מלם תים מציגה: התייעלות ושיפור בפעילות החברה

מהלכים כמו מיזוג פונקציות תפעוליות וניהוליות, חיסכון שיווקי וירידה בחוב משתקפים היטב בתוצאות החברה ■ המשך באותו הכיוון הופך את המניה ראויה לבחינת השקעה

קרנות / צילום: טינקסטוק
קרנות / צילום: טינקסטוק

שוק טכנולוגיות המידע (IT) בישראל מתאפיין בצמיחה היסטורית, שמתורגמת לדוחות הכספיים של החברות הציבוריות בענף. התחזיות הן, כי מגמת הצמיחה תימשך, ונושאים חדשים בליבת הצמיחה יהיו סייבר, אבטחת מידע, ביג דאטה, SaaS (תוכנה כשירות) ועוד. אחת החברות הגדולות הפעילות הענף בארץ, היא מלם תים - תוצר מיזוג היסטורי.

להערכתנו, ניתן לראות שיפור בפעילות החברה בשרשרת הערך המגזרית של הענף. הדבר קיבל ביטוי במניית החברה, לאור מהלכים תפעוליים אשר נתנו אותותיהם בדוחותיה הטובים.

מלם תים התאגדה ב-1972 כחברה פרטית בשם "תים מחשבים ומערכות בע"מ" והפכה לציבורית ב-1983. באוקטובר 2007 היא השלימה רכישת 100% ממניות "מלם מערכות בע"מ" מידי הציבור. בהתאם לדוחותיה השנתיים לשנת 2014, לחברה שלושה מגזרי דיווח עסקיים: הראשון הוא תחום מיקור-החוץ, ובמסגרתו מספקת החברה שירותי השמת-כוח אדם מקצועי אצל הלקוחות לפי דרישה, תוך אחריות חלקית או כוללת על ניהול התהליכים בארגון. תחום זה הוא הקטן בחברה מבחינת תרומתו להכנסות (כ-20%), אך תרומתו לסך הרווח התפעולי של החברה משמעותית מאוד (40%).

התחום השני הוא התשתיות (החומרה), אשר במסגרתו משווקת החברה מחשבים, ציוד היקפי ותוכנות, בד בבד עם מתן ייעוץ ושירותי אחזקה מקצועיים. הפעילות כוללת הסכמי שת"פ והפצה עם יצרנים בינלאומיים מובילים בתחום התשתיות (HP, IBM, דל, לנובו ואחרים). שלושת הספקים הגדולים אחראים לכ-45% מסך הרכישות. תחום זה הוא העיקרי מסך ההכנסות (52.3%), אך שולי רווח נמוכים בתת-תחום זה באים לידי ביטוי בתרומת המגזר לסך הרווח התפעולי (15%).

במסגרת התחום שלישי, התוכנה והפרויקטים, מעניקה מלם תים פתרונות תוכנה, לרבות פיתוח, הטמעה ויישום לפרויקטים מגוונים, תוך שימוש בתוכנות המיוצרות על ידיה ועל ידי צדדים שלישיים. מלם תים רושמת הפסדים תפעוליים במגזר זה בשנים 2012-2013 בהיקף של מיליוני שקלים בודדים, למרות היקף הכנסות של כ-0.5 מיליארד שקל בשנה.

אין צמיחה בשורה העליונה

להערכתנו, מספר גורמים פוגעים בשולי הרווח של החברה: הפחתות עודפי עלות (לא תזרימי) מהמיזוג ההיסטורי בין מלם לתים; תלות גבוהה במגזר הממשלתי-ציבורי (40% מהכנסות החברה); פרויקטים היסטוריים ברווחיות נמוכה; ועלויות מימון גבוהות, ששוחקות את השורה התחתונה.

שיעורי הרווחיות הגבוהים של מגזר מיקור-החוץ ממתנים את ההשפעות השליליות. אנו מעריכים, כי שתי תוכניות הרה-ארגון בחברה עשויות לתת את אותותיהן בשיפור המרווח התפעולי, כתוצאה מירידה במצבת העובדים, איחוד מטות ניהולי ועוד.

נקודה חשובה מבחינת החברה, היא הירידה בהוצאות התפעוליות בהיקף של 21 מיליון שקל. רוב הירידה נובעת מחיסכון בהוצאות המכירה והשיווק והוצאות הנהלה כלליות (תזרימי), חלקה מהקטנת ההפחתות הלא-תזרימיות בגין המיזוג ההיסטורי כאמור. בשורה התחתונה סיימה מלם תים את השנה עם רווח נקי לבעלי המניות של 33.9 מיליון שקל, לעומת 13.7 מיליון שקל ב-2013.

במבט על הרבעון האחרון, להערכתנו התוצאות מרשימות. מלם עם מחזור הכנסות של 463.8 מיליון שקל (ללא שינוי מהרבעון המקביל), אבל עם שיפור בשורות הרווח: רווח נקי לבעלי המניות של 17.2 מיליון שקל, לעומת 5.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ו-EBITDA של 36 מיליון שקל.

להערכתנו, מדובר בנתונים מרשימים. השאלה היא האם החברה תמשיך לנוע קדימה? הרבעון האחרון משקף את ההתייעלות במספר סגמנטים, אשר בהם החלה החברה במהלך השנה החולפת: מיזוג פונקציות תפעוליות וניהוליות, חיסכון שיווקי (מבלי לגרוע בשורה העליונה), וירידה בהיקף החוב הפיננסי, שגררה ירידה בהוצאות המימון בשנת 2014 - כל אלה עשויים ללוות את תוצאות החברה לתוך הרבעונים הבאים. ההשפעות הן ברובן תזרימיות, וניכר בגידול ב-EBITDA שעולה מדי רבעון.

הערכתנו היא, כי החיסכון התפעולי יכול למתן את היעדר הצמיחה בשורה העליונה ואת ההשפעות של הגורמים המכבידים העומדים בבסיס עסקיה של מלם תים. שימת הדגשים הניהוליים על הרווח, על פני מחזור ההכנסות, היא מהלך חיובי עבור החברה הנחשבת לשחקן מספר 2 בתחום ה-IT בישראל. החברה מוגבלת, פיננסית, ביכולתה לפעול בהתאם למתחרות ולרכוש חברות, אולם בסיס הלקוחות הקיים שלה בהחלט יכול לשמור על השורה העליונה. הדגש צריך להיות על הפיכת מלם לחברה יעילה בהרבה מבחינה ארגונית וניהולית.

לסיכום, החברה ראויה לבחינת השקעה.

הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה