צמיחה של 76% בהכנסות אנדימד ומעבר לרווחיות קטנה

החברה רשמה הכנסות של 38 מיליון שקל ■ ביטלה הסכם ההפצה למוצר הביתי מול המפיץ הסיני

ביומד / צילום: בלומברג
ביומד / צילום: בלומברג

דוחות חברת האסתטיקה הרפואית אנדימד ל-2014, מצביעים על כך שלפחות אחד הסטארט-אפים בתחום המכשור הרפואי בבורסה בתל אביב, צומח בקצב התואם את הציפיות משלב זה בחייה של חברה. הכנסות אנדימד עמדו השנה על 38 מיליון שקל, כלומר היא פרצה לראשונה את רף ה-10 מיליון דולר שמעיד לרוב על התבגרות של חברה. זוהי צמיחה של 76% בהכנסות לעומת 2013.

אנדימד רשמה גם רווח נקי קטן של 118 אלף שקל, בעיקר בשל הכנסות מימון (הנובעות משערוך כתבי אופציה), לעומת הפסד של 1.3 מיליון שקל ב-2013. הרווח הגולמי היווה 51% מההכנסות, לעומת 60% בשנים הקודמות, זאת בשל שינוי תמהיל המכירות לטובת השוק הביתי לעומת המקצועי ולשוק הסיני לעומת האמריקני. בשני המקרים השווקים החדשים הם גדולים אבל מתח הרווחים בהם מעט נמוך יותר.

אנדימד רשמה ב-2014 הפסד תפעולי (של 5.26 מיליון שקל), למרות הצמיחה בהכנסות, כשהסיבה העיקרית לכך היא קפיצה בעלויות השיווק, בין היתר על רקע התחלת הקמת מערך שיווק עצמאי בארה"ב, וכן בשל גידול מסויים בעלויות המו"פ.

ברבעון הרביעי של 2014 רשמה אנדימד הכנסות של 14.1 מיליון שקל, צמיחה של 160%. ההפסד התפעולי עמד על 2.7 מיליון שקל והרווח הנקי - על 430 אלף שקל לעומת הפסד של 663 אלף שקל בתקופה המקבילה. לחברה 24.8 מיליון שקל בקופת המזומנים נכון לסוף 2014.

לעומת חברות מכשור רפואי אחרות בתל אביב, אשר בשנים האחרונות נאבקות להשיג צמיחה חד ספרתית או גרוע מכך, לא להתדרדר, ואם הן כבר צומחות משמעותית אבל סביב סכומים אבסולטיים נמוכים מאוד, אנדימד מציגה כאמור התפתחות יפה. הצמיחה המהירה הזו עם החדירה לשוק מקורה בים היתר בהיותה חברת אסטתיקה רפואית, כלומר היא אינה תלויה בהשגת שיפוי ביטוחי ובשינוי פרוטוקולי טיפול רפואיים מקובלים בתעשייה שלה.

כמו כן נציין כי אנדימד נכנסת לשוק שכבר יש בו פעילות, ואינה צריכה לבנות שוק. החברה מפתחת מכשור להצערת אור בקליניקות רפואיות וקוסמטיות וכן בבית. בין המתחרות שלה נמצאות סינרון ולומניס הישראלית וחברות נוספות בתחום.

חברות אסטתיקה רפואית אחרות שמתחרות בה רושמות מכירות של עשרות מיליוני דולרים ומעלה, כך שלאנדימד יש עדין לאן לשאוף. עם זאת, ככל שהשוק נעשה מבוסס ותחרותי יותר, כך קשה יותר להתבלט וגם מחירי המוצרים ומתח הרווחים יורדים. השנים הבאות יכריעו האם אנדימד תוכל להפוך לחברה בהיקף הפעילות של סינרון או פוטומדקס בתקופותיה הטובות.

בעקבות פרסום הדוחות מניית החברה עלתה אתמול עם פרסום הדוחות 1.7% והחברה נסחרת לפי שווי של 142 מיליון שקל. מתחילת השנה עלתה המניה 40%.

לחברה פעילות במספר שווקים עיקריים - ארה"ב, סין, יפן, ישראל, אוסטרליה וברזיל והיא מכוונת גם לשוקה הברזילאי. בכל המדינות הללו היא מוכרת באמצעות מפיצים, למעט כאמור בארה"ב שם החלה להקים לאחרונה מערך מכירות עצמאי במזרח ארה"ב בלבד בשוק האמריקני.

בשוק הסיני לחברה מפיץ שהפך גם למשקיע בחברה, לשוק המוסדי וכן מפיץ לשוק הביתי, אשר החברה הצהירה כי לא עמד בכמויות הזמנות המינימום ולכן החוזה עמו לא יחודש. מאידך המפיץ ביפן עמד בהתחיבויותיו ואילו המפיץ האוסטרלי רכש פחות מכמויות המינימום, אך מספיק כדי שישתלם לשתי החברות לעדכן את החוזה, אשר נמצא כעת במו"מ.

לאנדימד גם פעילות קטנה בתחום של פיתוח מכשיר להסרת שיער באולטרהסאונד, אשר אמור להיום מתאים גם לבעלי עור כהה ושיער בהיר. זוהי הפעילות שנותרה מחברת אפליסוניקס הבורסאית אשר פעילות אנדימד מוזגה לתוכה לפני מספר שנים.

כרגע פעילות זו נמצאת בשלב המו"פ ואינה במוקד של החברה, אולם אנדימד מסרה כי תבחן היתכנות לפעילות בשנים הקרובות, ועד 2018 תחליט האם תחום זה יכול להיות מהותי עבורה, או תנטוש אותו.