ארה"ב: מתנגדים להסכם עם איראן קיבלו מיליונים

הכספים הגיעו מכמה מיליארדרים פרו-ישראלים ■ התורם המשמעותי ביותר – שלדון אדלסון ■ "מתחיל להסתמן קרע בברית המסורתית בין יהודי ארה"ב למפלגה הדמוקרטית" ■ האם יצליחו לבטל הסכם קבע עם איראן?

הלהט הפרו-ישראלי של מחוקקים רפובליקנים בארה"ב חזק עתה משהיה אי פעם. אחת הסיבות לכך היא אידיאולוגיה, אך הלהט הזה הוא גם תוצר של גאות גדולה בתרומות מקבוצה קטנה של תורמים עשירים למחוקקים רפובליקנים ולמפלגה הרפובליקנית. בשנת הכספים 2014 גייסו רפובליקנים שמכהנים עתה בסנט תרומות רבות יותר מעמיתיהם הדמוקרטים בערוצי תמיכה שונים. זו הפעם הראשונה מזה יותר מעשר שנים שהרפובליקנים הצליחו לרשום ייתרון כזה.

דיווח על כך מתפרסם היום (א') ב"ניו יורק טיימס". הוא מבוסס על נתונים של ארגון שלא למטרות רווח, Center for Responsive Politics, שנותחו בשביל ה"טיימס" ע"י ארגון אחר שלא למטרות רווח, MapLight.

הסנטור הרפובליקני הטרי טום קוטון, מארקנסו, שעשה כותרות לאחר שיזם מכתב של 47 סנטורים לשליטי אירן ובו אזהרה מפני עסקה עם ממשל אובמה, הוא אחד מהמוטבים של רוחב ידה של קבוצת המיליארדרים הפרו-ישראלית ב-2014. קוטון ועמיתיו לסיעה הזרימו את כספי התרומות למסעות הבחירות שלהם, הצליחו לגבור על יריבים דמוקרטים והפכו את הסיעה הרפובליקנית לסיעת הרוב בסנט. הטיעונים של קוטון וחבריו נגד ההסכם עם איראן משקפים את הביקורת שמותח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על ההסכם.

הבריתות שיצרו התורמים הפרו-ישראלים עם המחוקקים הרפובליקנים ייבחנו בקרוב, כאשר התורמים יקראו למוטביהם להתנגד לעסקה שמציע ממשל אובמה עם איראן ואולי אף להעצים את הסנקציות על מדינה זו, למרות התנגדות הבית הלבן, ציין ה"טיימס".

התורמים אומרים, כי המגמה שמסתמנת בקרב בעלי-הון להגדיל את התרומות לרפובליקנים אחראית, לפחות במידה חלקית, להתעצמות התמיכה בישראל בקרב מחוקקים רפובליקנים, שבלאו הכי החזיקו בדעות פרו-ישראליות לפני מבול התרומות.

"(התרומות) הן בהחלט גורם; התורמים רוצים לענות על צרכי אנשים שבסופו של דבר יתמכו בהם", אמר ל"טיימס" מארק פליוסי, שעומד בראש ארגון פרו-ישראלי, Philadelphia Israel Network. הארגון, שמגייס כספים למסעות בחירות של פוליטיקאים, החל לתרום גם לרפובליקנים, למרות שהוא מוסיף לתמוך בדמוקרטים רבים.

וכך, התרומות מתורמים פרו-ישראלים לסנטור הרפובליקני לינדסי גרהאם, מקרוליינה הדרומית זינקו מ-100 אלף דולר ב-2008 ל-285 אלף דולר ב-2014, לפי הניתוח של העיתון. לעומת זאת, התרומות מתורמים פרו-ישראלים לסנטור הדמוקרטי ריצ'ארד דרבין, מאילינוי, היו פחות מ-150 אלף דולר, בהשוואה ל-300 אלף דולר ב-2008.

אבל בראש רשימת המוטבים של התורמים הפרו-ישראלים עומד הסנטור קוטון. ועדת החירום למען ישראל, ארגון שבראשו עומד וויליאם קריסטול, עורך השבועון השמרני "וויקלי סטאנדארד", תרמה 960 אלף דולר לקוטון ב-2014. חברה בשליטתו של פול סינגר, מיליארדר מניו-יורק שעשה הונו מקרן הון סיכון ושידוע בתרומותיו לעניינים פרו-ישראלים, תרמה 250 אלף דולר לארגון בחירות שתומך בקוטון. סת קלארמן, מיליארדר פרו-ישראלי מבוסטון, תרם לקוטון 100 אלף דולר באמצעות חברת ההשקעות שלו.

ועדת פעולה פוליטית (PAC, ארגון לתמיכה במועמדים פוליטיים, במישרין או בעקיפין), בראשותו של ג'ון בולטון, לשעבר שגריר ארה"ב באו"ם, תמכה בקמפיין של קוטון בתרומות בשווי 825 אלף דולר. (עם התורמים לוועדת הפעולה הפוליטית הזו נמנים צ'רנה וארווינג מוסקוביץ, מראש התומכים ב"עטרת כהנים").

דוברת מטעם קוטון אמרה, כי תמיכתו הנמרצת בישראל מבוססת על השקפותיו משכבר הימים ולא על תרומות של של תורם זה או אחר. "(קוטון) יודע, שישראל היא אחת מבעלות הברית החשובות ביותר של ארה"ב וזרקור של חירות באזור מסוכן של העולם", אמרה הדוברת.

התורם הגדול ביותר למחוקקים תומכי ישראל - שלדון אדלסון

ה"טיימס" מציין, שבסך הכל התורם הגדול ביותר למחוקקים תומכי ישראל הוא בעל בתי הקזינו שלדון אדלסון. הוא ואשתו תרמו לפחות 100 מיליון דולר לפוליטיקאים ועניינים שמרניים. פלח גדול מסכום זה הושקע במסע הבחירות לנשיאות ב-2012, אך גם מחוקקים רפובליקנים נהנו מרוחב היד של בני הזוג אדלסון. לא מן הנמנע שסנטורים רפובליקנים יתחילו ליהנות שוב מתרומות בני הזוג, במיוחד אלה שמתכננים לרוץ לנשיאות ב-2016.

אחת מהתוצאות של הזרמות הכספים האלה היא, שהמפלגה הרפובליקנית כיום אינה מוכנה לקבל שום סטיה מהקו הנוקשה של תמיכה מוחלטת בישראל. לדברי סקוט מקונל, העורך המייסד של הביטאון הימני American Conservative, סיבה חלקית לדבקות המוחלטת של הרפובליקנים בישראל היא דרישת התומכים הפיננסיים במפלגה ובמחוקקיה.

"בעבר, רפובליקנים שהתעניינו במדיניות חוץ הבינו שהתעלמות מוחלטת מהטענות הערביות נגד ישראל אינה עולה בקנה אחד עם האינטרס הלאומי האמריקאי", אמר מקונל. "עכשיו יש תחושה פנטית של חד-צדדיות".

"וול סטריט ג'רנל" כתב בסוף השבוע, כי על רקע ההסכם עם איראן והשפל ביחסים בין וושינגטון לירושלים מתחיל להסתמן קרע בברית רבת-השנים בין המפלגה הדמוקרטית לבין יהודי ארה"ב. בדרך כלל, מצביעים כשני שלישים מהיהודים למועמדים דמוקרטים בבחירות לנשיאות, וכך היה גם בשתי מערכות הבחירות שבהן נבחר ברק אובמה.

על פי המאמר, אומרים מנהיגים יהודיים, שהם חשים עצממם קרועים בין ממשל אובמה, שדוחף את ההסכם, לבין ממשלת ישראל שמזהירה מפני סכנה קיומית שנשקפת לה מהסכם זה.

צירים דמוקרטים יהודיים בבית-הנבחרים נפגשו בשבוע שעבר עם ראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה, והודיעו לו, שאם הם מצופים למכור "עסקה מאוד בלתי פופולרית" (ההסכם עם איראן) לבוחרים באזורי הבחירה שלהם, אז אובמה חייב "להגדיל את הפופולריות שלו עצמו בקרב הבוחרים". הם דרשו, שאובמה ירכך את הטון שלו כלפי נתניהו ויימנע מייזום ויכוחים יום-יומיים עמו.

כצפוי, הרפובליקנים החלו לנצל את תחושות התסכול בקרב היהודים האמריקאים במאמץ למשוך אליהם בוחרים יהודיים ואת התרומות הפוליטיות שלהם. אך ייתכן שישועת הדמוקרטים תבוא דווקא מהמועמדת הפוטנציאלית שלהם לנשיאות מב-2016, הילארי קלינטון. היא הביעה תמיכה מאופקת בעסקה עם איראן והגדירה אותה כ"צעד חשוב לקראת הסכם מקיף, שימנע מאיראן השגת נשק גרעיני".

מנהיגים יהודיים רבים אמרו, לדברי ה"ג'ורנל", שאם קלינטון אכן תיבחר כמועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הדבר יסייע לשיכוך תחושות מורת הרוח בקרב הציבור היהודי כלפי הבית הלבן. לקלינטון יש קשרים חזקים עם הקהילה היהודית בארה"ב.