האוצר דורש מכיל הבהרות על צמצום חשיפתה לישראל

תחלופת המכתבים בין הצדדים החלה במכתב שבו ביקשה המדינה מידע לגבי תכניות הפרישה מרצון של כיל וחברות הבת תרכובות ברום ומפעלי ים המלח

עו"ד יואל בריס - היועץ המשפטי של האוצר / צלם: איל יצהר
עו"ד יואל בריס - היועץ המשפטי של האוצר / צלם: איל יצהר

האוצר לא מוותר לכיל: היועץ המשפטי של משרד האוצר עו"ד יואל בריס שיגר היום (ג') מכתב נוסף למנכ"ל כיל סטפן בורגס ובו בקשה מפורטת לקבל מידע על פעולות כיל ובכלל זה החלטות לעצור השקעות בהיקף 750 מיליון דולר בישראל, ההחלטה על הקמת מטה החברה החדש בהולנד ועסקאות שעשתה כיל עם חברות זרות, בדגש על הוצאת ידע ויכולות אחרות של כיל מישראל.

המכתב אינו כולל דרישה למידע על עסקה אחת שעליה דווח לאחרונה לרכישת שליטה ובעלות בחברה זרה מתחום הכרייה.

תחלופת המכתבים בין הצדדים החלה במכתב שבו ביקשה המדינה מידע לגבי תכניות הפרישה מרצון של כיל וחברות הבת תרכובות ברום ומפעלי ים המלח. בהמשך ובעקבות הנחייה של ראש הממשלה נתניהו ביקש בריס מידע על פעילויות החברה להוצאת יכולות ייצור ויכולות אחרות לחו"ל, על רקע חשד כי חלק מפעולות אלה חייבו את כיל לקבל מראש את הסכמת המדינה כמחזיקת מנית הזהב בחברה. כיל השיבה במכתב מטעם היועצת המשפטית של החברה שנשלח ב-15 למרץ כי פעלה בהתאם לכללי המניה, מבלי להיכנס לפירוט פעולותיה.

כעת מסביר בריס כי מכתב התשובה סיפק "מענה כללי בלבד" ולאחר בחינה מקצועית שנעשתה בידי החשבת הכללית רו"ח מיכל עבאדי שעליה הטיל ראש הממשלה ושר האוצר לטפל בנושא זה הוחלט לשוב ולפנות לכיל בדרישה לקבלת מידע נוסף, זאת מכוח מניית הזהב שמחזיקה המדינה בחברה ובחברות הבנות שלה, המעניקה לה זכות לקבל כל מידע אשר דירקטור זכאי לקבלו.

כאמור המדינה מבקשת בין היתר מידע נוסף לגבי החלטות דירקטוריון החברה על ביטול השקעות מתוכננות בישראל בסך של כ-750 מיליון דולר ועל בחינה מחדש של השקעות החברה המתוכננות בישראל בגובה של כמיליארד דולר, תוך ציון כל השקעה מתוכננת שבוטלה וכן התייחסות לשאלה האם ביטול ההשקעות האמורות עלול לפגוע בכושר הייצור בישראל, ביכולת התחרותית של הייצור בישראל, ותוך התייחסות להשלכות האמור על מצב החברה, נכסיה ורמת התחרותיות שלה בתום תקופת הזיכיון.

בנוסף מבקש האוצר פירוט לגבי ההשקעות שעשתה החברה מחוץ לישראל, לרבות השקעות בידע, מוניטין ומחקר ופיתוח. המדובר בין היתר בשותפות האסטרטגית בין כיל לחברת Yunnan Yuntianhua, העסקה לרכישת חברת Prolactal, העסקה לרכישת חברת Fosbrasil תוך התייחסות ספציפית לשאלה איזה ידע יועבר, אם בכלל, במסגרת עסקאות אלה.

בנוסף דורש בריס פירוט לגבי הקמת המטה באירופה, פירוט לגבי הוצאות המחקר והפיתוח לצורך בחינת הרחבה משמעותית בשטחי הזיכיונות בספרד וכן לצורך שיפור ייצור הפוליהליט באנגליה. לכך מצרף בריס דרישה למידע על תכניות ההשקעהוהמחקר והפיתוח של החברה לחמש השנים הקרובות, בחלוקה לפי ארצות.

יצוין כי במכתב לא נכללת דרישה למידע על העסקה המתגבשת לרכישת השליטה בחברת Allana העוסקת בפיתוח מכרות אשלג באפריקה. על-פי דיווח לבורסה עסקת Allana שנחתמה בימים האחרונים ממתינה לאישור הרגולטורים בקנדה והעסקה השנייה נמצאת עדיין בשלבי גיבוש. כל הידוע בשתי העסקאות לא ביקשה כיל את הסכמת המדינה.

מכיל נמסר בתגובה: "כיל פועלת ומקיימת את תנאי מניית הזהב במלואם".