בין הצדדים. בסוף ינואר השנה ותחילת פברואר, עברו 12 קצביות להפעלת חברת בלדי בסניפים נתניה, ראש העין, עכו, נהריה, גבעת שאול בירושלים, סניף ישפרו במודיעין, אשדוד, שער בנימין, קדימה, פתח-תקווה, נתיבות וכרמיאל. שתי קצביות נוספות בסניפי המהדרין של רמי לוי, מופעלות על-ידי עוף ירושלים.

מזה כחודש שחברת סוגת לא מספקת לרשת רמי לוי שיווק השקמה אורז פרסי קלאסי. לטענת החברה, רמי לוי פשוט לא קונה ממנה את המוצר. סוגת היא השחקן הגדול ביותר בתחום האורז והאורז הפרסי שלה הוא המוצר הנמכר ביותר בשוק.

כדי לפצות על היעדרו של האורז הפרסי ממדפי הרשת, רמי לוי מציע מחירי מבצע על אורז יסמין ועל אורז בסמטי של סוגת. לפי ההערכות, מחיר המבצע ממומן מההנחה שקיבלה הרשת מחברת סוגת לקראת החג והוא עדיין גבוה משמעותית ממחיר האורז הפרסי של החברה.

בחברת סוגת אומרים בתגובה, כי "אנחנו מספקים לכל רשתות השיווק בישראל את המותג סוגת ומוצריו בכלל זה אורז פרסי קלאסי. רמי לוי בחר שלא להזמין את המוצר הזה".

מי שעוד נעדר ממדפי רשת רמי לוי שיווק השקמה הם מוצרי הבשר הקפוא של חברת שילה (חברה קטנה יחסית) וגם כל סדרת מוצרים מן הטבע של חברת זוגלובק המתחרים בטבעול של אסם. מזוגלובק נמסר כי החברה מכבדת את כל לקוחותיה ואינה מוסרת עליהם מידע.

גם חברת יקבי כרמל לא סיפקה את כל קו המוצרים שלה לקראת החג לרשת רמי לוי, אך המחלוקת הזאת כבר באה על פתרונה.

בהתייחס לדברים אומר ל"גלובס" רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, "אין לי סכסוך עם אף ספק. עובדה שאני עובד עם כולם. יכול להיות שיש מוצר שבו המחיר יקר ולכן הוא לא מתאים, ואין לי כוונה לייצר לו ביקוש בכל מחיר. אני גם מצפה מהצרכן שכאשר יש מוצרים יקרים, שלא יקנה אותם ולא ייצר להם ביקוש. אני עושה הכל כדי שהצרכן יקנה במחירים הוגנים. כשאני מפסיק לעבוד עם ספק, אני לא מפסיק לעבוד איתו באופן כולל. אם אני אייצר ביקוש בכל מקרה, איך אני אדאג לצרכן שלי?"

סכסוך אחר מתנהל בין רשת חצי חינם לחברת טמפו. חברת טמפו הפסיקה זה מכבר את אספקת המוצרים לרשת חצי חינם עקב מחלוקת כספית. מחברת טמפו נמסר כי היא אינה דנה ביחסי ספק-לקוח בתקשורת.

ובין לבין, בחג הנוכחי התעוררו גם הקרבות על נתח הבשר. לקראת חג הפסח, החלה לראשונה קבוצת נטו לשחק במגרש הבשר הטרי ולייצר תחרות לאדום אדום של תנובה ולדבאח. אלא שבקצביות ההבדל בין המותגים לא תמיד ניכר. הבשר הטרי מוצגי במגשי נירוסטה והצרכן שמגיע לקצביה, לא יודע פעמים רבות לאיזו חברה שייך הבשר. תנובה דרשה בידול ובסניף שופרסל שלא העניק בידול שסיפק את תנובה, המותג אדום אדום פשוט יצא ממנו.

הצרכן יוצא נפסד

שאלת המפתח היא מה אומרות המחלוקות הכספיות האלה בין הספקים לרשתות על הצרכן הישראלי ואיך הן משפיעות עליו? משיחות שערך "גלובס" עם ספקים גדולים ובינוניים ועם קמעונאים עולה, כי הצרכן בכל מקרה יוצא נפסד. גם התגברות המחלוקות המסחריות לקראת הפסח, לא סייעה להורדת המחירים לצרכן כשעיני רשתות השיווק נשואות אל שיפור המאזנים הכספיים שלהן ולא אל שיפור מחיר סל הקנייה של הצרכן.

קמעונאים בשוק מותחים ביקורת על הספקים. לדברי קמעונאי גדול, "כל רשתות השיווק מפרסמות דוחות שהן על הקשקש. אסם מפרסמת דוחות שהיא עלתה ברווח. החברה לא מתביישת? לא יכול להיות שבשוק קמעונאי שבו כל השחקנים מרויחים פחות כסף, חברות המזון הגדולות מרוויחות כל-כך הרבה ועוד מגדילות את הרווח שלהן וזה כולל את אסם, יפאורה-תבורי ושטראוס".

לדבריו, "הסכסוכים הכספיים מוכיחים שהספקים ממשיכים לחנוק את שוק המזון. אם הקמעונאים צריכים לשיטתם לקחת כסף והם מרוויחים כל כך הרבה כשהצד השני מפסיד, זה אומר שהם לא מתייחסים למגמות הצרכניות של ירידת מחירים והם מנותקים ממה שקורה בעם ישראל".

לפחות שני ספקים גדולים עמם שוחחנו טוענים כי רשתות השיוק עוד לא התרגלו למציאות החדשה של חוק המזון שבשורה התחתונה, אוסרת על הקמעונאים לגלגל לפתח הספקים את מחיר המבצעים שהן עושות ברשת, בטח לא בדיעבד.

לדברי ספק גדול, "חוק המזון שינה את התנאים המסחריים בין ספק לקמעונאי. רמי לוי היה רגיל לקבל מימושים מספקים (מימון - א"ח) כדי להיות במקום שהוא מגיב למבצעים של הרשתות המתחרות. במוצרים האלה הוא נמצא בבעיה. הוא החליט שהוא לא יכול להפסיד על המוצרים כמו שמפסידים עליהם ברשת אחרת. פעם רמי לוי היה לארג' על חשבון אחרים, על חשבון הספקים. היום הוא לא לארג'. אני לא רוצה להישבר כי נמאס לי להישבר מול השוק הזה. אם השוק מחליט למכור בהפסד, מה אני יכול לעשות?".

ספק אחר טוען כי "לכולם (כל הרשתות והפסקים - א"ח) יש עניינים ללא יוצא מן הכלל. תמיד יש את הדיאלוג שהם רוצים יותר. מחיר המוצר באותו חודש הוא יותר ברור כי כל ההתחשבנויות בדיעבד נגמרו. מתחשבנים על הכל ברמה חודשית והקמעונאי ראה בצורה יותר ברורה את המחיר שהוא נכנס איתו לשוק".

ויש לו פחות מוטיבציה להוריד את המחיר לצרכן.

"המאזן בין הספקים לרשתות לא השתנה. קודם קיבלו מבצעים במינון מסוים וגם עכשיו הם מקבלים באותו מינון. אף אחד לא הוריד להם את זה. אם פעם כשקיבל מבצע מהספק היה חייב לתת לצרכן, היום הוא לא חייב לתת לצרכן".

ראית שחלק מהפעילות שיזמתם לא התגלגלה לצרכן?

"כן, אבל אני לא מתערב. לא נתתי פחות ממה שנתתי בפסח שעבר. אני גם לא חושב שהספקים האחרים נתנו פחות".

הצרכן קיבל פחות. לא כל המבצעים וההנחות שהספקים יזמו התגלגלו אליו.

"אבל זו לא בעיה שלי. פעם יכלו להאשים אותי בזה".

"שוק מאוד מסוכן"

ספק גדול אחר אומר כי "כל השוק בבלבול אחד גדול. זה שוק מאוד מסוכן. היו שיטות שונות והשוק צריך לתקן את עצמו. זה לא הולך להיות לטובת הצרכן. פעם נתת השתתפות כזאת או אחרת במבצע והיום אתה לא יכול לעשות את זה. הרשתות מפסידות גם כך והן לא הולכות להפסיד עוד. הן יעלו את המחירים והצרכן נפגע. הן העלו מחירים מתחילת השנה והן חייבות להעלות מחירים. זו רק תחילת הדרך של עליית המחירים לצערי. זה לא הסוף. גם כך לא קל".

גם לצרכנים לא קל.

"משיתים עלינו חיובי ארנונה והרגולטור מטפל בבעיות שיש לו בתוך הבית. אנחנו מקבלים חיובים רטרטאקטיביים של ארנונה הרבה יותר מהחיובים של שופרסל. ומה עם חשבון החשמל? והעלייה בשכר המינימום? והעלייה בשער הדולר? זה בסדר? מסתכלים רק על שופרסל ומגה".

משופרסל נמסר בתגובה, כי "שופרסל לא מתייחסת לנושאים מסחריים. החברה פועלת בהתאם להוראות החוק ובכלל זה לעניין הוראות חוק המזון בנושא הקשר עם הספקים".

מקבוצת נטו נמסר בתגובה: "על-פי סיכום מוקדם, החל מה-1 לפברואר, חדלה נטו מלהפעיל קצביות בסניפי רמי לוי".

מחברת בלדי נמסר: "אנחנו ממשיכים לשרת נאמנה את רשת רמי לוי שיווק השקמה ולקוחותיה".

מתנובה נמסר: "אנחנו לא מנהלים את יחסי הסחר שלנו עם הלקוחות בתקשורת".

חברת שילה אישרה את הדברים, ומאסם לא נמסרה תגובה.

מי ומי בסכסוכים לקראת החג
 מי ומי בסכסוכים לקראת החג