איך לתקן את הנזק שהרפואה הפרטית גורמת?

ההסכם שנחתם בין חברת "שי מדיקל" למרכז הרפואי שיבא חושף את הבעיות העיקריות של מערכת הבריאות שלנו

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי
יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

ביום רביעי האחרון, ה-1 באפריל 2015, פורסמה ב"גלובס" ידיעה שחשפה את פרטי ההסכם שנחתם בין חברת "שי מדיקל" למרכז הרפואי שיבא ("כך אמור היה לפעול בית החולים הפרטי שהוקם על הגדר של בית החולים תל השומר", שי ניב). הפרשה, ההסכם וביטולו חושפים את הבעיות העיקריות של מערכת הבריאות שלנו:

1. חוסר המשילות של המשרד שלא מנע את ההסכם, ומנהל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' רוטשטיין, שלא חשב לנכון להביא את ההסכם לידיעת ולאישור משרד הבריאות.

2. הלקונה בחוק שאינה מאפשרת למשרד הבריאות לרסן את הגידול של המערכת הפרטית.

3. המגמה ההולכת ומחמירה של רופאים שעוברים לעבוד במערכות פרטיות בזמן שחדרי הניתוח המשוכללים בבתי החולים הציבוריים עומדים ריקים בשעות אחה"צ והערב, והתורים לניתוחים הולכים ומתארכים.

סגן השר המיועד לא צריך להמציא את הגלגל. הפתרונות כתובים, חלקם אף בשלבי יישום, וכל מה שעליו לעשות הוא את המהלכים הבאים:

1. לתמוך ברשות למרכזים רפואיים הממתינה רק לתקני כוח אדם כדי לפעול. הרשות תנהל ותפקח על בתי החולים, וניתנה לה הסמכות לקדם ולפטר את המנהלים הבכירים בבתי החולים. כך, כאשר הרשות תפעל, לא יקרה מצב שמנהל בית חולים ממשלתי יחתום על הסכמים ללא ידיעתה.

בנוסף, הרשות תשחרר את משרד הבריאות מתפקידו הכפול כרגולטור וכמנהל בתי החולים הממשלתיים - ותאפשר להנהלת המשרד להתמקד בתפקידה כרגולטור.

2. על המשרד ליישם את התוכנית הקיימת לקיצור זמני ההמתנה בחדרי המיון והתורים לניתוחים תוך הוספת רופאים, פול-טיימרים, שיהיו מחויבים לעבוד רק במערכת הציבורית.

לשם כך, יש לדאוג שהתקציבים שהובטחו (מיליארד שקל לקיצור תורים), יגיעו למשרד ולא יקוצצו בתקציב הקרוב.

3. בד בבד, עם ההשקעה במערכת הציבורית, יש להעביר את החוק שנוסח בחוק ההסדרים האחרון ולרסן את הגידול של המערכת הפרטית. רק כך ניתן יהיה לתקן את הנזק שהמערכת הפרטית גורמת לציבורית, ולמנוע את ההסטה של חולים מהציבורי לפרטי.

4. כדי להשלים את המהלכים השזורים זה בזה יש לעשות רפורמה בביטוחי הבריאות הפרטיים, שתאפשר לנו, הציבור, לבטל ביטוחים כפולים ומיותרים ובכך להקטין את הר הכסף הנמצא בידי הביטוחים הפרטיים ומפתה את הקופות, הרופאים ובתי החולים הפרטיים.

כל המהלכים המשולבים הללו יעצרו את המגמה המסוכנת שעליה מתריע גם בנק ישראל, המביאה לכך שהמדינה הולכת ומקטינה את השקעתה במערכת הבריאות והציבור הולך ומגדיל את הוצאתו הפרטית על בריאות - וכך מערכת הבריאות הציבורית נפגעת.

*** הכותבת היא שרת הבריאות לשעבר