חג פסח שמח בבורסה בת"א: מדד ת"א 75 טיפס ב-1.25%

ביום שישי פורסם דוח תעסוקה מאכזב בארה"ב ולאחריו עברו החוזים על מדדי וול סטריט לירידות של כ-1% ■ כלכלני לאומי: הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בעליות שערים קלות כאשר מדד ת"א 75 הוסיף לערכו כ-1.25% ומדד המעו"ף טיפס פחות מ-0.1%. זאת לאחר שביום שישי פורסם דוח תעסוקה מאכזב בארה"ב ולאחריו עברו החוזים על מדדי וול סטריט לירידות של כ-1% (לא התקיים מסחר). היום הסתיים המסחר ב-14:30 ושבוע המסחר כולו יסתיים ביום רביעי. מחזור המסחר נותר נמוך והסתכם בכ-351 מיליון שקל.

ליאור קידר, סמנכ"ל ההשקעות בברק בית השקעות, מציין כי "שוק ההון הישראלי הוא השוק הראשון בעולם שמגיב לדו"ח התעסוקה שפורסם ביום ו' האחרון בארה"ב. הדו"ח שהפתיע לרעה כאשר הצביע על שפל של 15 חודשים בהיקף ההצטרפות לשוק העבודה האמריקני, מעיד על השבריריות בהתאוששות של הכלכלה האמריקנית. הדבר משפיע על הציפיות בשוק ביחס להעלאת הריבית בארה"ב, ומקטין את הסיכויים כי הריבית תתחיל לעלות כבר בחודשים הקרובים. בתגובה לנתונים החלשים נפל שערו של הדולר בשיעור חד כנגד האירו וגם כנגד השקל".

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להמליץ להשקיע במניות וכותבים בסקירת סוף השבוע שלהם כי הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון, למרות שרמת התמחור הכוללת באפיק גבוהה מהממוצע הרב שנתי. הכלכלנים מציינים כי שיפור מסויים הצפוי בפעילות הכלכלית בישראל במהלך 2015 תומך באפיק המנייתי בישראל וממליצים על חשיפה מנייתית גבוהה יחסית בדגש על מניות חו"ל וגם בישראל.

126 אלף משרות בלבד נוספו לשוק העבודה (המגזר הלא חקלאי) של ארה"ב בחודש מארס, כך עולה מנתוני דוח התעסוקה החודשי למארס שפורסם כאמור ביום ו' בארה"ב. זאת לעומת תחזיות ל-245 אלף משרות (למגזר הלא חקלאי), ולאחר תוספת של 295 אלף משרות בפברואר. שיעור האבטלה נותר כצפוי ללא שינוי על 5.5%, בעוד שהשכר הממוצע לשעה עלה ב-0.3% ל-24.86 דולר, לעומת ציפיות לעלייה של 0.2% ולאחר עלייה של 0.1% בפברואר.

הנתון של מארס מראה את העלייה הקטנה ביותר במספר המשרות מאז סוף 2013, והממשלה עידכנה כלפי מטה גם את נתוני הצמיחה בתעסוקה עבור החודשיים הראשונים של השנה - הראיה הברורה הראשונה לכך שייתכן כי שוק העבודה מאט. למרות שרבים פקפקו בכך שהנתון יגיע לתחזיות, עדיין מדובר בצניחה תלולה שמהווה הפתעה גדולה.

באירופה, יוון מכחישה את הדיווחים בנוגע לקשיים הנזילות הקריטיים שלה. סגן שר האוצר היווני אמר שלשום כי יוון תשלם את חובה ל-IMF במועד שנקבע, ה-9 באפריל. זאת, לאחר דיווחים שונים, ביניהם בתקשורת הגרמנית, שציטטה בכירים ביוון שאמרו כביכול כי בתאריך זה יאזל ליוון הכסף.

מניות הגז ממשיכות קדימה

מניות פריגו , אופקו, אורמת ונייס ירדו על רקע פערים שליליים מול וול סטריט.

מנגד טבע , טאואר ואלוט רשמו עליות על רקע פערים חיוביים.

מניות הגז והנפט המשיכו במומנטום החיובי מיום חמישי ורשמו עליות חדות. נציין את ישראמקו , אבנר ודלק קידוחים.

חברת בזק משריינת מזומנים לצורך מיחזור חוב ענק. החברה הודיעה ביום ה' לבורסה כי קיבלה מגופים בנקאיים התחייבות להעמדת אשראי בשנת 2016 בהיקף כולל של 600 מיליון שקל למיחזור חוב עתידי. ההלוואה תילקח בפועל בחודש יוני 2016, במח"מ של כ-4.6 שנים (פרעון בחמישה תשלומים שנתיים שווים החל מ-1 ביוני 2019 ועד 1 ביוני 2023), ובשיעור ריבית כוללת של כ-3.7% (ריבית קבועה, שקלית ולא צמודה).

חברת אינסוליין קיבלה עדכון בנוגע למידע הקליני הדרוש לרישום אינסופד בקטלוג המוצרים הרפואיים בגרמניה. החברה מעריכה שברשותה מידע קליני שנאסף בגרמניה מעבר למה שכבר נכלל בבקשה הראשונית שהגישה, אשר עשויים לשנות את עמדת הגוף הרושם, ללא צורך בניסויים קליניים נוספים. אינסוליין מתכוונת להגיש את תגובתה בשבועות הקרובים על מנת לאפשר את המשך תהליך הרישום, וזאת בתיאום עם הגוף הרושם.

חברת ננו דיימנשן דיווחה הבוקר כי חברת הבת, ננו דיימנשן טכנולוגיות, הרחיבה את הסכם הרישוי עם יישום, החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית בירושלים. במסגרת הרחבת תחום הרישיון קיבלה החברה זכויות בלעדיות לשימוש בשיטה ייחודית לייצור ננו חלקיקי כסף לטובת ייצור דיו מוליך לכל מטרה ולכל שוק פונטציאלי. הפטנטים ברישיון מאפשרים לחברה לייצר ננו חלקיקי כסף, חומר יקר המשמש כמרכיב בדיו המוליך, בתהליך יעיל במיוחד אשר מאפשר ייצור דיו כסף מוליך בעלויות נמוכות.