פלוג: "המחירים אצלנו מעט גבוהים"; מזהירה מפטור ממע"מ

נגידת בנק ישראל מגיבה לדוח השנתי: הממשלה הנכנסת תידרש לביצוע התאמות ב-10 מיליארד שקל בתקציב 2016 אם תחליט לעמוד בכל ההתחייבויות הקיימות מבלי לפרוץ את כללי ההוצאה והגירעון התקציבי

ראובן ריבלין וקרנית פלוג / צילום: חיים צח / לע"מ
ראובן ריבלין וקרנית פלוג / צילום: חיים צח / לע"מ

הגברת התחרות בבנקאות

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג לא תתנגד להזרמת הון ממשלתי לבנקים חדשים כאמצעי להגברת התחרות בין הבנקים מבלי לסכן את יציבות המערכת. במסיבת עיתונאים שזימן היום (ג') בנק ישראל לרגל פרסום הדוח השנתי אמרה פלוג כי למרות שלדעתה כבר נעשו צעדים חשובים להגברת התחרות בין הבנקים על ידי המפקח היוצא דודו זקן, "אפשר לנקוט עוד צעדים ובהחלט לשקול תמיכה ממשלתית בכניסה של שחקנים חדשים. חשוב מאוד שלכשייכנסו שחקנים חדשים שלא נוותר בסטנדרטים של היציבות, כי אם יקומו גופים כאלה ובסופו של דבר הם ייפלו - זה ידחה את היכולת לקיים תחרות להרבה זמן".

הנגידה הוסיפה ואמרה כי היא עצמה אינה סבורה שהנושא צריך להיות בראש סדר העדיפויות, אך תבין אם הממשלה תחליט אחרת.

הממשלה הבאה והתקציב

פלוג ציינה כי הממשלה הנכנסת תידרש לביצוע התאמות בהיקף של 10 מיליארד שקל בתקציב 2016 אם תחליט לעמוד בכל ההתחייבויות הקיימות מבלי לפרוץ את כללי ההוצאה והגירעון התקציבי. סכום זה כולל הגדלת הכנסות - בדרך של העלאת מסים או ביטול פטורים - בהיקף של 2 מיליארד שקל וצמצום הוצאות בהיקף של 8 מיליארד שקל נוספים.

שינויים ברגולציה

הנגידה שלחה במסיבת העיתונאים איתות ברור לכיוונו של יו"ר כולנו, ח"כ משה כחלון, שהצהיר במערכת הבחירות על כוונתו להוציא את יחידת הפיקוח על הבנקים מבנק ישראל ולהעבירה לגוף-על חדש שיפקח על שוק ההון - אם ימונה לשר אוצר. "הניסיון מהמשבר האחרון לימד אותנו שיש יתרון גדול בכך שהפיקוח על הבנקים נמצא בתוך הבנק המרכזי", אמרה פלוג. "ראינו את הניסיון של אנגליה, ששם הפיקוח יצא מתוך הבנק המרכזי ואחר כך חזר אל הבנק המרכזי. אני רואה יתרון גדול בכך שהפיקוח על הבנקים יהיה בתוך הבנק המרכזי והלקחים מהמשבר מכוונים לכיוון הזה".

פיקוח על מחיר הגז

בעניין הטלת פיקוח על מחיר הגז אמרה פלוג כי למרות שהיא מתנגדת להטלת פיקוח מחירים גורף, בתחום הגז כשיש מונופול טבעי בהחלט יש מקום גם לפיקוח על מחירים. לדברי הנגידה, "מצד שני אם תהיה דחייה בפיתוח המאגרים, הנזק יהיה גדול ולכן צריך למצוא איזון שיבטיח גם את פיתוח המאגרים".

פריון ויוקר המחיה

פלוג מתחה בדבריה ביקורת מרומזת על הצעד האחרון של הממונה על ההגבלים העסקיים דייויד גילה ואמרה כי הרגולציה הלא-עקבית היא אחת הסיבות העיקריות לפריון הנמוך של המשק.

"כל רגולטור עושה את עבודתו אבל חסרה הסתכלות כללית. ירדנו במדרג מהמקום ה-26 למקום ה-40, וכשחברות צריכות להחליט איפה הן רוצות להשקיע, אז עניין הביורקרטיה משפיע על הבחירות שלהן - וצריך לקחת את זה בחשבון".

בהתייחסה לבעיית יוקר המחיה אמרה הנגידה כי המחירים בישראל גבוהים יחסית בתחום המזון והמשקאות ובכלי רכב, בגלל המיסוי כמובן, והמלונות וההסעדה. "תחום נוסף שיש בו עלות גבוהה יחסית הוא ההוצאה לדיור (שכר דירה). כמעט 40% משוכרי הדירות מוציאים מעל 40% מהכנסתם החודשית על דירה - וזה מעיק במיוחד על משקי בית צעירים".

פיתוח התחבורה הציבורית

הנגידה הדגישה כי הפיגור של ישראל בפיתוח התחבורה הציבורית ובהשקעה בתשתיות בכלל והביורוקרטיה הלא-עקבית אשמים בפיריון הנמוך יחסית של המשק הישראלי ביחס למדינות מערביות.

פלוג: "כשמסתכלים על רמת התשתיות ביחס למדינות המפותחות, אז במרבית התחומים יש פער משמעותי ובפרט בתחום של התחבורה ועוד יותר בתחבורה ציבורית ובנמלים".

היא קראה להגדיל את ההשקעות בתחחבורה הציבורית ולזרז את חיבור מפעלי התעשייה לגז טבעי. לפי הנתונים שהציגה הנגידה בהשוואת רמת התשתיות של ישראל לחציון מדינות ה-OECD בולטים לרעה היקף התחבורה הציבורית בגוש דן, רמת הנסועה ברכבת ביחס לכביש ואיכות הנמלים.