צה"ל מתאמן למלחמה במנהרות באמצעות סימולטורים

בעקבות "צוק איתן": צה"ל בונה 10 מתקני אימון ללחימה במנהרות ■ עלות כל מתקן: עד כ-2 מיליון שקל

מנהרה שהתגלתה במבצע " צוק איתן" / צילום: דובר צה"ל
מנהרה שהתגלתה במבצע " צוק איתן" / צילום: דובר צה"ל

צה"ל נערך לאימון כלל לוחמי חטיבות הרגלים שלו ללחימה במנהרות, זאת באמצעות סימולטורים שיעמידו את החיילים בפני תרחישים שונים - החל משלב איתור המנהרות, ההתקדמות והלחימה המורכבת ורבת הסיכונים שבתוכן, ועד לשלב חשיפת התוואי המלא שלהן והשמדתן באופן מבוקר. ההחלטה על פיתוח הסימולטור הייחודי (מדמה) התקבלה בחודשים האחרונים בזרוע היבשה של צה"ל במסגרת יישום התוכנית להכשרות כוחות חי"ר גדולים למתארים שונים של לחימה תת-קרקעית (לת"ק). זאת, בעקבות הלקחים שהופקו ממבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון ברצועת עזה.

במהלך המבצע, שארך 50 יום, צה"ל איתר והשמיד 32 מנהרות התקפיות שחפר החמאס מתוך רצועת עזה לכיוון שטח ישראל. איום המנהרות היווה את אחד האתגרים המשמעותיים עבור צה"ל במהלך המבצע המתמשך, חרף העובדה שמערכת הביטחון ידעה על הפעילות הנרחבת של החמאס בתחום המנהרות. בימי המערכה בדרום עמדו לצה"ל כוחות מוגבלים בעלי מיומנות ללחימה תת-קרקעית, שהסתכמו בלוחמי יהלו"ם (יחידת הנדסה למשימות מיוחדות) וסמו"ר (סליקים ומנהרות).

כחצי שנה לאחר המבצע בדרום, החמאס בעזה עסוק עד צוואר בהיערכותו לסבב הלחימה הבא שלו בישראל, תוך כרייה של מנהרות התקפיות חדשות. במערכה הבאה צה"ל מתכוון להביא לשטח לוחמים שכבר יהיו מיומנים הרבה יותר בלחימה תת-קרקעית, וזאת באמצעות מתקני אימון ייעודיים שהוא בונה בבסיסי האימונים החטיבתיים של יחידות החי"ר, בהם של גולני, נח"ל, צנחנים וגבעתי. לדברי קצין בזרוע היבשה של צה"ל, עד סוף השנה יתאמנו כל הלוחמים שעתידים לקחת חלק בלחימה עתידית בעזה גם במתאר של מנהרות, וזאת במקביל לאימונים של לחימה בשטח בנוי שנעשים במתחמים ייעודיים המשמשים לכך.

האימונים ללחימה תת-קרקעית יעשו בלא פחות מ-10 מתקנים מיוחדים שבנייתם נמצאת בימים אלה בעיצומה ותושלם בחודשים הקרובים. "חלק מהמתקנים כבר פתוחים באופן חלקי, שכן אנחנו עדיין בשלב ההתחלתי של הפרויקט", אמר ל"גלובס" ראש ענף מאמנים בזרוע היבשה, סא"ל תמיר גל. "המנהרות שנבנות לצרכי אימונים נראות ממש כפי שנראות מנהרות בעזה, והן ישמשו גם לדמות לחימה תת-קרקעית בצפון. נעזרנו לשם כך במודיעין של פיקוד צפון ופיקוד דרום, והתייעצנו עם גורמי הנדסה שונים. עלויות ההקמה של מתקנים כאלה גבוהות, שכן עשינו שימוש באלמנטים שונים שיאפשרו לאמן את הכוחות גם בירי של אש חיה בתוך המתקנים עצמם".

לדברי סא"ל תמיר, העלות של כל מתקן להכשרת הכוחות ללת"ק נעה בין כמה מאות אלפי שקלים לכ-2 מיליון שקל, ולשם הקמתם נעזר צה"ל בחברות אזרחיות. ההיערכות של צה"ל ללחימה תת-קרקעית עתידית, כך לדברי סא"ל תמיר, כוללת גם פיתוח סוגים שונים של אמצעי לחימה חדשים המותאמים למתאר לחימה זה.

להמחיש את הירידה למנהרה

האימונים במנהרות הדמה שמקים צה"ל ישולבו עם המדמה החדש שיעמיד למתאמנים בו שורה של תרחישים שבהם הם עשויים להיתקל בזמן אמת. "במדמים הושם דגש על ויזואליזציה ברמה גבוהה מאוד, ואנחנו כל הזמן כותבים תרחישים ללחימה תת-קרקעית במטרה להכשיר לוחמים לכל שלב - החל מאיתור של מנהרה, דרך הלחימה בתוכה ועד להשמדתה המלאה. כולם יתאמנו במדמה, אבל לא ייווצר מצב שנסתפק רק בו. אנחנו לא רואים מצב שבו חיילים ייצאו לקרב במתאר של לת"ק רק לאחר שהתאמנו על המדמה, וזאת מבלי שעברו אימונים משלימים במתקנים הייעודיים שבהם ניתן לבצע גם ירי חי ולחוש את הדברים באופן הקרוב ביותר לדבר האמיתי", אמר תמיר.

מתקני האימון הייעודיים והמדמה החדש שצה"ל מטמיע בהליכי ההכשרה של לוחמיו אמורים להמחיש להם את הירידה אל תוך מנהרה דרך פיר; החשיכה המוחלטת בתוך המנהרה; קשיי התקשורת; ואת התנועה לאורך התוואי הצר תוך התפצלויות למנהרות נוספות ולחדרי לחימה שבהם הם עשויים להיתקל במארב של מחבלים ומלכודות תופת שהוכנו להם מבעוד מועד. כל אלה, בזמן שכחלק מהפקת הלקחים מאירועי הקיץ האחרון בעזה, מפא"ת (המינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) במשרד הביטחון, חברות ביטחוניות ויזמים שונים עדיין מחפשים את פריצת הדרך שתאפשר פיתוח של מערכת טכנולוגית אמינה שיהיה בכוחה להתריע מראש על חפירה של מנהרות התקפיות לשטח ישראל מכיוון עזה ולבנון.