דלק הפסידה אשתקד 765 מ' ש'; מעכבת את ההנפקה בלונדון

בדצמבר פורסם ב"גלובס" כי המהלך של גילה עלול לעצור את תוכניותיה של דלק ■ דלק סיימה את 2014 עם הפסד של 765 מ' ש' ■ בוחנת ביצוע השקעה אסטרטגית בתחום האנרגיה

שורה של מחיקות חשבונאיות בהיקף של כמיליארד שקל, גרמו לקבוצת דלק של יצחק תשובה לסכם את שנת 2014 בהפסד של כ-765 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-740 מיליון שקל ב-2013. ברבעון הרביעי רשמה דלק הפסד של 120 מיליון שקל.

בדלק מסבירים כי תוצאות החברה "כללו מספר הפחתות חשבונאיות הנובעות משינוי בערכם של נכסים אשר נמדדים בשווי שוק, או בהסתמך גם על שווי השוק, וזאת עקב כוונות מכירה של החברה וכתוצאה ממימושים שהיו בפועל". חלק מההפחתות עשויות לשוב לדוחות החברה בעתיד.

אחת המחיקות המרכזיות שרשמה דלק ב-2014 היא בגין החזקתה בקבוצת הביטוח הפניקס, שלגבי מכירתה מתנהל כיום מו"מ עם פוסון הסינית. ירידת ערך שנרשמה היא בגובה של 508 מיליון שקל בגין ההשקעה בהפניקס, כשהיום נודע כי פוסון מתקדמת בעסקה ואף הגישה השבוע בקשה רשמית לאוצר כדי לקבל אישור להחזיק בשליטה בקבוצת הביטוח הישראלית. מדובר בשלב הכרחי על מנת שהסינים יורשו לשלוט בקבוצת ביטוח בישראל. עם זאת, בשלב זה אין ודאות שהעסקה תושלם, ואף לא לכך שהאישור מהאוצר יינתן לרוכשים הפוטנציאליים.

דלק מאשרת בדוחות את הפרסום ב"גלובס" לפיו היא עצרה את הליך הנפקת מניותיה למסחר בבורסה המרכזית בלונדון, "לאור התנודתיות של החודשים האחרונים בשווקי האנרגיה הבינלאומיים", וגם לאור "העובדה שקיימות מספר סוגיות רגולטוריות שממתינות לפתרון והסדרה כוללים, ובכלל זה סוגית ההגבלים העסקיים בפרויקט לוויתן".

כמו כן, בדלק מגלים ש"החברה בוחנת אפשרות להשקעה אסטרטגית בתחום האנרגיה הבינלאומית שתהיה סינרגטית ומשלימה לפעילות הקיימת של הקבוצה". מדובר בכוונה לרכוש אחיזה אסטרטגית בחברה בינלאומית מתפעלת בתחום האנרגיה (בדומה לחברת נובל המתפעלת את תגליות הגז ב"תמר" ו"לוויתן"), כך שדלק לא תהיה רק בעלים פיננסי של פעילויות האנרגיה.

אסי ברטפלד, מנכ"ל הקבוצה, אמר בהקשר זה כי "יש רצון לאתר ולהוציא לפועל השקעה אסטרטגית חדשה בשוק האנרגיה הבינלאומי, אשר תהיה סינרגטית ומשלימה לפעילות של הקבוצה היום, ותתרום להמשך צמיחתה".

מימושים ב-4.9 מיליארד שקל

למרות ההפסד, הדוח הכספי מלמד על איתנות הקבוצה, שרשמה ב-2014 רווח תפעולי של כ-1.1 מיליארד שקל, לעומת כ-1.4 מיליארד שקל ב-2013. כאמור, הקבוצה מממשת כיום נכסים במסגרת שינוי אסטרטגי בסיומו תתמקד בתחומי האנרגיה, ויש לה נכסים שוטפים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, מהם כ-1.93 מיליארד שקל במזומנים ושווי מזומנים והשקעות לטווח קצר. מכירות אפשריות של ההחזקות בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, ובחברת ההתפלה IDE, צפויות להזרים לה מזומנים נוספים בהיקף ניכר.

בדוחות נכתב כי "במהלך השנה האחרונה מימשה הקבוצה נכסים בסכום כולל של כ-4.9 מיליארד שקל, שהניבו לה תזרים מזומנים של כ-4 מיליארד שקל", וכן כי בקופת הקבוצה "מזומנים ומסגרות אשראי לא מנוצלות בהיקף כולל של כ-3.6 מיליארד שקל". דלק הודיעה כי תחלק דיבידנד של 150 מיליון שקל לבעלי המניות ב-13 באפריל.

בדלק מסרו עוד כי "בכוונת הקבוצה לקדם בחודשים הקרובים את תוכנית הפיתוח של תגלית אפרודיטה בקפריסין, שמוערכת בכ-BCM 127". במהלך הרבעון הראשון של 2015 צפויה החברה להכיר ברווח של כ-100 מיליון שקל בגין החזקתה בדלק US.

תוצאות קבוצת דלק2
 תוצאות קבוצת דלק2