נעילה מעורבת באירופה; "בשוק אוהבים את נתוני המאקרו"

קובי לוצקי: "הסיכון לפשיטת רגל של יוון ועזיבתה את גוש האירו עלה מאוד בימים האחרונים, במיוחד לאור הורדת הדירוג שספגה ביום שישי האחרון וחוסר ההתקדמות בשיחות עם נושיה שנמצאות במבוי סתום"

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

בורסות אירופהננעלו היום (ה') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות, ברקע לעליות שערים בוול סטריט. מחר לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובאירופה לרגל "יום השישי הטוב".

"הסיכון לפשיטת רגל של יוון ועזיבתה את גוש האירו עלה מאוד בימים האחרונים, במיוחד לאור הורדת הדירוג שספגה ביום שישי האחרון וחוסר ההתקדמות בשיחות עם נושיה שנמצאות במבוי סתום. אם יוון לא תגיע בימים הקרובים להסכמות עם מדינות גוש האירו היא עלולה להכריז על פשיטת רגל ב-20 באפריל", כך מעריך קובי לוצקי, האנליסט הראשי של Capital Trade המתמחה באלגו טריידינג בסקירתו השבועית.

"יש גורמים הנוטים להקל ראש באחרונה בהשלכות של פשיטת רגל של יוון, אנחנו לא מחזיקים בדעה זו ומעריכים כי פשיטת רגל של יוון עלולה להיות אסון לא רק עבור המדינה עצמה, אלא גם אם המעורבים סביב שולחן הדיונים לא יבינו את צו השעה, ההשלכות עלולות להיות מרחיקות לכת", מוסיף לוצקי.

נושיה של יוון מתעקשים כי המדינה תיישם רפורמות בטרם יעבירו לה סיוע של 7.2 מיליארד אירו. יחס החוב לתמ"ג של יוון הגיע ל-177% בשנה שעברה והיקף חובותיה כיום עומדים על 318 מיליארד יורו. ממשלת יוון שהחלה לפעול בחודש ינואר הבטיחה לבוחריה כי היא תדרוש ממדינות גוש היורו למחוק חלק גדול מחובותיה של המדינה. מעבר לכך, בחודשים יולי-אוגוסט יוון תיאלץ לפדות תשלומי חובות בהיקפים גדולים מאוד ונראה כי ללא התמיכה של מדינות גוש האירו היא לא תוכל לעשות זאת.

"ניסיון העבר מלמד כי פעמים רבות הצליחה יוון להגיע להסכמות עם נושיה, סביר להניח כי זה גם יהיה המקרה הפעם, מאחר ובמצב של חדלות פירעון יפסידו כל הצדדים ונראה כי אין לאיש אינטרס בכך. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה כי ביוון ישנה ממשלה חדשה שעלתה לשלטון על דגל השינוי בקיצוצים ובצעדי הצנע ולמען האזרחים, כך שהפעם הדרך להסכמות תהיה ארוכה וקשה מבעבר", מציין עוד לוצקי.

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה חיובית.

"בשוק אוהבים את נתוני המאקרו החלשים יחסית שפורסמו אתמול בארה"ב מכיוון שזה מגדיל את הסיכוי שהפד יעכב את העלאת הריבית. מנגד באירופה מתפרסמים נתונים טובים המעידים על כך שגוש האירו יוצא מהמיתון וגם זה חיובי לשווקים", אומר מארק מת'יוס, אסטרטג בג'וליוס בר, בראיון ל-CNBC.

המו"מ בלוזן בין מעצמות המערב ואיראן נמשך עדיין והצדדים נמצאים כנראה על סף חתימה על הסכם שיאפשר לאיראן להמשיך בתוכנית הגרעין ויסיים את הסנקציות. אנליסטים בשוק מעריכים כי הסכם שכזה יוביל לצניחה חדה במחירי הנפט. "הסכם עם איראן יגרום למחיר הנפט לרדת באופן מיידי ב-5 דולר לחבית", מעריך ויקטור שום, סגן נשיא חברת IHS Energy בראיון ל-CNBC. "אומנם הסכם שכזה יהיה פריצת דרך אך הוא רק יגדיל את היצע הנפט ועלול לדחוף את המחירים לרמה של 30 דולר לחבית", לדבריו.

גם מיכאל וויטנר, אנליסט בסוסייטה ז'נרל, מעריך כי הסכם עם איראן יגרום למחירי הנפט לרדת ב-5 דולר לחבית בטווח הקצר. בינתיים אתמול נרשמו עליות חדות במסחר בנפט לאחר שפורסם נתון השינוי השבועי במלאים בארה"ב.

מניות האנרגיה בסין רשמו עליות של עד 1% בעקבות עליית מחירי הנפט אתמול. גם באוסטרליה נרשמו עליות במניות של חברות אנרגיה.

בטוקיו רשמה מניית טויוטה מוטור עלייה של 1.5% לאחר שהחברה דיווחה אמש על עלייה של 4.9% במכירות בארה"ב בחודש שעבר. גם מניות ניסאן והונדה מוטור רשמו עליות של כ-2%.