זהבית כהן מרגיעה את עובדי תנובה לרגל ההעברה לסינים

עסקת מכירת תנובה הושלמה ■ זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס ישראל: תנובה תישאר ישראלית, וברייט פוד תאפשר לה לפרוץ לשוק הגלובלי

זהבית כהן / צילום: תמר מצפי
זהבית כהן / צילום: תמר מצפי

עסקת מכירת תנובה לברייט פוד הסינית מגיעה לקו הסיום, ותשלובת החלב הישראלית מועברת לידיים סיניות. זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס ישראל, חוגגת את המכירה ומפרסמת מכתב לעובדי תנובה עם מסר מרגיע לפיו תנובה תישאר ישראלית.

"אני יודעת שתקופה של שינוי בעלות יוצרת אי-ודאות", כותבת כהן, "אך חשוב שתדעו כמה עובדות. היה לנו חשוב לשמור על הישראליות של תנובה, ולכן בהסכם העברת הבעלות קיימת התחייבות שתנובה תמשיך לפעול ולצמוח מתוך ישראל, הנהלתה תישאר ישראלית, כמו גם עובדיה, וענף החקלאות הישראלי ימשיך לצמוח עם תנובה".

כהן מציינת במכתב לעובדים כי במהלך 7 השנים האחרונות בהן אייפקס הייתה הבעלים של תנובה, גדל מספר העובדים בחברה ב-7% לכ-6,500 איש. היא גם מציינת השקעה של 1.1 מיליארד שקל בפיתוח תשתיות החברה וכותבת: "את פירות ההשקעה אתם תראו בשנים הבאות".

כהן גם מספקת רמז לעתיד הצמיחה של תנובה: "אם השנים האחרונות ייצגו תקופה של התחדשות ומודרניזציה, שכמובן תלך ותמשיך, התקופה הבאה בתנובה, עם העברת הבעלות, תהיה בסימן של חשיפת תנובה לשווקים הבינלאומיים. אני מאמינה שכניסתה של חברה בינלאומית כמו ברייט פוד תאפשר לתנובה לפרוץ ולצמוח לשוק הגלובלי".

העסקה הושלמה

כ-10 חודשים, ומספר הארכות של מועד ההשלמה המיועד, לאחר שנחתמה עסקת הענק למכירת השליטה בענקית החלב תנובה לידי קונצרן ברייט פוד הסיני, הושלמה בהצלחה כשהשליטה עברה מידי קרן ההשקעות הפרטית אייפקס וחברת ההחזקות מבטח שמיר לידי הסינים.

העברת התשלום והמניות התבצעה היום (ב'), כשמחר ייערך טקס לציון הקלוזינג של העסקה שיתקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל.

בחודש מאי אשתקד חתמה קרן אייפקס, שמנוהלת בישראל על-ידי זהבית כהן, על עסקה למכירת כל אחזקותיה בתנובה - 56.1%, לפי שווי חברה של כ-8.6 מיליארד שקל.

לאחר מכן, בחודשים האחרונים הצטרף לעסקה גם השותף לגרעין השליטה - מאיר שמיר, שהחזיק באמצעות מבטח שמיר בכ-20.7% ממניות תנובה.

לאור זאת, ברייט פוד תחזיק מעתה בכ-76.8% ממניות תנובה, כשהיתרה תיוותר בידי הקיבוצים והמושבים.

ברייט פוד, שבשליטת הממשלה הסינית, העבירה כ-684 מיליון אירו לאייפקס (כ-3.73 מיליארד שקל) וכ-252 מיליון אירו (כ-1.05 מיליארד שקל) למבטח שמיר.

מבחינת המוכרים, הסיבוב בתנובה היה רווחי במיוחד. ראשית, מדובר בעלייה האדירה בשווי החברה בין הרכישה, שנעשתה על-ידי אייפקס ומבטח שמיר בתחילת 2008 ולפי שווי חברה של כ-3.9 מיליארד שקל; ושנית, משום הדיבידנדים הנדיבים מאוד, בהיקף של כ-3 מיליארד שקל, שחילקה תנובה מאז ועד למכירתה לבעלים הבא - ברייט פוד.

מכאן שמבחינת המוכרים שווי תנובה האמיתי לפיו נעשתה העסקה, בשקלול הדיבידנדים, גבוה כמעט פי 3.

מבטח שמיר דיווחה לאחרונה כי תרשום בעקבות המכירה רווח לפני מס בהיקף של כ-570 מיליון שקל, וזאת נוסף על רווח שתציג בדוחותיה לשנת 2014, ורווחים אחרים שהציגה בעבר מדיבידנדים של החברה. מבחינת אייפקס, התמורה תוכר בעיקרה כרווח.

המתווכים בעסקה הם ירדן זילבר, אילן מאור ופירמת רואי החשבון BDO, ששותפים בחברת הייעוץ SHENG Enterprises שהקים זילבר בשנת 2002.

מדוחות תנובה שפורסמו לאחרונה עולה כי הכנסותיה הצטמקו אשתקד בכ-5.2% לסך של כ-6.8 מיליארד שקל, כשנרשמה הרעה בסעיף הרווח התפעולי ביחס להכנסות, שירד ב-2014 ל-7.7% מ-8.6% שנרשמו ב-2013. בשורה התחתונה הרווח הנקי של תנובה הצטמק ב-2014 בכ-21.5%, מ-518 מיליון שקל ב-2013 לכ-407 מיליון שקל.