שותפויות "תמר" קיבלו אישור מהמדינה לייצא גז לירדן

ישראל תייצא 1.8 מיליארד מ"ק של גז טבעי, לתקופה של 15 שנה ובהיקף כספי מוערך של כחצי מיליארד דולר, למפעלי הברומיין ולחברת ערב פוטאש, בצידו הירדני של ים המלח

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האנרגיה סילבן שלום והממונה על הנפט אלכסנדר ורשבסקי אישרו היום (ה') לשותפויות "תמר" את ההסכם ליצוא גז ללקוחות פרטיים בירדן.

במסגרת ההסכם, ישראל תייצא 1.8 מיליארד מ"ק של גז טבעי, לתקופה של 15 שנה ובהיקף כספי מוערך של כחצי מיליארד דולר, למפעלי הברומיין ולחברת 'ערב פוטאש', בצידו הירדני של ים המלח.

זו הפעם הראשונה שממשלת ישראל מאשרת חוזה ליצוא גז, במטרה לפעול לחיזוק היחסים עם המדינות השכנות.

לאחרונה חתמה שותפות "תמר" על חוזה ליצוא גז עם חברת דולפינוס המצרית, עם כמות מינימום של 5 מיליארד מ"ק במהלך שלוש השנים הראשונות להסכם ובהיקף כספי מוערך של 1.2 מיליארד דולר (כ-5 מיליארד שקל).

במסגרת ההסכם, ישראל תעביר למצרים גז טבעי, ללקוחות בתעשייה המצרית, דבר שיסייע למצרים להתמודד עם משבר האנרגיה החריף במדינה.

שר האנרגיה סילבן שלום מסר בתגובה: "זהו הסכם היסטורי ומשמעותי ליחסי החוץ של ישראל והוא פתח להסכמים נוספים שבדרך עם מדינות האזור. הסכם הגז הטבעי מגיע בהמשך לפרויקט תעלת הימים והסכמי המים שחתמתי עליהם לאחרונה, כולם מהווים עדות ליחסים החזקים הנרקמים בין המדינות. ההסכם הוא חלק מאסטרטגית יצוא הגז הטבעי הישראלי, שכולי תקווה שתיושם ותיפתר בקרוב למרות הקשיים בחודשים האחרונים. זוהי עסקה ראשונה, אך משמעותית מאוד ותחזק את מעמדה הבינלאומי של ישראל כמעצמת אנרגיה".