הפספוס של נוחי דנקנר: פאנדטק נמכרת ב-1.25 מיליארד ד'

הסכום - יותר מפי 3 מהמחיר ששולם לאי.די.בי תמורתה בשנת 2011 ■ הקרן האמריקאית GTCR שרכשה את חברת התוכנה מהרצליה תמורת 390 מיליון דולר, מוכרת אותה לחברה הקנדית DH, שנסחרת בבורסת טורונטו

פחות משלוש שנים וחצי אחרי שנמכרה על ידי כלל תעשיות לפי שווי של כ-390 מיליון דולר, חברה הטכנולוגיה הישראלית פאנדטק נמכרת שוב - במחיר הגבוה ביותר מפי 3.

פאנדטק מהרצליה פעילה בתחום ה-FinTech (טכנולוגיה פיננסית) ומספקת לגופים פיננסיים פתרונות תוכנה לסליקה ועיבוד תשלומים אוטומטיים. החברה נמכרת תמורת 1.25 מיליארד דולר לחברה הקנדית DH, שנסחרת בבורסת טורונטו בשווי של 3.4 מיליארד דולר קנדי (כ-2.7 מיליארד דולר אמריקאי).

המוכרת בעסקה היא קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית GTCR שמשלימה "סיבוב" מוצלח במיוחד בהשקעה בפאנדטק. GTCR רכשה בזמנו את פאנדטק בעיקר מידי מי שהייתה אז בעלת השליטה בחברה, כלל תעשיות, שהשתייכה לקונצרן אי.די.בי - אז בשליטתו של נוחי דנקנר.

במועד המכירה, אוקטובר 2011, כבר הייתה אי.די.בי נתונה במצוקה פיננסית חמורה. בסמוך למכירה, דיווח הקונצרן על הפסד רבעוני עצום של 1.76 מיליארד שקל ועברה לגירעון בהון העצמי בשל הפחתות שווי ההשקעה במניות קרדיט סוויס ובקרקע בלאס וגאס, וכן ירידה ברווחי סלקום ושופרסל.

בעקבות המכירה, רשמה כלל תעשיות, שמכרה מניות פאנדטק בכ-200 מיליון דולר, רווח הון של 412 מיליון שקל - לא רע כמובן, אבל רחוק מהאקזיט המסחרר הנוכחי של GTCR, קרן שהוקמה בשנת 1980 השקיעה עד היום למעלה מ-10 מיליארד דולר ביותר מ-200 חברות.

פאנדטק נוסדה על-ידי ראובן בן-מנחם, שניהל אותה גם לפני וגם לאחר מכירתה ל-GTCR. ככל הנראה, עם השלמת הרכישה בידי DH, בן-מנחם יישאר בחברה אך לא כמנכ"ל, אלא בתפקיד ייעוצי.

כשנרכשה בסוף 2011 פאנדטק הייתה חברה ציבורית בנאסד"ק ובת"א, והיא הפכה לפרטית עם הרכישה בידי GTCR. כעת היא תחזור להיות ציבורית, כחלק מ-DH. לרכישת פאנדטק ב-2011 קדם ניסיון מיזוג של פאנדטק עם חברה אחרת, S1. השתיים סיכמו על מיזוג בעסקת מניות, ששיקפה לפאנדטק שווי של כ-315 מיליון דולר.

אלא שחברה אחרת מהתחום, ACI, ניסתה לטרפד את המיזוג בין שתי מתחרותיה, והגישה הצעת רכש ל-S1. בסופו של דבר התרחשה תפנית בעלילה כשפאנדטק קיבלה הצעה מ-GTCR וביטלה את העסקה עם S1 - שאכן נרכשה כעבור זמן קצר על-ידי ACI.

"הזדמנויות חדשות"

החברה הרוכשת בעסקה הנוכחית, בדומה לפאנדטק, היא ספקית טכנולוגיה לעולם הפיננסי. "אני גאה מאוד בחברה ובתרבות שבנינו, ומאמין שהגישה של DH, ששמה את הלקוח במוקד, כמו גם המומחיות שלה בתעשיית הטכנולוגיה הפיננסית, מהווה התאמה אסטרטגית מצוינת עבורנו. הצטרפות פאנדטק ל-DH תייצר הזדמנויות חדשות לעובדינו וללקוחותינו", מסר בן-מנחם.

מנכ"ל DH, ג'רארד שמיד, אמר כי "המורכבות של תשתיות התשלומים הגלובלית, ריבוי הערוצים והדגש על תשלומים בזמן אמת, מניעים את הביקוש לפתרונות שיאפשרו לבנקים לייעל את תהליך עיבוד התשלומים, כמו גם לספק גישה מתוחכמת ונרחבת יותר לניהול הנזילות, במטבעות שונים ובאזורים שונים. הרכישה של פאנדטק תציב את DH בחזית המגמות הגלובליות האלה, תספק לנו פלטפורמת תוכנה מובילת שוק וגודל, שהוא קריטי בתחום זה".

לפי הודעת החברות מאתמול, ההכנסות פרופורמה של פאנדטק ו-DH ב-2014 הסתכמו ב-1.45מיליארד דולר, וה-EBITDA המתואם של שתיהן יחד היה 428 מיליון דולר. זאת, כאשר פאנדטק עצמה רשמה אשתקד הכנסות של כ-263 מיליון דולר, ו-EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בסך 68 מיליון דולר. מדובר על צמיחה של 9% בהכנסות ושל 15% ב-EBITDA ביחס לשנת 2013.

לשם השוואה, בדוחות האחרונים שפרסמה פאנדטק כחברה ציבורית, ברבעון השלישי של 2011, קצב ההכנסות השנתי שלה היה כ-160 מיליון דולר, וה-EBITDA המתואם עמד על 18.1 מיליון דולר (כלומר כ-24.2 מיליון דולר ברמה השנתית). כחלק מעסקת GTCR, פאנדטק מוזגה עם חברה אחרת מהתחום שהייתה בבעלות הקרן, BankServ, שהכנסותיה היו כ-50 מיליון דולר.

עם זאת, המיזוג מסביר רק חלק מהצמיחה בהכנסות פאנדטק בתקופה זו, כאשר היתר היא צמיחה אורגנית שהושגה מאז. לדברי גורמים שמכירים את החברה, פאנדטק עברה שינוי מאוד מהותי מאז שנרכשה על-ידי GTCR - הן בתחום הטכנולוגי והן בתחום המכירתי-שיווקי, מה שאיפשר לה לגדול הן בהכנסות והן ברווח.

נכון להיום, פאנדטק מעסיקה כ-300 עובדים בישראל, מתוך כ-1,600 עובדיה ברחבי העולם, כשההערכות הן שלא צפויים פיטורי עובדים בעקבות הרכישה. לאחר השלמת העסקה, החברה המשולבת DH ופאנדטק תמנה כ-5,600 עובדים ובסיס לקוחותיה יכלול 8,000 לקוחות פיננסיים, כולל 8 מתוך 10 הבנקים הגדולים ביותר בעולם ו-190 מתוך 300 הבנקים הגדולים בארה"ב. הרכישה צפויה להיסגר במהלך הרבעון השני של השנה.

עורכי הדין הישראלים שייצגו את DH בעסקה הם דן הכהן ורן שלום ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'. עורכי הדין חנן חביב, יובל נבות ושחר פורת מהרצוג פוקס נאמן ייצגו את קרן GTCR.