בורסות אירופה ננעלו בירידות אך עלו ברבעון הראשון בכ-17%

האינפלציה ירדה במארס ב-0.1% לאחר ירידה של 0.3% בפברואר ■ שיעור האבטלה בגוש האירו ירד ל-11.3% בפברואר ■ נעילה שלילית בבורסות אסיה; מדד MSCI רשם את הרבעון הטוב מזה 3 שנים

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

בורסות אירופה נעלו היום (ג') את יומו האחרון של חודש מארס ושל הרבעון הראשון בירידות שערים אך חתמו את הרבעון הראשון של 2015 עם עלייה של כ-17%, הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 1998. הסוחרים הגיבו בין היתר לנתוני מאקרו מאכזבים ולירידות בוול סטריט.

מדד Stoxx Europe 600 ירד בכ-0.75% בלונדון. המדד טיפס ב-2.4% בחודש מארס עד כה וקפץ בכ-17% מתחילת הרבעון הראשון. כרגע הוא רחוק כ-1.6% מהשיא שרשם בשנת 2000. בורסות גרמניה, פורטוגל ואיטליה קפצו ברבעון הראשון יותר מ-20%.

בזירת המאקרו פורסמו היום מספר נתונים מהותיים. שיעור האבטלה בגוש האירו ירד לרמה של 11.3% בפברואר, לעומת 11.4% בינואר. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2012.

במקביל, פורסם מדד המחירים לצרכן שהצביע על ירידה של 0.1% (בשיעור שנתי) בחודש מארס, לאחר ירידה של 0.3% בפברואר. בינואר, הלחצים הדפלציונים בגוש האירו התגברו לאחר שהמדד נפל ב-0.6% בשיעור שנתי. נזכיר, אחת המטרות המרכזיות של מדיניות ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי היא להמריץ את הכלכלה ולגרום לעליית האינפלציה.

הבורסות האירופאיות קפצו ברבעון הראשון הודות לתוכנית תמריצים שהשיק הבנק המרכזי האירופי (ECB) וכן הודות לנתוני מאקרו כלכליים טובים מהתחזיות של השוק - הכמות הגדולה מזה כשנתיים.

מתוך 18 שווקי אירופה, בורסת יוון היא היחידה לרשום תשואה שלילית ברבעון הראשון - המדד המרכזי איבד 4.3% והוא בדרך לרשום את רצף הירידות הרבעוניות הארוך ביותר מזה 6 שנים. ראש הממשלה הנבחר Alexis Tsipras שואף לקבל את חבילת החליוץ מהאיחוד האירופי ולהחיות את המערכת הפיננסית היוונית.

היום הוא הדד-ליין לחתימה הסכם של מעצמות המערב עם איראן. אתמול היו דיווחים על כך שהצדדים הגיעו להסכמות, אבל איראן עצמה הכחישה ואמרה שהמחלוקות בנוגע לתכנית הגרעין שלה עדיין גדולות.

מחיר חבית נפט מסוג WTI יורד ב-1.7% ל-47.87 דולר לחבית. מחיר חבית נפט מסוג ברנט יורד ב-1.4% ל-55.52 דולר לחבית.

מדדי וול סטריט סגרו אמש בעליות של עד 1.5% והחוזים כעת נסחרים בין ירידה לעלייה של כ-0.1%. ביום שישי, נזכיר, לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל ה-Good Friday.

בורסות אסיה נסחרו בפתיחת היום בעליות שערים של עד 0.5%, אבל מאוחר יותר שינוי כיוון לירידות של יותר מ-1% בהובלת בורסת יפן. יחד עם זאת, מדד ה-MSCI אסיה רשם תשואה חיובית של 6.5% ברבעון הראשון של 2015 - הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2012.

הרגולטורים בסין הודיעו על מהלכים לעידוד הצמיחה: הבנק המרכזי הסיני הודיע על שורת צעדים להקלה על שוק הדיור, ובינהם הורדת רף המינימום להון עצמי ראשוני שנדרש לרכישת דירה שנייה - לראשונה מזה 5 שנים. בנוסף, משרד האוצר הסיני הוריד את המסים שמוכרי דירות ייצטכו לשלם על מכירת דירה שבבעלותם לפחות שנתיים.