הנתק הגדול בין הממשל בוושינגטון לעמק הסיליקון

בעוד שחברות ההיי-טק שואפות לחדשנות, הפוליטיקה של אמריקה ממשיכה להתנגד לרעיונות מקוריים

אם אתם מאמינים שההיסטוריה עוד לא התחילה, ארה"ב היא המקום להיות בו. רק באמריקה אפשר למצוא בני אדם שרוצים לגרום למכוניות לעוף, לבטל את המוות האנושי ולגדל רובוטים עם רגשות. ובכל זאת, הפוליטיקה של אמריקה מתמידה בהתנגדותה לרעיונות חדשים. הפער בין העדר היצירתיות בוושינגטון ובין התסיסה הרעיונית מעבר לה מתרחב. בכל שבוע מנסה סטארט-אפ נועז כלשהו לנצל את הפונציאל המסחרי של המדע. רבים מהם ליצניים מכדי להצליח. לבודדים מגיע להצליח. במקביל, מדי שבוע משיקים שם קמפיין נשיאותי. כמה מהמועמדים של 2016 הם עוינים פעילים של המדע. אף אחד מהם לא אותת בינתיים על רעיונות מקוריים לפתרון הבעיות של אמריקה. אחד מהם יצליח להיות נשיא, תפקיד שלא מגיע לו.

השורש של הנתק השכלי באמריקה הוא תרבותי. בעמק הסיליקון, "תתאמץ יותר להיכשל" הוא המוטו. היסטוריה של פשיטות רגל היא הוכחה לכישורים עסקיים. בוושינגטון, מילה מיותרת יכולה להרוס קריירה. המעבר של רות פורת בשבוע שעבר ממורגן סטנלי, שבה היא כיהנה כסמנכ"ל כספים, לגוגל תמורת 70 מיליון דולר נתפס כסימן נוסף לעליונותו של עמק הסיליקון על פני וול סטריט. חלק גדול יותר מבוגרי המכללות הטובים ביותר מוותר על קריירה בבנקאות השקעות לטובת הביג דאטה. פחות תשומת-לב ניתנה לעובדה שפורת סירבה להצעה לכהן בממשל אובמה בשנה שעברה כתת-שר האוצר. היא חששה שתהליך אישור מינויה בסנאט ימרוט את נוצותיה, וכנראה צדקה בכך.

התוצאה היא מערכת שבה חסרי דעה מובילים את חסרי הדעה. וושינגטון היא ביתו של אוסף מכוני המחקר הגדול בעולם, אבל הם ידועים בימינו בהעדר חשיבה מקורית. למחסור ברעיונות אין שום קשר למנת משכל נמוכה. באזורי המיקוד סביב וושינגטון מתגוררים בעלי תואר שלישי רבים יותר מבכל מקום אחר מלבד עמק הסיליקון. אם תרצו משרה בממשל בעתיד, אתם מסתכנים בהתמודדות עם קשיים רבים, שמהם לא תוכלו אולי להתאושש. מסלול ההצלחה צריך תמיד להיות זהיר. הערה תועה אחת, או רעיון מדיניות מסוכן, יכולים לחסל את סיכוייך. המדע הוא בסיס יתרון החדשנות של אמריקה, אבל אימוץ שלו עלול לעצור קריירה פוליטית. כמה מועמדים רפובליקנים לנשיאות דוחים את הרעיון של התחממות גלובלית מעשה ידי אדם. אחרים מאמינים שחיסוני ילדים גורמים מחלות.

לבכירים אין מושג בסייבר

הרתיעה מפני מדע אינה מונופול שמרני. מבין 19,000 המחקרים השונים שהופקו על-ידי עשרת מכוני המחקר הבכירים ביותר בוושינגטון בשנים האחרונות, מדע וטכנולוגיה היו בתחתית רשימת התחומים שקיבלו התייחסות, לפי דייויד רותקוף בספרו "אי-ביטחון לאומי". במלחמה הקרה, בכירי ממשל אמריקאים היו אמורים להיות בקיאים בשפת הטכנולוגיה הגרעינית - בהבנה שזה היה הבסיס ליריבות של ארה"ב עם רוסיה הסובייטית. כיום, למעט מהם יש מושג על האיום המתפתח של מלחמת סייבר. שלא כמו נשק גרעיני, שהיה מסוכן מדי לשימוש בהתחשב בוודאות העוצמה של התגובה, התקפות סייבר הן בדרגת סיכון נמוכה. הרתעה לא עובדת על אויב אנונימי. אבל התקפות סייבר הן אולי האיום העתידי הגדול ביותר על הביטחון הלאומי של ארה"ב.

יש המקווים שהנראות הגדולה יותר של עמק הסיליקון בוושינגטון תצית רעיונות חדשים. אם הפוליטיקה האמריקאית מתנהלת על כסף, הדולרים של הביג דאטה עדיפים על אלה של וול סטריט. חברות הטק נהגו לחוש בוז לבירת ארה"ב מתוך השקפת עולם קצרת רואי שהצלחתן אינה קשורה לממשל. כיום, הגידול המהיר ביותר בשדולות מגיע מחברות כמו גוגל ופייסבוק. אבל העדיפות שלהן היא לתקן את הנזק שגרמו ההדלפות של אדוארד סנודן - לחזק את הפרטיות, ולאו דווקא להגדיל את תקציבי המו"פ, או לפתוח את מערכת ההגירה לארה"ב. הן רוצות להגביל את הפעילות של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) יותר מאשר להפיץ חשיבה נועזת בוושינגטון.

האם 2016 תניב דיון מקורי בעתיד אמריקה? מפתה לחשוב כך, אבל ההתמודדות הופכת להתגוששות המסורתית בין אלה שרוצים לכווץ את הממשל הפדרלי ואלה שרוצים לשמר אותו. בימים הקרובים הילארי קלינטון תשיק את המועמדות הרשמית שלה. אחרי דחייה כה ארוכה, צפוי שהיא תצדיק את העיכוב במחשבה מקורית. ב-2008 היא קצרה תשואות עם האמירה שהיא נולדה באמצע המאה שעברה, למעמד האמצעי באמצע אמריקה. הפעם, אמירה כזו כבר לא תגרום למצביעי צווארון כחול להריע לה. ייתכן שקלינטון הקדישה את הזמן לגיבוש רעיונות לטיפול בלחצים של המעמד הבינוני - אבל זה לא סביר. כפי שזה נראה כעת, המקוריות העיקרית שלה תהיה הבטחה לבטל את חסם המגדר בבית הלבן. באותה מידה איננו צריכים לצפות לכך שג'ב בוש יצייד מחדש את הארון האינטלקטואלי של וושינגטון. הסטטוס קוו מתאים לשמרנים.

הרוטב הסודי של הקפיטליזם

אם ארה"ב מתאוששת למרות וושינגטון, הייתכן שהרפובליקנים צודקים? למרבה הצער, לא. חלק גדול מהיתרון החדשני של ארה"ב נובע ממחקר ציבורי. וושינגטון נוטה לגבש רעיונות חדשים במקרי חירום, שהם אבות ההמצאה. העוצמה של עמק הסיליקון נולדה מפריצות הדרך שיצרה ההוצאה של הפנטגון בימי המלחמה הקרה. אפילו הטכנולוגיה שמאחורי השבירה ההידראולית של שכבות פצלים, שעזרה להניע את הבראת שוק העבודה, באה מהשקעה ציבורית אחרי משבר האנרגיה בשנות ה-70. הרוטב הסודי של הקפיטליזם האמריקאי הוא היסטוריה של שיתופי פעולה עם הממשל הפדרלי. השניים הללו - הממשל והקפיטליזם - נראים כעת יותר ויותר מנותקים. אל תצפו שאותם מועמדים לבית הלבן ישקמו אותו.