הילארי החליטה: לחבק את אובמה כל הדרך לבית הלבן

ההחלטה האסטרטגית של המועמדת לנשיאות נשענת על הערכה, שרוב האמריקאים מעדיפים המשכיות, לא "שינוי סיטוני" מקווי המדיניות של הנשיא הנוכחי ■ לגבי הסוגיות קשורות בישראל - הפלסטינים ואיראן – קלינטון תבדל עצמה מאובמה בטון, לא במהות

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

הכרזתה של הילארי קלינטון במדיה החברתית, היום (א'), על החלטתה לרוץ לנשיאות לא הפתיעה, כמובן, איש. היא הוכתרה כמועמדת הבלתי נמנעת של המפלגה הדמוקרטית כבר לפני חודשים פשוט מפני שלא נמצאו אחרים במפלגתה עם שמץ סיכוי להתמודד עמה ולהפסיד בכבוד בבחירות המקדימות, בניגוד, נאמר, להפסד של הירמסות משפילה. פוליטיקאי אחד, מרטין אומאלי, לשעבר מושל מרילנד, שהטביל בוהן במי המדמנה כדי לבדוק האם כדאי לקפוץ לביצה, הוציא אותה מיד לאחר שסקרים הראו שהוא יקבל בקושי אחוז אחד בסבבים הראשונים של הפריימריז.

"אני לא רואה סיכוי למישהו שאינו קרוי קלינטון", אמר ל"פוליטיקו" ביל ריצ'רדסון, לשעבר מושל מדינת ניו-מקסיקו, שהתמודד מול קלינטון ואובמה בפריימריז ב-2008 ויצא חבול עם 3% מקולות המצביעים. והאסטרטג הדמוקרטי הוותיק בוב שראם הוסיף: "בהנחה שהיא תוסיף להיות בריאה ותנהל את הקמפיין שהיא צפויה לנהל, אני לא רואה שמישהו יוכל להביס אותה".

ההערכות האלה מבוססות לא רק על הביצועים שלה בסקרים (עדיין לא נמצא מועמד רפובליקני, מוכרז או פוטנציאלי, שהנסקרים העדיפו אותו על פני קלינטון) אלא גם על הפוטנציאל המוכח שלה (ושל בעלה) לגייס כספים, הגורם החשוב ביותר לפריצת דרך בפוליטיקה האמריקאית. קרן ביל, הילארי וצ'לסי קלינטון גרפה כמעט שני מיליארד דולר בתרומות מאז שנוסדה ב-2001, על פי ניתוח שערך "וושינגטון פוסט" בפברואר השנה. ב-2013 לבדה, השנה שבה פרשה קלינטון מתפקיד שרת-החוץ והחלה להקדיש עצמה לקרן ולמערכת הבחירות לנשיאות, גייסה הקרן 263 מיליון דולר.

השאלה שעד עתה לא ניתנה עליה תשובה היא כיצד תמצב קלינטון את עצמה מול הנשיא המכהן, ברק אובמה: האם היא תנסה לבדל עצמה ממנו, כדי לא להיסחף במערבולות אי הפופולריות שלו? האם היא בכלל תוכל להסתייג ממדיניות החוץ שלו בשעה שהיא עצמה השתתפה בעיצובה וביישומה? האם היא תצטרף למקהלות הקולניות, משמאל ומימין, שמותחות ביקורת על יזמות הפנים של הנשיא? היום ניתן מענה אפשרי לקושיה החשובה הזו: הילארי קלינטון תחבק את ברק אובמה כל הדרך עד הבית הלבן.

מאמר מובלט ב"ניו יורק טיימס" מדווח, שבמשך חודשים בחנו קלינטון וצוות יועציה בשקידה את נתוני הסקרים על הפופולריות של אובמה, על המדיניות שלו ואת הרכבי קבוצות האוכלוסיה שתומכות בו, במאמץ למצוא פיתרון לדילמה הגדולה של הקמפיין העתידי שלה: כיצד היא תוכל לרוץ כפוליטיקאית בפני עצמה, כמועמדת שאינה מזוהה עם הבוס הקודם שלה, אובמה, או עם הנשיא לשעבר, שהוא, לא במקרה, גם בעלה?

סקר של CNN, ממארס, הראה את הסכנות שצפונות לקלינטון כתוצאה מהזדהות חזקה מדי עם אובמה. בתשובה על שאלה מי, לדעתם, יהיה "המועמד המושלם", אמרו כמעט 60% מהנשאלים שמועמד כזה ישנה את רוב יזמות החקיקה של אובמה. יתר על כן, אין ספק, שהרפובליקנים ינקטו נגד הילארי קלינטון את הטקטיקה שנקטו הדמוקרטים נגד ג'ון מקיין ב-2008: הקמפיין של המועמד אובמה הפציץ אז את ציבור הבוחרים בתשדירים שקיבעו בתודעה שניצחון של של מקיין יהיה משול לארבע שנים נוספות של ג'ורג' וו. בוש.

ובכל זאת, למרות הסקר הזה, החליטה קלינטון שכדאי ליטול את הסיכון של היצמדות לאובמה, אומר ה"טיימס". במקום להתרחק מהנשיא המכהן, היא מתכננת להשתמש בו כאחד מהנכסים החשובים ביותר של הקמפיין שלה, כבעל ברית ותומך שיהיה משני, אולי, רק לבעלה. בבחירות הכלליות, צפויה קלינטון לבקש מאובמה לגייס כספים למענה ולהופיע בעצרות בחירות שלה, בין השאר במחוזות שבהם יש שיעור גבוה של מצביעים שחורים, במדינות מתנדנדות, שבהן הוא זכה ב-2008 וב-2012.

גם במדינות שבהן אובמה אינו פופולרי, לא מתכננת קלינטון להרחיק עצמה מהרקורד שלו, אומרים יועציה. להיפך, היא מתכננת להלל ולשבח את ההישגים הכלכליים שרשם הנשיא הנוכחי ולהדגיש את העובדה שהוא הצליח לחלץ את ארה"ב מהמשבר הפיננסי החמור ביותר מאז המיתון הגדול של סוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 ושעלה בידו לקצץ את שיעור האבטלה ביותר מ-50%. קלינטון תבטיח בנאומי הבחירות שלה "פרק חדש" שיבנה על היסודות שהניח אובמה במאמץ להעלות את רמות השכר ולהתגבר על בעיית אי השוויוון.

אובמה כבר תרם תרומה ראשונית לקמפיין של קלינטון כאשר אמר אמש, במסיבת עיתונאים בפנמה-סיטי, שקלינטון תהיה "נשיאה מצוינת".

מדוע החליט קמפיין קלינטון לחבק את אובמה? סקרים שערך הקמפיין הראו, שמצביעים עצמאיים, כלומר אלה שאינם מזוהים עם מפלגה כלשהי, חשים תסכול מ"אי יכולתה של וושינגטון להזיז דברים", אך, בה בעת, הם אינם רוצים לראות "שינויים סיטוניים" היזמות החקיקה של אובמה. הסקרים הפנימים האלה אוששו ע"י סקר של "וושינגטון פוסט" ו-ABC, במארס. בתשובה על שאלה, "מה חשוב יותר, 'כיוון חדש' או 'ניסיון'", העדיפו 55% "ניסיון", ורק 37% אמרו "כיוון חדש". איש צוות בקמפיין אמר, כי יש בכך אמנם ניגוד לתוצאות הסקר של CNN, אך הקמפין מעדיף להישען על הסקרים הפנימים שלו.

וכיצד תנהג קלינטון בקמפיין שלה לגבי שתי הסוגיות הקשורות בישראל, איראן והפלסטינים? על פי הערכה של אנליסט, קלינטון תבדל עצמה מאובמה בסוגיות אלה בטון, לא במהות. לאחר הכל, היא תומכת חזקה בפתרון של שתי מדינות, והיא הביעה תמיכה בהסכם פוטנציאלי עם איראן.