הצלחה בניסוי: מערכת שרביט קסמים מבצעית עד סוף השנה

בניסוי שהתקיים הבוקר שוגר טיל מטרה שהתגלה כעבור זמן קצר במכ"ם MMR של אלתא - נתוני טיל המטרה הועברו מהמכ"ם אל מרכז ניהול הירי, ומיירט של שרביט קסמים שוגר לעברו, ביצע את כל שלבי הטיסה בצורה תקינה והשמיד את המטרה

שרביט קסמים / צילום: משרד הביטחון
שרביט קסמים / צילום: משרד הביטחון

מערכת היירוט לטילים ורקטות כבדות "שרביט קסמים", תוכרז מבצעית בחודשים הקרובים - כך הודיע היום (ד') משרד הביטחון בתום סדרת ניסויים מוצלחת שבמהלכה ביצעה המערכת יירוט מלא של טיל מטרה שהוגדר לה. את המערכת מפתחת רפאל מערכות לחימה מתקדמות, ולתוכנית הפיתוח שותפה גם החברה האמריקנית רית'און.

בניסוי שהתקיים הבוקר שוגר טיל מטרה שהתגלה כעבור זמן קצר במכ"ם MMR של אלתא. נתוני טיל המטרה הועברו מהמכ"ם אל מרכז ניהול הירי, ומיירט של שרביט קסמים - טיל המכונה "סטאנר" - שוגר לעברו, ביצע את כל שלבי הטיסה בצורה תקינה והשמיד את המטרה.

על-פי הערכות שהועלו בעבר, העלות של יירוט אחד באמצעות מערכת שרביט קסמים היא כמיליון דולר.

הניסוי נערך בהשתתפות נציגי מנהלת חומה של מפא"ת (המינהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) במשרד הביטחון, והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים (MDA). במשרד הביטחון אמרו כי מדובר באבן דרך משמעותית לקראת הניסוי המסכם שייעשה בקרוב למערכת, ולקראת מסירתה למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר והכרזה עליה כמבצעית כבר בתקופה הקרובה.

תרחיש הייחוס שגובש בפיקוד העורף ובאגף התכנון של צה"ל מדבר על כ-100 אלף רקטות שמחזיק חיזבאללה, ובעת מלחמה בצפון ההערכה היא כי ישוגרו לעבר ישראל כ-1,500 רקטות ביום. בעבר הבהירו בכירים במערכת הביטחון כי בעת עימות נרחב עם חיזבאללה, "כיפת ברזל" לא תוכל להעמיד הגנה מלאה לאזרחים שכן הסוללות שבידי חיל האוויר יופנו להגנה על בסיסים חיוניים ועל מתקנים אסטרטגיים שבהם עשוי ארגון הטרור השיעי לנסות לפגוע תוך ירי מאסיבי ומדויק.

מערכת שרביט קסמים נחשבת לפורצת דרך ומתוכננת להוות חלק מרכזי במערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל מפני רקטות וטילים. בעוד שכיפת ברזל מיועדת ליירוט רקטות לטווחים קצרים, שרביט קסמים מיועדת לאיומים המופנים לעבר ישראל בעיקר מכיוון חיזבאללה ואמורה להשמיד רקטות כבדות וטילים ברובד הבינוני. המערכת מתוכננת ליירט גם טילי שיוט ומטוסים ללא טייס. זאת, לצד טילי החץ שכבר משמשים להגנה מפני טילים בליסטיים.