קלינטון רומזת: אצלי היחס לישראל יהיה שונה משל אובמה

בשיחה עם מנהיג יהודי אומרת המועמדת הפונטציאלית לנשיאות: צריך להחזיר את היחסים עם ישראל לבסיס קונסטרוקטיבי ■ מחוקקים דמוקרטים זועמים על הבית הלבן: הפסיקו לתקוף את נתניהו

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

הילארי קלינטון, המועמדת הכמעט ודאית של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, רמזה אמש (א'), כי היחס לישראל בממשלה הפוטנציאלי יהיה שונה מזה של הנשיא הנוכחי, ברק אובמה. בכך שברה קלינטון שתיקה ארוכה לגבי המשבר ביחסים בין וושינגטון לירושלים ולגבי אמירה של בכיר בבית הלבן, שלפיה היחס הצונן לישראל עלול לזלוג מהממשל העכשווי לממשל הבא.

בשיחה טלפונית עם מלקולם הוהנליין, סגן יו"ר ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב, אמרה קלינטון: "אנו צריכים לפעול יחדיו כדי להחזיר את היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב לבסיס קונסטרוקטיבי, ולחזור לעיסוק באינטרסים המשותפים והדאגות המשותפות לשתי המדינות".

היא הדגישה, כי אחד מהאינטרסים המשותפים הללו הוא פתרון של שתי מדינות לשני עמים, שיושג במו"מ ישיר בין הישראלים לפלסטינים". לדבריה, "אנו חייבים לוודא שישראל לעולם לא תיעשה סוגיה מפלגתית" בארה"ב.

הוהנליין, שיזם את השיחה ופרסם את תוכנה בהודעה לעיתונות, אמר: "לדברי קלינטון ולעיתויים יש חשיבות מיוחדת נוכח הסוגיות שעלו באחרונה ביחסי ישראל ארה"ב. אנו מציינים את קריאתה למו"מ ישיר בין הישראלים לפלסטינים. זו הדרך היחידה, לדעתנו, להשגת שלום אמת".

קלינטון, שצפויה להכריז רשמית על מועמדותה לנשיאות באפריל, נמנעה מתגובה בשבועות שחלפו על התלקחות העוינות בין ממשל אובמה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, אך נראה שהיא החליטה לשבור את שתיקתה בעקבות דברי בכיר בבית הלבן, בשבוע שעבר, ל"וול סטריט ג'רנל": "אנשים (בממשל) חשים (שישראל) מכרה אותם. בנקודה הזו מוטב לישראלים להיות באמת זהירים מפני שרבים מהאנשים האלה משרתים לא רק בממשל הנוכחי אלא ישרתו, אולי, גם בממשל הבא".

הרמיזה הבוטה שגם ממשל אפשרי של קלינטון עלול להפנות עורף לישראל אילצה את המועמדת הפוטנציאלית לנקוט עמדה, אך היא חשפה רק טפח, את המינימום האפשרי. מה היא חושבת על ההתנחלויות? מה דעתה על האיום המרומז של ממשל אובמה לשלול מישראל את הגנת הווטו האמריקאי במועצת הביטחון? היא לא אמרה.

הקלקול ביחסי ישראל - ארה"ב מציב את קלינטון בצבת של לחצים צולבים. האגף הליברלי במפלגה הדמוקרטית, שהחל לתפוס תאוצה בחודשים שחלפו, וכן מגזרי תמיכה רבים, כשחורים והיספאנים, זועמים על נתניהו בעקבות מה שהם מגדירים כחבירתו לרפובליקנים והבעת יחס מזלזל באובמה. הם תומכים בלחץ על ישראל שיאלצה להגמיש עמדותיה כלפי הפלסטינים ולהתיישר לפי הקו של אובמה. האגף המתון יותר של המפלגה הדמוקרטית תומך אמנם באובמה באופן כללי אך מתנגד לפשרנותו במו"מ עם איראן ומתקשה לעכל את המהלומות המילוליות שמנחית הבית הלבן על ראש ממשלת ישראל.

ואכן, האתר "פוליטיקו" חשף אתמול, כי 12 צירים דמוקרטים בבית-הנבחרים, כולם יהודים, נפגשו בשבוע שעבר עם בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, והודיעו לו שהם זועמים אמנם על נאום נתניהו בקונגרס, אך לא פחות גם התנהלות ממשל אובמה כלפי נתניהו.

המחוקקים אמרו לרודס שממשל אובמה חייב להפסיק לנהוג כאילו הצהרות של נתניהו הן הדבר היחידי שמעכב את תהליך השלום. הם הדגישו, כי בצד ההשתלחויות של הממשל בנתניהו, נמנע אובמה ממתיחת ביקורת על מחמוד עבאס. והוא משתעשע ברעיון להתיר לפלסטינים לקבל גושפנקא רשמית מאו"ם למדינה משלהם.

בתגובה אמר פקיד בבית הלבן: "אמרנו מה שהיה לנו לומר. המסר נקלט והובן בבירור. הצעד הבא הוא של הישראלים, כנראה אחרי שתוקם ממשלה חדשה". הפקיד הוסיף, כי הכוונה היא לפעולות קונקרטיות של נתניהו, שיראו שהוא מגבה את דבריו במעשים.

המחוקקים אמרו לרודס, לדברי "פוליטיקו", כי מצד אחד הממשל דוחף אותם למכור לציבור שההסכם הפוטנציאלי עם איראן הוא עסקה טובה שאינה מסכנת את ישראל, ומצד אחר הוא תוקף את ישראל כל הזמן".

"אתם רוצים שנפיץ ברבים שהממשל תומך בישראל; כיצד אתם רוצים שנעשה זאת כאשר הבוחרים שלנו מאמינים שהממשל תוקע סכין בגבה של ישראל"? אמרו המחוקקים לרודס.