התרסקות המטוס: משפחות הנספים יפוצו ב-300 מיליון אירו?

חברת הביטוח הגרמנית אליאנץ מספקת את מרבית הכיסוי הביטוחי לחברת התעופה

מטוס של חברת ג'רמן ווינגס / צילום: שאטרסטוק
מטוס של חברת ג'רמן ווינגס / צילום: שאטרסטוק

החברות שביטחו את מטוס חברת התעופה ג'רמן-ווינגס, שכל 150 נוסעיו ואנשי צוותו נספו בהתרסקות בהרי האלפים הצרפתיים, עשויות לשלם עד 300 מיליון אירו מכיוון שלא צפויה התנגדות לתביעות הביטוחיות, לדברי עורכי דין שמתמחים בתחום התעופה.

מומחי תעופה וביטוח מעריכים כי גם לופטהנזה, החברה האם של חברת הטיסות הזולות ג'רמן ווינגס, וגם חברת הביטוח הגרמנית אליאנץ, המספקת את מרבית הכיסוי הביטוחי, לא יתנגדו לתביעות שיגישו משפחות הנספים.

ג'יימס הילי-פראט, ראש מחלקת התעופה במשרד עורכי הדין סטיוארטס לו בלונדון, מעריך כי אליאנץ עשויה לשלם בסופו של דבר 300 מיליון אירו. "על פי חוקי התעופה הבינלאומיים, ג'רמן-ווינגס חייבת לשלם פיצויים אזרחיים מלאים למשפחות הנוסעים. על פי חוקים אלה, קיימת הנחת אשמה לגבי ג'רמן-ווינגס".

סימנים לכך שאנדראס לוביץ בן ה-27 - טייס המשנה החשוד כי ריסק בכוונה תחילה את מטוס האיירבוס 320A - הסתיר מידע רפואי ממעסיקיו אינם משנים עמדה זו.

מתוקף החוק הבינלאומי, זכאית משפחתו של נספה באופן אוטומטי לפיצויים בסך 139 אלף דולר, אך אין זו תקרת הפיצויים. המשפחות עשויות לדרוש פיצויים נוספים בשל נסיבות ההתרסקות.לנוכח הנחת האשמה, לא יידרשו תובעי הפיצויים להוכיח דבר, ועל חברת התעופה מוטל נטל ההוכחה כי לא נהגה ברשלנות וכי אינה נושאת באחריות כלשהי.

לופטהנזה אינה צפויה לשקול מהלך כזה. "אף חברת טיסות זולות אינה רוצה להיחשב לחברה שבטיחותה גרועה ושמשלמת פיצויים נמוכים", אמר הילי-פראט.

מנהל בתעשיית הביטוח מסכים עם קביעה זו. "אתה לא רוצה להסתכן בהכפשת שמו של הלקוח שלך או בהכפשת שמך. מקרים כאלה הם מאוד אמוציונליים".

אליאנץ הודיעה כי היא המבטחת המובילה בביטוח "הגוף המוביל והחבות" של לופטהנזה - ביטוח שמורכב משני חלקים: נזק לכלי התעופה ופיצויים לקרובי הנוסעים. חברת הביטוח אמרה כי במקרים שבהם נגרמת התרסקות "בשל מעשים זדוניים או עוינים", משולם אובדן הגוף המוביל בידי "מבטח סיכוני מלחמה" נפרד, אך הפסדי החבות מוטלים על אליאנץ ושותפותיה המבטחות.

ביום ה' שעבר אמר קרסטן ספור, מנכ"ל לופטהנזה, כי החברה תעמוד בחבויותיה הפיננסיות, והוסיף: "העדיפות הראשונה שלנו היא לעזור למשפחות ככל שאנחנו יכולים".