"הסנקציות על איראן יוסרו בהדרגה, אם ההתחייבויות ימולאו"

לאחר ההצהרות החד-משמעיות מכיוונם של מנהיגי איראן חמינאי ורוחאני, לפיהן ייחתם הסכם עם המעצמות רק אם כלל הסנקציות יוסרו מיד – בארה"ב לא נותרו חייבים והבהירו את עמדתם: "הן יוסרו בהדרגה – ורק אם אירן תעמוד בהתחייבויות שלה"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

מנהיגי איראן לא היססו להביע עמדות נחושות בסוגיית הגרעין, אלא שבארה"ב יש מי שטרח להבהיר אחרת: לאחר שאתמול הצהירו מנהיגה העליון של אירן עלי חמינאי והנשיא חסן רוחאני, כי הסכם עם איראן ייחתם רק אם כל הסנקציות יוסרו מיד במעמד החתימה - בוושינגטון השיבו לדרישות המופרזות. בנוסף, סקר חדש של רשת NBC האמריקנית מראה כי הציבור בארה"ב אינו מאמין כי איראן תפעל לפי פרטי ההסכם.

"במסגרת מה שהוסכם עליו בשיחות", הבהיר דובר מחלקת המדינה ג'ף רת'קה, "הסנקציות על איראן יוסרו רק באופן הדרגתי ולאחר שנהיה בטוחים שהרפובליקה האיסלמית עומדת בהתחייבויותיה". רת'קה סירב להתייחס באופן ישיר להצהרות המנהיגים האירניים - והסתפק בהצהרה הזו, שאינה משתמעת לשתי פנים.

לדבריו של רת'קה, ארצו אינה מנהלת משא ומתן בתקשורת - וכי עד לתאריך היעד החדש להשגת הסכם קבע בסוף יוני, יידונו עוד פרטים בין הצדדים. "צפויות לנו עוד שיחות קשות", הוסיף הדובר האמריקני.

בנוסף, סקר חדש של רשת NBC האמריקנית שפורסם היום מראה כי הציבור בארה"ב אינו מאמין כי הרפובליקה האסאלמית תפעל בהתאם לפרטי ההסכם. על פי הסקר 68% מהאמריקנים לא מאמינים כי אירן תעמוד בהתחייבויותיה לעומת 25% שחושבים שהממשל בטהרן כן ימלא אחר פרטי ההסכם.

כמו כן נשאלו משתתפי הסקר האם איראן גרעינית מהווה סיכון עבור ארה"ב? כ-53% השיבו שכן לעומת 37% שחושבים כי הסיכון אינו גדול ורק 8% ענו כי אינם חושבים שאיראן גרעינית מהווה סכנה.