המלצות חמות: 4 מניות לקנייה לקראת הבחירות בבריטניה

מערכת הבחירות הצמודה ביותר בבריטניה זה 40 שנה תוכרע בתחילת מאי ■ בשוק המניות שם מנסים להבין מי ייהנה ומי יסבול בכל תרחיש

רשת sky / צילום: בלומברג
רשת sky / צילום: בלומברג

השווקים בעולם ממשיכים להיבדל זה מזה בפעילות הבנקים המרכזיים ובמומנטום הצמיחה. אירופה נישאת על גלי תוכנית ההרחבות ושיפור במומנטום הכלכלי, שעה שבארה"ב מנסים המשקיעים להבין האם ההאטה החדה בפעילות ברבעון הראשון היא רק זמנית, וכיצד זו תשפיע על מדיניות הפד. בריטניה, שבתקופות שפל בעבר היוותה חלופה להשקעה באירופה, הולכת לבחירות ב-7 במאי.

בחירות בכל מדינה כמעט הן אירוע היוצר תנודתיות, כמו גם הזדמנויות וסיכונים. במקרה הבריטי הסקרים המוקדמים מרמזים על הבחירות הצמודות ביותר בארבעים השנים האחרונות - מה שמגדיל את מרכיב חוסר-הוודאות. הסקרים אינם מראים על יתרון למפלגת השמרנים, הנמצאת בשלטון, או למפלגת הלייבור. כל מפלגה שתיבחר תשפיע בצורה שונה על מגזרים ספציפיים. בולטת במיוחד התנגדות השמרנים להשתייכות בריטית לאיחוד האירופי, ודרישתם להביא את הנושא למשאל עם.

כלכלתה של בריטניה חזקה ממרבית הכלכלות המפותחות, ולהערכתנו היא צפויה לצמוח ב-2.4% בשנת 2015 וב-2.9% בשנת 2016. עוצמה זאת מיתרגמת למטבע, שהתחזק בכ-12% מול סל המטבעות מאז 2013 וב-4% השנה לבדה. ירידת מחירי הנפט וחוזקת המטבע, בעיקר מול האירו, הביאו לירידה באינפלציה לרמתה הנמוכה מאז 1989. המדד נותר ללא שינוי לעומת השנה שלפני, ואינפלציית הליבה עלתה ב-1.2% בלבד. המטבע החזק והאינפלציה הנמוכה, מעט בדומה לארה"ב, דחקו את הצפי להעלאת ריבית מהרבעון הרביעי השנה לתחילת 2016.

ניסיון להעריך את התנהגות שוק המניות לקראת הבחירות ואחריהן, על סמך נתונים מאז 1970, מראה, כי בכ-70% מהמקרים עלתה הבורסה המקומית לפני הבחירות, אולם המשיכה לעלות רק בכ-40% מהמקרים.

ניתוח מעמיק מראה, כי אם זכו השמרנים, דבר שהתבטא באופן טבעי בסקרים המוקדמים, עלו המניות ב-83% מהמקרים חודש לפני הבחירות; ורק ב-50% אם ניצחה מפלגת הלייבור. בחודש שלאחר הבחירות, אם ניצחה מפלגת הלייבור ירדו המניות בכ-75% מהמקרים; ובכל המקרים יחדיו ירדה בממוצע הבורסה ב-3% בחצי השנה שלאחר הבחירות.

כאשר בוחנים את שני המדדים המרכזיים, פוטסי 100 ופוטסי 250, קיימת ביניהם שונות מובהקת. פוטסי 100, שהוא מדד החשוף יותר לחברות רב-לאומיות, מציג תשואה עודפת על פוטסי 250 ב-60% מהמקרים, חודש לפני וחודש אחרי הבחירות. המדדים גם חשופים במידה שונה להכנסות מכלכלת אירופה המתאוששת - 50% מהכנסות חברות פוטסי 250 חשופים לאירופה, לעומת 25% בלבד בפוטסי 100.

לאחר שבשנה שעברה המלצנו "משקל חסר" למניות בבריטניה, בתחילת השנה העלינו את ההמלצה ל"משקל שווה". ההמלצה הפושרת מיוחסת בעיקר למומנטום רווחים חלש בממוצע בקרב החברות במדינה. המטבע החזק ונפילת מחירי הסחורות פגעו ברווחי חברות רבות, ובניגוד לנעשה באירופה, הרווח המצרפי לא צפוי לעלות השנה; זאת ועוד, מגזר האנרגיה וחומרי הגלם, המהווה כ-23% מרווחי החברות, צפוי לשנה נוספת של רווחיות יורדת.

הנהנות הפוטנציאליות

בניתוח המגזרים, להערכתנו, מגזרים כמו טכנולוגיה, חומרי גלם ותקשורת, צפויים להשיא בתקופה הקרובה תשואת יתר, מאחר שהם אינם מושפעים מתוצאות הבחירות. ניצחון מפלגת הלייבור צפוי לפגוע במגזר הבנקים, שם מציעים אלה להגביר את התחרות; מגזר הצריכה עשוי להיפגע מההצעה להעלות את שיעור המס; ומגזר האנרגיה צפוי להיפגע גם הוא מרפורמה במס. מגזרים שצפויים להיפגע מניצחון השמרנים, הם מגזר הטבק, שם מציעים אלה להעלות מיסוי; ומגזר התשתיות, שם מוצע להקפיא העלאת תעריפי גז וחשמל עד 2016. הן מפלגת הלייבור והן השמרנים מציעים להעלות מיסוי על נדל"ן והכנסות משכר דירה.

במבט ראשון נראה אמנם, כי ניצחון הלייבור צפוי לפגוע בחברות מקומיות רבות; אולם האפשרות למשאל עם בנושא האיחוד האירופי, במקרה שהשמרנים ייבחרו, עלולה לפגוע במגזרים יצואנים רבים, וכן להגביר את חוסר-הוודאות בכלל.

חברת הפרסום WPP היא חברה גלובלית, המעסיקה כ-170 אלף עובדים ב-110 מדינות, והכנסותיה נחלקות בעיקר בין צפון אמריקה (34%), אירופה (22%) ובריטניה (14%). 50% מהכנסותיה נובעים מתחום הפרסום, 26% מתחום המיתוג, 16% מניתוחי מידע ו-8% מתקשורת עיתונאית. החברה מתכננת לצמוח בתקשורת דיגיטלית ובשווקים מתעוררים, וצפויה להערכתנו להגדיל הכנסותיה השנה בכ-6.5% ואת רווחיה בכ-8.5%.

חברת Sky - SKY:LN, שהומלצה כאן במאי אשתקד, היא ספקית שירותי הטלוויזיה בתשלום הגדולה בבריטניה, כמו גם שירותי אינטרנט וטלפון. החברה הודיעה, כי תעלה תעריפים בחודש יוני - מוקדם מהצפוי, וזאת בניסיון לתמוך בצמיחת רווחים מהירה, שצפויה לעמוד להערכתנו על 25% בין דוחות יוני 2014 לדוחות יוני 2016. החברה זכתה באחרונה, שוב, בזכויות השידור של הפרמייר-ליג, ליגת הכדורגל האנגלית הבכירה, וצפויה ליהנות גם מהעונה חדשה של הסדרה "משחקי הכס", ששידורה מתחיל החודש.

חברת TUI AG היא ספקית תיירות ונופש, שהתמזגה באחרונה עם TUI Travel, אשר בה החזיקה. הכנסותיה לאחר המיזוג מתחלקות בין תחום התיירות (72%), המלונות (25%) והשייט (3%). החברה הודיעה בשבוע שעבר, כי תעמוד להערכתה ביעד צמיחה של 10%-15% ברווח התפעולי. למרות עליות נאות בחודשים האחרונים, החברה עדיין מתומחרת בצורה סבירה ביחס לצמיחה ולהתרחבות תחומי הפעילות הצפויים.

חברת Vesuvius - VSVS:LN פועלת בתחום פחות מומלץ בדרך כלל, מתכות. החברה מספקת שירותי ייעוץ ותכנון, וכן מוצרים ללקוחות ברחבי העולם, בעיקר בשלבי התכת המתכת במפעלים. 45% מהכנסות החברה מאירופה, 31% מאמריקה ו-24% מאסיה. החברה צפויה להגדיל את רווחיה בקצב גבוה מהתעשייה, אך נסחרת בחסר לעומת מתחרותיה. היא נהנית מהתאוששות בענף הרכב באירופה ומאירו חלש הגורר הגדלת הזמנות.

לסיכום, תנודתיות וחוסר-ודאות לקראת הבחירות הצמודות ביותר בארבעים השנים האחרונות, יחד עם מומנטום רווחים חלש, מותירים אותנו בהמלצת "משקל שווה" למניות בבריטניה. העליות הקלות של הבורסה שם השנה מיוחסות בעיקר לאופטימיות לגבי התאוששות הכלכלה באירופה, ולדחיית אפשרות העלאת הריבית הראשונה לשנה הבאה.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המניות הבריטיות
 המניות הבריטיות