פימי, טנא ופורטיסימו מתחרות על רכישת A.L. Filter

החברה התעשייתית שבבעלות משפחת אלוני מתמחה בייצור מסנני אוויר, דלק ושמן לעולם הרכב, והיא בעלת מכירות של כ-100 מיליון דולר בשנה ■ מעסיקה למעלה מ-1,100 עובדים באתריה בישראל, ארה"ב, סין, בולגריה ויפן

אריאל הלפרין, יובל כהן וישי דוידי / צילום: איל יצהר
אריאל הלפרין, יובל כהן וישי דוידי / צילום: איל יצהר

קרנות הפרייבט אקוויטי הבולטות בישראל מתחרות ביניהן על רכישת החברה התעשייתית מסנני א.ל. (A.L. Filter) מאשדוד - כך נודע ל"גלובס". החברה הוותיקה, שחוגגת השנה 50 שנה להיווסדה, מתמחה בייצור מסנני אוויר, דלק ושמן לעולם הרכב. מדובר בחברה פרטית בבעלות משפחתית, שמייסדיה הם האחים גדעון ואהוד אלוני. אהוד מחזיק ב-50% ממניות החברה לצד בני משפחה נוספים, והוא ואחיו גדעון רשומים כדירקטורים בחברה.

ככל הידוע, בעלי A.L. Filter החליטו לבחון את האפשרות של מכירתה ואף שכרו יועץ פיננסי לצורך זה. בין הגופים שכבר התעניינו בחברה, נמצאות ככל הידוע שלוש קרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל - קרן פימי של ישי דוידי, קרן טנא של אריאל הלפרין וקרן פורטיסימו של יובל כהן. לשלושתן יש ניסיון מוצלח עם הצפת ערך בחברות תעשייה, וכן חברות פורטפוליו שפעילותן עשויה במקרים מסוימים להיות סינרגטית לפעילותה של מסנני א.ל.

כך למשל, מחזיקה קרן טנא בחברת פישמן טכנולוגיות תרמיות שמייצרת תרמוסטטים ורכיבים לתעשיית הרכב, והיא עובדת עם חברות כמו לנדרובר ו-Saab. קרן פימי מחזיקה בחברות הציבוריות תדיר גן (ייצור ושיווק מכלולים מאלומיניום לתעשיית הרכב) ורבל (פיתוח וייצור מערכות אוורור ומכלולים מפלסטיק לאותה תעשייה). ההתעניינות מצד מספר גורמים עשויה להוביל לשווי נאה עבור A.L. Filter, אך יחד עם זאת, מדובר עדיין בשלבים מוקדמים של מגעים.

לפי אתר האינטרנט של A.L. Filter, החברה מעסיקה למעלה מ-1,100 עובדים באתריה בישראל, ארה"ב, סין, בולגריה ויפן. עוד נכתב כי יש לה קטלוג בן למעלה מ-150 אלף יישומים לרכב. "למעשה, יש סיכוי טוב שברכב שלך נמצא אחד מהמסננים שלנו", נכתב באתר האינטרנט. ברשימת המסננים שבאתר החברה מפורטים שמות יצרני רכב בולטים ובהם BMW, מיצובישי, רנו, פורד, הונדה ועוד. כחברה פרטית, מסנני א.ל. אינה מפרסמת נתונים פיננסיים, אך לפי ההערכות של גורמים בשוק, מחזור המכירות השנתי שלה הוא קרוב ל-100 מיליון דולר.

הקרנות שמאירות את התעשייה

קרנות הפרייבט אקוויטי המקומיות הפכו בשנים האחרונות לשחקניות מרכזיות וכמעט בלעדיות בשוק המיזוגים והרכישות בישראל. נזכיר כי רק השבוע דיווחה חברת התעשייה פולירם ממושב רם און, המייצרת חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק, כי קיבלה הצעות לרכישת חלק מהותי מפעילותה, ואלו הגיעו ממשקיעים אסטרטגיים ופיננסיים, כולל הקרנות פימי וטנא. בעסקת פולירם, פורטיסימו בחנה אף היא את החברה אולם החליטה לבסוף שלא להתחרות על רכישתה.

קרן פימי, הבולטת בין קרנות הפרייבט אקוויטי בישראל ואחת הקרנות הטובות בעולם, מחזיקה כיום בכ-30 חברות - בדרך כלל בשליטה ולעיתים בשותפות - ששוויין הכולל מוערך בכ-4.5 מיליארד דולר (יותר ממחצית הסכום - שווי חלקה של הקרן). פורטפוליו כל הזמנים של פימי כולל 77 חברות ש-47 מהן נמכרו או הונפקו. בשנים האחרונות מימשה פימי - כולל הנפקת חברת אינרום תעשיות בנייה בת"א - נכסים בהיקף של יותר מ-800 מיליון דולר, ברווח של כ-600 מיליון דולר.

היקף ההשקעות של הקרן בשנתיים וחצי האחרונות, בניכוי מינוף, עמד על 520 מיליון דולר. בין היתר השקיעה פימי ברכישת פוזיציית שליטה בחברות אורמת תעשיות, גילת לוויינים, ריבוליס (ג'ון דיר ווטר), ח.מר ומגל. עסקה נוספת שאושרה וצפויה להיסגר בקרוב היא השקעה של 80 מיליון שקל בחברת התרופות רקח. בחברות הפורטפוליו של פימי ישנן חברות תעשייתיות כמו יצרנית כלי החיתוך דימר, יצרנית הרכיבים למערכות צנרת תעשייתיות המ-לט ותאת, העוסקת בייצור ובשיפוץ אביזרים לתחום התעופה.

קרן פורטיסימו שהוקמה לפני כעשור וגייסה מאז ועד היום כחצי מיליארד דולר, בעיקר פועלת בצורה ממוקדת של השקעה בחברות בוגרות הנמצאות לפני נקודת מפנה, כך ששינוי בהתנהלותן והזרמת הון עשויים להאיץ את הצמיחה שלהן. עיקר הדגש הוא על חברות מתחום הטכנולוגיה והתעשייה, בהן היא מזהה פוטנציאל לאפסייד משמעותי.

עד היום האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה. גולת הכותרת של השקעות הקרן היא חברת סודהסטרים, מפתחת המערכות הביתיות להכנת משקאות מוגזים, השקעה שבוצעה ב-2007. פורטיסימו השקיעה כ-10 מיליון דולר בחברה שהייתה נתונה אז בקשיים, ויצאה ממנה לאחר שהחברה הונפקה בוול סטריט עם כ-200 מיליון דולר - השקעה שהייתה סיבה מרכזית להחזר המרשים של הקרן הראשונה: תשואה פנימית (IRR) של כ-42% לשנה, ובסך הכול פי שישה על ההשקעה.

בסוף 2014 נחשף ב"גלובס" כי פורטיסימו צפויה לגייס את הקרן הרביעית, הגדולה בתולדותיה, שהיקפה יהיה כ-400 מיליון דולר. בימים האחרונים נהנתה הקרן מהצפת ערך מרשימה באחת מחברות הפורטפוליו שלה - קורנית דיגיטל העוסקת בתחום פתרונות הדפוס לטקסטיל, שהונפקה בנאסד"ק. פורטיסימו מחזיקה לאחר ההנפקה 52.4% מהון המניות של החברה, ששווין הנוכחי עולה על 200 מיליון דולר. בין חברות הפורטפוליו של פורטיסימו נמצאות גם סולקון, המייצרת מתנעים רכים למנועים לתעשיות כבדות; מפעל הזכוכית פניציה; וספקית פתרונות התוכנה לחברות הסלולר, סטארהום.

קרן טנא מתמחה בין היתר בהשקעה בחברות קיבוציות, ונהנתה בעבר ממימוש רווחי במיוחד מהשקעותיה בחברות נטפים ואבן קיסר. הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-500 מיליון דולר, ולאחרונה רשמה אקזיט כשחברת SCR, מפתחת המערכות לניהול רפתות בה החזיקה קרן טנא 51%, נמכרה ב-250 מיליון דולר (לפני קיזוז חובות) לחברה אמריקאית. חברות פורטפוליו אחרות של הקרן כוללות את יצרנית דודי השמש כרומגן, גדות מיכליות העוסקת בהובלה ימית, אחסנה והפצה של כימיקלים, וחברת יציקות המתכת אומן (OMEN).

A.L. Filter

עיסוק: מפתחת ומייצרת מסנני אוויר, דלק ושמן לעולם הרכב

מיקום: בישראל פועלת מאשדוד; פעילה גם בארה"ב, סין, בולגריה ויפן

שנת הקמה: 1965

מייסדים: האחים אהוד וגדעון אלוני

בעלים: משפחת אלוני

מכירות שנתיות (הערכה): כ-100 מיליון דולר

מספר עובדים: מעל 1,100